یک پارک دانشگاهی لغو مجوز شد احتمال تعطیلی ۵ پارک دیگر
شاه بلاگ: معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم از لغو مجوز یک پارک علم و فناوری دانشگاهی و ۵ پارک علم و فناوری دیگر آگاهی داد.
به گزارش شاه بلاگ به نقل از مهر، محمد نبی شهیکی در جواب سوال خبرنگار مهر در مورد لغو مجوز ۶ پارک علم و فناوری که پیش از این عنوان شده بود، انجام خواهد گرفت؛ اظهار داشت: سه مورد از این پارک ها، پارک های دستگاهی اند. یک پارک دانشگاهی که یک ماه پیش مجوزش لغو شد. از مجموع ۶ پارک علم و فناوری ۵ پارک تا انتهای سال مهلت دارند و اگر بتوانند به معیارهای مدنظر ما برسند، فعالیتشان ادامه پیدا کند. اما اگر این روند ناکارآمد فعلی ادامه پیدا کند، اساسا مشابه پارک قبلی که اخیراً لغو مجوز شدند، این ها هم در آینده به همان لیست اضافه می شوند.
وی اظهار داشت: امروز به نقطه ای رسیدیم که ظرفیت پارک های موجود در کشور تقریبا در وضعیت مناسب و ایده آل قرار دارد. اما کشور به شدت نیاز دارد که در امتداد مزیت های راهبردی فناوری و متناسب با نظام مسایل و چالش ها پارک های تخصصی در زنجیره پارک های موجود شکل بگیرد؛ پارک هایی که ماهیت تقاضامحور داشته باشند.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در مورد اینکه آیا روند لغو مجوز در سال آینده هم ادامه می یابد یا خیر اظهار داشت: این ۶ پارک اگر تا انتهای سال از نظر کیفیت خدمات ارتقا پیدا کنند، اثربخش باشند و بتوانند اقتصاد فناورمحور مناسبی ایجاد کنند، بر مبنای معیارهایی که داریم، می توانند ادامه فعالیت داشته باشند. اما نهادی که نتواند در سطح استاندارد کار کند، اساسا سال آینده هم وارد چرخه لغو مجوز می شود.
شهیکی در مورد ضرورت راه اندازی ۶ پارک جدید با اهداف اختصاصی اظهار داشت: هدف معاونت فناوری و نوآوری این است که از نهادسازی جدید پرهیز کنیم؛ برای این مورد یک خط قرمز تعریف کرده ایم. هدف این است که نهادهای موجود را کارآمدتر نماییم. بعنوان مثال پژوهشگاه پلیمر را داریم که واقعا امکانات و ظرفیتهای خیلی خوبی دارد. اما به جهت اینکه بتواند در کنار رویکرد پژوهشی، نقش توسعه ای هم ایفا کند، ضروری است تغییر ماموریت بدهد. یعنی پژوهشگاه پلیمر با همان زیرساخت ها و امکانات، پارک فناوری های پلیمر را شکل می دهد.
وی افزود: همچنین پژوهشگاه زیست فناوری را داریم. این پژوهشگاه تا سطح TRL4 کار می کند و ظرفیت هایی دارد که می تواند تا TRL9 ارتقا پیدا کند. به این علت پارک زیست فناوری با تأکید بر همین پژوهشگاه شکل گرفته است. یعنی نه فضای فیزیکی جدید ایجاد می شود، نه نیروی انسانی جدید، نه ساختار تازه؛ بلکه ماموریت نهادهایی که دو دهه پیش به وجود آمده اند متناسب با نیازهای جدید توسعه می یابد. پارک ها مکمل فرایندهای گذشته آنها هستند.
اولویت های طرح دستیار فناوری در دوره جدید
معاون وزیر علوم در مورد طرح دستیار فناوری اظهار داشت: پروژه دستیار فناوری از دو سال قبل در معاونت فناوری و نوآوری شروع شده بود و در دوره قبل، مدل خیلی خوبی برای آن طراحی شده بود، اما در پروسه اجرا ایرادی وجود داشت که نمی توانست بستر ضروری جهت جریان رسوب و تشکیل کارآموز دستیار فناور را به خوبی فراهم آورد. در دوره جدید، این طرح هدفمند و استانداردسازی شد. مشخص شد که چه واحدهای فناور و شرکتهای دانش بنیان می توانند پذیرای دستیاران فناور باشند. دور اول اجرای مدل جدید، سه ماه پیش برگزار شد و فراخوان دوره جدید هم ماه آتی منتشر می شود.
