محققان دانشگاه كلمبیا :

استفاده از لوازم آرایشی، خطرات جدی برای کودکان به دنبال دارد

استفاده از لوازم آرایشی، خطرات جدی برای کودکان به دنبال دارد به گزارش شاه بلاگ، محققان دانشگاه «کلمبیا» در مطالعه اخیرشان اعلام کردند اغلب کودکان آمریکایی به علت استفاده از لوازم آرایشی در معرض مواد شیمیایی سرطان زا قرار دارند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اس اف، بار دیگر که فرزندتان هنگام رفتن به مراسمی، درخواست آرایش صورت کرد، کمی بیشتر فکر کنید چون که نتایج یافته های ناراحت کننده جدید محققان دانشگاه «کلمبیا» و موسسه غیرانتفاعی «Earthjustice» نشان داده اغلب کودکانی که در ایالات متحده بزرگ می شوند، از لوازم آرایشی صورت و بدن استفاده می نمایند که این مواد امکان دارد حاوی مواد شیمیایی بالقوه مضر و مواد سرطان زا مانند سرب و آزبست باشد.
آزبست یا پنبه ی نسوز یا پنبه ی کوهی(Asbestos) که در علم زمین شناسی به کانی نامهربان مشهور است، در اصل یک کانی سیلیکاتی حاصل از ماگما و در واقع نوعی سنگ آذرین بیرونی است و به همین دلیل، ریزبلور است و به صورت کلی نام گروهی از ترکیب های معدنی منیزیم و سیلیسیم است که بیشتر در طبیعت به صورت الیاف معدنی و سنگ یافت می شود.
نویسندگان در این مطالعه بیشتر از ۲۰۰ نظرسنجی انجام دادند و دریافتند که ۷۹ درصد از والدین گزارش داده اند که فرزندانشان(سن ۱۲ سال و کمتر) از لوازم آرایشی صورت و بدن که برای کودکان عرضه می شوند(مانند اکلیل، رنگ صورت و برق لب) استفاده می نمایند.
محققان در تحقیقات قبلی اخطار داده بودند که این محصولات اغلب حاوی مواد شیمیایی سمی مانند سرب، آزبست، PFAS، فتالات و فرمالدئید هستند. علاوه بر این، به نظر می آید مواد شیمیایی سمی مانند فلزات سنگین که به صورت خاص در لوازم آرایش صورت و بدن کودکان(CMBP) یافت می شود، برای نوزادان و کودکان مضر هستند. چنین مواد شیمیایی، چه تولیدکنندگان به عمد آنها را اضافه کنند و چه بعنوان آلاینده ظاهر شوند، با مشکلات سلامتی گوناگونی مانند سرطان، صدمه های عصبی رشدی و سایر نتایج جدی و غیرقابل برگشت سلامتی ارتباط دارند.
«النور ای مدلی»(Eleanor A. Medley) نویسنده اول این مطالعه اظهار داشت: شواهد فزاینده ای در خصوص وجود مواد مضر اغلب در لوازم آرایشی و بهداشتی بزرگسالان و لوازم آرایش صورت و بدن کودکان وجود دارد و کودکان از نظر بیولوژیکی نسبت به اثرات سموم حساس تر هستند. در این زمان، کشف چگونگی استفاده کودکان از لوازم آرایش صورت و بدن به منظور مشخص کردن خطر و بهبود ایمنی مهم می باشد.

کدام دسته از کودکان بیشتر از لوازم آرایشی استفاده می کنند؟



در میان تمام کودکان مورد بررسی قرار گرفته، تقریبا ۵۴ درصد از لوازم آرایش صورت و بدن کودکان حداقل به صورت ماهانه استفاده می نمایند. ۱۲ درصد دیگر روزانه از لوازم آرایش صورت و بدن کودکان استفاده می نمایند و تقریبا ۲۰ درصد از لوازم آرایش صورت و بدن کودکان به مدت هشت ساعت یا بیشتر در یک روز استفاده می نمایند. یک سوم از کودکان حتی گزارش داده اند که طی ۱۲ ماه گذشته به صورت ناخواسته این محصولات را مصرف کرده اند. بیشتر از یک سوم از کودکان مورد نظر لاتین تبار بودند و ۶۵ درصد از آن گروه استفاده از لوازم آرایش صورت و بدن کودکان را گزارش کردند. علاوه بر این، در مقایسه با سایر گروههای نژادی، کودکان لاتین تبار بیشتر از هر جمعیت دیگری از لوازم آرایش صورت و بدن کودکان استفاده می نمایند.

این یافته ها درست زمانی به دست می آیند که چندین ایالت مانند نیویورک و واشنگتن، آغاز به بررسی تشدید مقررات مصرف کننده در مورد اسباب بازی ها، لوازم آرایش و محصولات مراقبت شخصی کرده اند.
دکتر «جولی هربستمن»(Julie Herbstman) از دیگر محققان این مطالعه اظهار داشت: کودکان بسیار در مقابل خطرات نامطلوب سلامتی در رابطه با مواد شیمیایی که اغلب در لوازم آرایش و محصولات بدن یافت می شوند قرار دارند و صدمه پذیر هستند. علاوه بر قرار گرفتن این مواد روی پوست، الگوهای رفتاری نامناسب مانند گذاشتن دست در دهان هم امکان دارد خطر بلع ناخواسته این مواد را افزایش دهد. علاوه بر این، جثه کوچک کودکان، سرعت رشد بالا، بافت ها و اندام های درحال رشد و سیستم ایمنی نابالغ کودکان، آنها را از نظر بیولوژیکی در مقابل اثرات سموم بیشتر صدمه پذیر می سازد.
وی اضافه کرد: این نگران کننده است که صنعت آرایشی اجازه دارد محصولات آرایشی صورت و بدن که حاوی مواد شیمیایی بسیار سمی هستند را برای کودکان عرضه نماید. یافته های این مطالعه می تواند به آژانس های فدرال کمک نماید تا درک بهتری از نحوه ی استفاده کودکان از این محصولات داشته باشند و امیدواریم این مطالعه سازمان ها را تشویق کند تا برای حفاظت از کودکان در مقابل قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی اقدام نمایند. متأسفانه، هم اکنون مطالعات کمی در سطح فدرال برای حفاظت از کودکان در مقابل مواد شیمیایی سمی موجود در لوازم آرایش صورت و بدن کودکان انجام شده است.
یافته های این مطالعه در مجله «International Journal of Environmental Research and Public Health» انتشار یافته است.



1401/11/12
09:06:08
5.0 / 5
374
تگهای خبر: تولید , دانش , سیستم , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است