اپل 41 سالگی اولین كامپیوتر اش را جشن گرفت

اپل 41 سالگی اولین كامپیوتر اش را جشن گرفت شاه بلاگ: اولین كامپیوتر شركت اپل، در 11 آوریل سال 1976 (41 سال پیش) عرضه شد.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا، "اپل یك"(Apple 1)، یك كامپیوتر شخصی است كه در سال 1976 توسط شركت اپل به بازار عرضه شد. طراحی این كامپیوتر توسط "استیو وازنیك" (Steve Wozniak) انجام گرفت و ایده فروش آن، به دوست وازنیك، یعنی "استیو جابز" (Steve Jobs) تعلق داشت داشت.
"اپل یك"، اولین محصول شركت اپل بود. این كامپیوتر كه دارای پردازشگر یك مگاهرتز و چهار كیلوبایت حافظه بود، 666.66 دلار قیمت داشت و ساخت آن تا سال 1977 به طول انجامید. این دستگاه، یك كیبورد شبیه به دستگاه تایپ داشت و به تلویزیون متصل می شد و در واقع باید آن را نمونه اولیه تمام كامپیوتر های مدرن دانست. هدف اصلی "وازنیك" این بود كه با كمترین منابع، بهترین محصول ممكن را تولید نماید.
پیش از تأسیس شركت اپل، "وازنیك" تمایل چندانی به نمایش دادن كامپیوتر ساخت خود به دیگران نداشت؛ زیرا گمان می كرد كه اطلاعات كمی در مورد سیستم های كامپیوتری دارد و بنابراین تصمیم گرفته بود این دستگاه را معرفی نكند، اما به لطف "استیو جابز" كه قابلیت های خوب این كامپیوتر را درك كرده بود، "وازنیك" از تصمیم خود صرف نظر كرد. این دو به همراهی "رونالد وین" (Ronald Wayne)، در آوریل سال 1976، شركت اپل را تأسیس كردند.


اپل تازه تأسیس موفق شد با "فروشگاه بایت" (Byte Shop) واقع در كالیفرنیا، برای تولید 50 عدد اپل وان با قیمت هر واحد 500 دلار قرارداد ببندد. اپل در آن زمان قادر به تولید تعداد بیشتری از این محصول نبود.
پس از آماده سازی سفارش فروشگاه بایت، مشكلاتی بین شركت نوپای اپل و مدیر فروشگاه به وجود آمد كه در نهایت سبب شد "استیو جابز"، ریسك دیگری را بپذیرد. وی تعهد داد كه كامپیوتر های تولید شده را كامل تر كند و به موقع به فروشگاه بایت تحویل دهد. در واقع، فروشگاه بایت با دیدن نمونه اولیه اپل یك، امید چندانی به فروش آن نداشت و بنابراین گفتگوهای بین مدیر فروشگاه و "استیو جابز"، سبب شد كه این محصول به یك كامپیوتر كامل تبدیل گردد. در همان زمان بود كه "رونالد وین" به صورت كامل از شركتی كه تازه با دوستان خود تأسیس كرده بود، ناامید شد و در نهایت این شركت را ترك كرد.
"جابز" بعد از تعهدات جدیدی كه به گردن گرفته بود، به صورت جدی، در كنار "وازنیك" و چند تن از دوستان و هم خانواده خود كار كرد تا بتواند به موقع، سفارش تغییریافته فروشگاه را تأمین كند. با تحویل محصول تغییریافته اپل به فروشگاه بایت، "پاول ترل" (Paul Terrell) كه مدیریت فروشگاه را بر عهده داشت، شگفت زده شد.


محصولی كه "جابز" و "وازنیك" آماده كرده بودند، فقط یك برد كامپیوتری بود كه بدون پیش نیازهایش، هیچ كاری از آن برنمی آمد. "ترل" حتی نمی توانست این بردها را آزمایش كند و بدین منظور، باید دو تبدیل كننده خریداری می كرد. از آنجائیكه این محصول، صفحه كلید یا نمایشگر نداشت، انتقال اطلاعات به آن، بدون لوازم مورد نیاز، امكان پذیر نبود. حتی با اضافه كردن یك صفحه كلید به این برد و تلاش فراوان یك برنامه نویس، امكان برنامه ریزی آن فراهم نبود. مشكل دیگری كه این محصول داشت، این بود كه هیچ جعبه ای برای آن در نظر گرفته نشده بود.
"ترل"، در ابتدا به این برد هم امیدی نداشت؛ اما "جابز" وی را متقاعد كرد تا به قرارداد عمل كند و مبلغ مورد نظر را به شركت اپل بپردازد. در نهایت، در فاصله بین سال های 1976 تا سپتامبر 1977، 200 عدد كامپیوتر اپل یك تولید شد.
رایانه اپل یك سبب شد تا شركت نوپای اپل، رشد بسیار چشمگیری را تجربه كند و به یكی از ارزشمندترین شركت های جهان تبدیل گردد.



1397/01/23
18:35:16
5.0 / 5
4946
تگهای خبر: تولید , دستگاه , كامپیوتر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است