مهمترین تحقیقات ایرانیها در خارج؛

آسفالتی از ته سیگار ساخته شد، بهبود سیگنال اینترنت با آنتن پرنده

آسفالتی از ته سیگار ساخته شد، بهبود سیگنال اینترنت با آنتن پرنده شاه بلاگ: در سالی كه گذشت دانشمندان ایرانی خارج از كشور با تحقیقات و اختراعات خود مسیر دستیابی به زندگی بهتر را آسان تر كردند.



خبرگزاری مهر؛ گروه دانش و فناوری- شیوا سعیدی: در سال قبل دانشمندان ایرانی همچنان به فعالیت های خود در عرصه های مختلف علمی و فناوری ادامه دادند. دستاورد های پژوهشی آنان خواه كشف یك دارو، ساخت یك پروتز جدید یا طراحی ماده حافظ محیط زیست، مستقیم و غیر مستقیم كیفیت زندگی انسان ها را در سراسر جهان بهبود می دهد. بعضی از آنان هم در سالی كه گذشت موفق به دریافت جوایزی شدند.
اپلیكیشنی كه سلامت قلب را كنترل می كند یا سنسوری كه فعالیت معده را رصد می كند، لباسی كه احساسات فضانوردان را می سنجد و تراشه ای مجهز به سنسورهای مختلف در سال های آتی زندگی انسان را ساده تر می كنند و دریچه های ناشناخته ای از علم را به روی انسان می گشایند.
درهمین راستا به بعضی از دستاوردهای دانشمندان ایرانی در سال قبل نگاه می كنیم:
اپلیكیشن كنترل سلامت قلب ساخته شد
گروهی از پزشكان به رهبری مرتضی غریب دانشمند ایرانی، از اپلیكیشن جدیدی رونمایی كرده اند كه با كمك دوربین موبایل طی چند دقیقه سلامت قلب را كنترل می كند. برای این منظور كافی است كاربر موبایل را جلوی گردن خود نگه دارد تا جریان خون وی بررسی شود. این اپلیكیشن می تواند انقلابی در شیوه بررسی بیماری ها در كشورهای در حال توسعه تولید كند.

ساخت مدل سه بعدی كبد و تقلید فرایند ارسال دارو
علی خادم حسینی دانشمند ایرانی و استاد دانشگاه هاروارد با همكاری جمعی از محققان بین المللی توانسته اند مدلی سه بعدی از كبد بسازند و فرایند ارسال دارو در آن را تقلید كنند.این روند در آزمایش داروها و عكس العمل بدن نسبت به آنها پیشرفت مهمی به شمار می آید.

آسفالتی كه از ته سیگار ساخته می شود
عباس مهاجرانی دانشمند ایرانی در دانشگاه RMIT استرالیا نوعی آسفالت با ته سیگار ساخته است. بدین سان علاوه بر كاهش این زباله سمی در محیط زیست بر قدرت تحمل ترافیك آسفالت هم افزوده شده است. محققان با آزمایش نمونه هایی از آسفالت به دست آمده، متوجه شدند نه تنها این ماده قابلیت تحمل ترافیك زیاد را دارد بلكه مقدار كمتری از گرمای خورشید را جذب می كند. بدین سان از گرم شدن بیش از اندازه شهرها هم اجتناب می كند.

این سنسور معده را رصد می كند
كوروش كلانترزاده دانشمند ایرانی با كمك محققان دانشگاه RMIT در استرالیا حسگرهایی برای رصد باكتری های معده ساخته و طی آزمایش هایی متوجه شد این عضو بدن انسان مانند یك سیستم ایمنی ثانویه عمل می كند.
این آزمایش ها نشان داد احیانا معده انسان هم سیستم ایمنی خویش را دارد كه با مهاجمان خارجی مبارزه می كند در هرحال اطلاعات از دستگاه های كوچك داخل معده افراد به موبایل هایشان ارسال می شد و محققان توانستند فرایند هضم غذا را به صورت واقعی و غیر تهاجمی رصد كنند.

دانشمند جوان ایرانی برنده چند جایزه بین المللی مهندسی شد
در سال قبل شمسی، محسن اسماعیلی جوایز جهانی از انجمن مهندسی مواد و خوردگی، انجمن جهانی الكتروشیمی، مركز علمی آكتامریالتا و موسسه بین المللی فلزات (مراكز علمی مستقر در آمریكا) دریافت كرد.
این جوایز برای تحقیقات وی در زمینه تولید انبوه آلیاژهای فوق سبك اهدا شده است. چنین آلیاژهایی به تحولی عظیم در صنعت خودروسازی و هواپیما سازی منجر می شوند. وی هم اكنون مشغول همكاری با خودروسازان اروپایی همچون ولوو، مرسدس بنز و آئودی است.
ردیابی سیگنالهای خاص مغز
علی پاشا وزیری، محقق و رئیس آزمایشگاه نوروتكنولوژی و بیوفیزیك دانشگاه راكفلر با همكاری گروهی از محققان توانسته الگوریتمی برای ردیابی فعالیت های مغزی بسازد. این الگوریتم به دانشمندان كمك كرد تا سیگنال های خاصی را میان صدها نورون در یك فرایند ردیابی كنند.
وزیری در این باره می گوید: هدف ما درك بهتر از فعالیت مغز با كنترل دینامیك بخش های مرتبط و سه بعدی شبكه نورون هاست.


آزمایشگاهی كه روی تراشه قرار می گیرد
مهدی جوانمرد محقق ایرانی دانشگاه راتگرز با همكاری گروهی از محققان نوعی تراشه مجهز به سنسورهای زیستی ساخته است. این فناوری «آزمایشگاه روی تراشه» نامیده می گردد. تراشه مذكور به اندازه ای كوچك است كه می توان آن را در دستگاه های كوچك یا فناوری های پوشیدنی برای كنترل سلامت به كار برد. همینطور این تراشه می تواند خطر وجود باكتری، ویروس و آلاینده های خطرناك در اطراف فرد را ردیابی كند.

ساخت دوربین بدون لنز روی تراشه
دانشمندان موسسه فناوری كالیفرنیا به رهبری علی حاجی میری یك پروفسور ایرانی، دوربین بدون لنزی را روی تراشه كامپیوتری با ابعاد یك در یك میلی متر ساخته اند كه با استفاده از الگوریتم های مختلف عكس می گیرد.
این تراشه شبیه یك دوربین هوشمند طراحی شده و سیگنال های نور را به تصاویر تبدیل می كند. فرایند تبدیل نور به تصویر در تراشه درست مانند لنزهای دوربین انجام می گردد.این تراشه می تواند رفتار یك لنز معمولی را تقلید كند. علاوه بر آن می تواند همزمان از لنز فیش آی به لنز معمولی تغییر كند.

طراحی سیستم محاسباتی تمام كربنی
مهندسان دانشكده مهندسی و علوم كامپیوتر دانشگاه تگزاس با همكاری هومن محسنی استاد دانشگاه نورث وسترن، سیستم محاسباتی نوینی از كربن طراحی كردند كه احیانا روزی جایگزین ترانزیستورهای سیلیكونی می گردد كه امروزه در دستگاه های الكترونیكی به كار گرفته می شوند.
سیستم محاسباتی جدید كه اكنون در مرحله اولیه است، از ترانزیستورهای سیلیكونی كوچكتر خواهد بود و احیانا عملكرد بهتری خواهد داشت.

تولید پلیمرهای قدرتمند با كمك دانشمند ایرانی
گروهی از محققان دانشگاه كلمبیا با همكاری محمد محمدخانی، محقق ایرانی دانشگاه كارولینای جنوبی، با الهام از پوسته صدف برای اولین بار روشی را برای تولید پلیمرهای انعطاف پذیر با قدرت بالا بوجود آورده اند. آنها در این روش سرعت فرایند كریستالیزه شدن پلیمر تركیب شده با ذرات نانو را تغییر می دهند.
این گروه توانستند شیوه ساختاربندی ذرات نانو را به سازه هایی با سه ساختار طولی مختلف بسازند.این شیوه جدید خصوصیت های مكانیكی و فیزیكی مواد پلاستیكی را بهبود خواهد داد كه در تولید پوشش حفاظتی خودروها و بسته بندی مواد غذایی به كار می رود.