وی اظهار داشت: در فراخوان جدید، اولویت ها در عرصه های میکروالکترونیک، گلخانه های هوشمند، کوانتوم، نانو و زیست فناوری است. طرح دستیار فناور یکی از برنامه های مهم و اولویت دار معاونت فناوری و نوآوری است و با قوت ادامه خواهد یافت.
شهیکی در جواب سوالی در مورد معضل کمبود ایده های نو در پارک های علم و فناوری اظهار داشت: متناسب با کاهش تعداد دانشجویان به صورت طبیعی ورودی پارک ها را هم تحت تاثیر قرار می گیرد. برای حل این چالش، معاونت چند برنامه تدوین کرده است. یکی از آنها طرح نوآفرین صنعت ساز است؛ طرحی که بنیان آن بر این است که حتی کسانیکه ایده مشخصی ندارند اما انگیزه، پتانسیل و ریسک پذیری ضروری جهت ورود به حوزه کارآفرینی دارند، بتوانند از راه توانمندسازی مهارتی مسیر خلق ایده را طی کنند.
وی افزود: پروژه دیگر به نام «کاراپ» است که در سه دانشگاه و پنج حوزه تحصیلی شروع شده است. در مقطع کارشناسی ارشد، دو ترم اول به آموزش مباحث پایه ای، مهارتی و کارآفرینی اختصاص دارد. در دو ترم بعدی، دانشجویان با پروسه تشکیل ایده، تیم سازی، مدل سازی کسب و کار و پروسه تجاری سازی آشنا می شوند. ترم سوم و چهارم دانشجویان عملا درگیر ایجاد استارتاپ در عرصه تخصصی خودشان هستند. این روند موجب می شود ضریب تشکیل ایده های با کیفیت و ورود تیم های جدید به پارک های فناوری افزایش پیدا کند.
وی اضافه کرد: همینطور پروژه «کوآپ صنعتی» هم در این راه تعریف شده است که تجربه عملی دانشجویان در محیط حقیقی صنعت و فناوری را تقویت می کند. رشته های فنی که در محیط صنعت تجربه کسب می کنند، در پروژه کواپ صنعتی محوریت بر این است که ایده از دل صنعت استخراج شود. یعنی دانشجویان با تجربه ی شش ماهه ای که در محیط صنعت به دست می آورند، می توانند کارهای خویش را در امتداد ایده های صنعتی پیش ببرند. از این جهت نکته ای که مطرح کردید کاملا درست است و معاونت هم اهتمام کرده مدلهای متنوعی طراحی کند تا این مدلها بستر ورود دانشجویان به مراکز رشد و پارک های فناوری را فراهم آورد. مدل مراکز رشد نوین هم که در ۶ ماه اخیر توسط معاونت طراحی شد، دقیقا در امتداد رفع همین خلأ و چالش هایی است که در این زمینه با آن مواجه هستیم.
به طور خلاصه معاون وزیر علوم در مورد طرح دستیار فناوری عنوان کرد: پروژه دستیار فناوری از دو سال قبل در معاونت فناوری و نوآوری آغاز شده بود و در دوره قبل، مدل خیلی خوبی برای آن طراحی شده بود، اما در فرآیند اجرا ایرادی وجود داشت که نمی توانست بستر ضروری جهت جریان رسوب و تشکیل کارآموز دستیار فناور را به خوبی فراهم آورد. مشخص شد که چه واحدهای فناور و شرکتهای دانش بنیان می توانند پذیرای دستیاران فناور باشند. در دو ترم بعدی، دانشجویان با فرآیند تشکیل ایده، تیم سازی، مدل سازی کسب وکار و فرآیند تجاری سازی آشنا می شوند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب