یک دهانه روی ماه سبب شد فرودگر قمری ژاپن سقوط کند

یک دهانه روی ماه سبب شد فرودگر قمری ژاپن سقوط کند شاه بلاگ: به گزارش شاه بلاگ، فرودگر قمری «هاکوتو-آر»(Hakuto-R) ژاپن در اواخر آوریل هنگام کوشش برای فرود آمدن سقوط کرد چونکه سنسور ارتفاع آن به خاطر لبه یک دهانه روی ماه گیج شد.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، نمایندگان شرکت «آی اسپیس»(ispace) که فرودگر قمری خصوصی ژاپن معروف به «هاکوتو-آر»(Hakuto-R) را ساخته است، گفتند که یک خصوصیت غیرمنتظره روی سطح ماه سبب شده تا کامپیوتر کاوشگر تصمیم بگیرد که اندازه گیری ارتفاع آن اشتباه بوده است و در عوض، بر محاسبه ای مبتنی بر ارتفاع مورد انتظارش در آن نقطه از مأموریت تکیه کند. در نتیجه دیدن لبه یک دهانه روی ماه و عدم محاسبه درست، کامپیوتر متقاعد شد که فرودگر در ارتفاع پایین تری است و همین مبحث به سقوط آن در ۲۵ آوریل منجر گردید.
آی اسپیس در اطلاعیه ای که روز ۲۶ مه انتشار یافت، اظهار داشت: باآنکه فرودگر، ارتفاع خویش را صفر یا روی سطح ماه تخمین زد اما بعدها مشخص شد که در ارتفاع حدودا پنج کیلومتری از سطح ماه قرار داشته است. بعد از رسیدن به زمان فرود برنامه ریزی شده، فرودگر با سرعت کم به فرود آمدن ادامه داد تا این که سوخت سیستم پیشرانه به اتمام رسید. در آن زمان، فرود کنترل شده فرودگر متوقف گردید و گمان می رود که یک سقوط آزاد روی سطح ماه داشته است.
این شرکت در یک جلسه توجیهی اظهار داشت که در نظر نگرفتن توپوگرافی محل فرود، به شکست کمک کرده که تا اندازه ای به علت تغییر یافتن محل فرود چندین ماه قبل از پرواز مأموریت بوده است.
فرودگر هاکوتو-آر که در دسامبر ۲۰۲۲ با موشک «فالکون ۹»(Falcon ۹) شرکت «اسپیس ایکس»(SpaceX) پرتاب شد، قرار بود در ۲۶ آوریل روی بستر «دهانه اطلس»(Atlas Crater) با عرض ۸۷ کیلومتر در منطقه معروف به «دریای سرما»(Mare Frigoris) فرود بیاید.
«مدارگرد شناسایی ماه»(LRO) ناسا در هفته گذشته، لاشه هاکوتو-آر را در نزدیکی محل فرود مورد نظر مشاهده کرد. اگر این مأموریت موفقیت آمیز بود، هاکوتو-آر به اولین فرودگر خصوصی تبدیل می شد که یک فرود را روی ماه انجام داده است.
آی اسپیس تصریح کرد که این مأموریت، هشت مرحله را از ۹ نقطه عطف مأموریت خود با موفقیت به پایان رسانده و تنها در مراحل پایانی فرود شکست خورده است. نمایندگان این شرکت گفتند که این اتفاق ناگوار بر پرتاب های برنامه ریزی شده مأموریت های دوم و سوم آی اسپیس که مقرر است به ترتیب در سالهای ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ انجام شوند، تأثیری نخواهد گذاشت.
از آنجائیکه این شکست در یک مشکل نرم افزاری ریشه دارد، مأموریت های آینده نیازی به طراحی مجدد سخت افزار ندارند.
«تاکشی هاکامادا»(Takeshi Hakamada)، بنیان گذار و مدیرعامل آی اسپیس در اطلاعیه ای اظهار داشت: حالا ما توانسته ایم مشکل پیش آمده در حین فرود را شناسایی نماییم و تصویر بسیار واضحی را از چگونگی بهبود مأموریت های آینده خود داشته باشیم.



1402/03/07
11:09:32
5.0 / 5
295
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است