ارتباط هوش کودک و رفتن به حومه شهر در دوران حاملگی

ارتباط هوش کودک و رفتن به حومه شهر در دوران حاملگی به گزارش شاه بلاگ، محققان دانشگاه «کلرادو بولدر» در مطالعه اخیرشان اعلام کردند ترک شهر و رفتن به حومه شهر در دوران حاملگی امکان دارد سبب باهوش تر شدن کودکان شود.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اس اف، آیا نقل مکان به حومه شهر در دوران حاملگی می تواند به مادران کمک نماید تا فرزندان باهوش تری به دنیا بیاورند؟ اخیرا نتایج یک تحقیق جدید نشان داده است که تنفس هوای آلوده شهرهای شلوغ می تواند تاثیر مضری بر روی جنین داشته باشد.
محققان در دانشگاه «کلرادو بولدر» می گویند، کودکان دو ساله ای که در دوران حاملگی در معرض آلودگی هوا قرار می گیرند، احتمال بیشتری دارد که بعداً نمرات شناختی پایین تری داشته باشند. این مطالعه اخطار دهنده همینطور نشان داده است که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا پیش از تولد می تواند به اختلال در هماهنگی حرکتی و مشکلات زبانی منجر شود.
به قول نویسندگان مطالعه، این یکی از نخستین پروژه های تحقیقاتی است که در آن افراد به ارزیابی رابطه بین قرار گرفتن در معرض آلودگی پیش از تولد و رشد مغز در دوران نوزادی پراخته اند.
در این مطالعه، محققان سلامت ۱۶۱ مادر لاتین تبار و فرزندانشان را که در جنوب کالیفرنیا زندگی می کردند، بررسی کردند. مادران پیشینه دقیقی از وضعیت زندگی گذشته خود و زمانی که آبستن بودند عرضه کردند. این محققان سپس آدرس ها را با سیستم کیفیت هوای آژانس محافظت از محیط زیست ایالات متحده بررسی کردند.
هنگامی که کودکان نوپا به سن دو سالگی رسیدند، تحت چندین تست رشد عصبی قرار گرفتند که مهارت های شناختی، حرکتی و زبانی آنها را اندازه گیری می کرد. نویسندگان این مطالعه همینطور عوامل دیگری همچون تعداد دفعات تغذیه نوزاد با شیر مادر، زایمان زودرس، وزن نوزاد هنگام تولد و وضعیت اجتماعی و اقتصادی خانواده را که می توانند بر رشد کودک تاثیر بگذارند را هم در نظر گرفتند.

تنفس هوای پاک در اواخر حاملگی اهمیت ویژه ای دارد
مادران آبستن که به صورت مرتب در معرض آلاینده های هوا مانند ذرات معلق(PM) ۱۰ و PM ۲.۵ قرار داشتند، کودکان نوپا نمرات شناختی پایین تری داشتند. کودکان دو ساله با بالاترین سطح قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در دوران حاملگی کمترین امتیاز رشد عصبی را داشتند. به صورت کلی، ۱۶ درصد از کودکان نوپا دارای نمره شناختی بودند که نشان دهنده سطحی از اختلالات عصبی است. محققان می گویند زمان قرار گرفتن جنین در معرض آلودگی هوا هم مهم می باشد. آلودگی هوا در اواسط تا اواخر حاملگی به نتایج بدتر رشد عصبی برای نوزادان منجر می شود.
«زک مورگان»(Zach Morgan) نویسنده اول این مطالعه از دانشگاه کلرادو بولدر در یک بیانیه رسانه ای اظهار داشت: مغز در مراحل مختلف حاملگی به صورت متفاوتی رشد می کند و زمانی که در یک مواقع بحرانی اختلال ایجاد می شود، می تواند بر مسیر رشد تاثیر بگذارد.
توضیح دیگری که نویسندگان مطالعه در مورد این که چرا آلودگی هوا سبب صدمه عصبی مضر می شود عرضه کردند اینست که آلاینده های استنشاقی مستقیماً با جنین تماس دارند. سپس این ذرات می توانند سیستم ایمنی بدن را تحریک کنند و سبب التهاب بیش از اندازه و استرس اکسیداتیو شوند که در راه رشد مغز قرار می گیرد. تحقیقات دیگری از همین تیم شواهدی از تاثیر آلودگی بر میکروبیوم روده کودک پیدا کرده است که می تواند التهاب را هم افزایش دهد.
استرس اکسیداتیو یا استرس اکسیدکننده(Oxidative stress) بازتاب دهنده عدم تعادل میان تظاهرات سیستماتیک «گونه های فعال(واکنش پذیر) اکسیژن»(ROS) و توانایی یک سیستم زیستی در خنثی سازی و مهار میانجی های سمی آن یا ترمیم صدمه های وارده است.
این مطالعه فقط کودکان نوپا لاتین تبار را مورد بررسی قرار داد، ازاین رو هنوز معلوم نیست که آیا نتایج در سایر نژادها یا قومیت ها مشابه خواهد بود یا خیر. لاتین تبارها در کالیفرنیای جنوبی زندگی می کنند و در شرایط محیطی هستند که در معرض سطوح بالاتری از آلودگی هوا قرار دارند. با این وجود، این یافته ها نقطه شروعی را برای دیدن این که چگونه آلودگی هوا بر جوامع محروم تاثیر می گذارد و خانواده ها چه اقداماتی را می توانند برای حفاظت از رفاه فرزندان خود انجام دهند، فراهم می آورد.
یافته های این مطالعه در مجله Environmental Health انتشار یافته است.




منبع:

1401/11/13
16:14:38
5.0 / 5
396
تگهای خبر: جت , دانش , سیستم , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است