ضربان ساز بی سیم كوچكتر از یك سكه ساخته شد
دكتر آیدین باباخانی استاد مهندسی برق دانشگاه رایس و دكتر مهدی رضوی پژوهشگر موسسه قلب تگزاس و استادیار كالج پزشكی بایلور یك ضربان ساز بدون باتری بی سیم ساخته اند. این دستگاه را می توان به صورت مستقیم در قلب بیمار كار گذاشت.
ضربان سازی كه دانشمندان ایرانی ساخته اند كه از یك سكه كوچكتر است و می تواند انرژی یك باتری خارجی را به صورت بی سیم برداشت كند. بدین سان نیازی نیست جراحان این باتری را جابه جا كنند و در نتیجه دستگاه عملكرد بهتری خواهد داشت.

آنتن پرنده سیگنال اینترنت را بهبود می دهد
نیما قالیچه چیان محقق دانشگاه ایالتی اوهایو با همكاری گروهی از محققان می خواهد یك آنتن پرنده بسازد كه در محیط های شهری سیگنال بهتری برای اینترنت بی سیم فراهم می كند. درحال حاضر شبكه های بی سیم باید با امواجی بسیار شلوغ و متراكم دست و پنجه نرم كنند.
این وضعیت با راه اندازه شبكه های اینترنتی ۵ G هم بدتر خواهد شد. ازاین رو هرگونه ارتقای كیفیت سیگنال به بهبود قابل توجه عملكرد منجر می گردد.

تشخیص ضربه مغزی با واقعیت مجازی
جمشید قاجار استاد جراحی مغز و مدیر مركز صدمات مغزی دانشكده پزشكی استنفورد با استفاده از فناوری واقعیت مجازی دستگاهی ساخته كه ترومای ناشی از ضربه مغز را ردیابی می كند. ضربه مغزی یك نمونه از ترومای مغزی است كه در اثر برخورد سر با مانع و تكان شدید جمجمه اتفاق می افتد.
درحال حاضر ردیابی این عارضه فرایندی وقت گیر و البته غیر دقیق است. این فناوری شامل یك عینك واقعیت مجازی بی سیم مجهز به دستگاه ردیاب حركت چشم است. سازمان غذا و داروی آمریكا این فناوری را سال قبل تایید كرده است. اكنون هم ۱۲ مدرسه آموزش فوتبال آمریكایی و بیمارستان در سراسر آمریكا به آن مجهز شده است.

محقق ایرانی ربات شبیه مار ساخت
احمد رفسنجانی یك دانشجوی فوق دكتری ایرانی با كمك گروهی از محققان دانشگاه هاروارد رباتی ساخته كه مانند مار می خزد و می توان از آن در عمل لاپاراسكوپی بهره برد. این ربات می تواند روی آب بلغزد، در را باز كند و باری معادل هزار برابر وزن خویش را بلند كند.
رفسنجانی با كمك هنر Kirigami نوعی پوست شبیه مار برای ربات تهیه كرد. محققان معتقدند می توان از ربات در عملیات جستجو و نجات بهره برد. علاوه بر آن محققان تصمیم دارند در عمل های جراحی غیر تهاجمی هم از آن استفاده كنند.

لباسی كه شادمانی فضانوردان را می سنجد
آرمان سرگلزایی استادیار دانشگاه پلی تكنیك فلوریدا همراه گروهی از دانشمندان مشغول ساخت لباسی هستند كه سطح شادمانی و اضطراب فضانوردان را می سنجد. این لباس مجهز به شبكه ای از سنسورهای بی سیم است كه تغییرات نامحسوس در وضعیت جسمانی صاحب خویش را رصد كرده و محیط را با آن همخوان می كند.
به این ترتیب تغییرات كوچكی در دما، نور و سطح اكسیژن به بهبود وضعیت ذهنی فضانوردان منجر می گردد.

محقق ایرانی حنجره مصنوعی ساخت
فرزانه احمدی محقق ایرانی با همكاری دانشمندان موسسه MARCS در دانشگاه غرب استرالیا یك حنجره مصنوعی را آزمایش كردند كه می تواند صوتی با كیفیت بالا تولید نماید.برخلاف پروتزهای موجود كه نیازمند ورودی اعصاب و ماهیچه های حنجره هستند، دستگاه Pneumatic Artificial Larynx (PAL)با استفاده از نفس بیمار نوعی صوت بوجود می آورد كه با حركات لب ها و زبان به سخن گفتن تبدیل می گردد.



1397/01/06
13:10:18
5.0 / 5
4912
تگهای خبر: آزمایشگاه , اپلیكیشن , اینترنت , تراشه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است