تحقیقات جدید روی موش ها نشان داد؛

سفیدی زودرس مو می تواند ناشی از عفونت سیستم ایمنی بدن باشد

سفیدی زودرس مو می تواند ناشی از عفونت سیستم ایمنی بدن باشد شاه بلاگ: آخرین تحقیقات روی موش های آزمایشگاهی نشان داده است سفید شدن یا جوگندمی شدن زودهنگام مو می تواند نشانه عفونت ویروسی در سیستم ایمنی بدن باشد.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از تك تایمز، سال هاست كه جوگندمی شدن موی سر را با پیری مرتبط می دانند، اما بعضی از افراد هستند كه در سن جوانی دچار این مورد می شوند.

اغلب اعتقاد دارند كه این رویداد ناشی از تجربه یك مصیبت یا استرس روزانه زندگی است. با این حال، یك مطالعه جدید نشان داده است كه سفید شدن موها ممكن است ریشه در یك اختلال در سیستم ایمنی بدن داشته باشد.

محققان موسسه ملی بهداشت و دانشگاه "آلاباما بیرمنگام" در یك آزمایش بر روی موش ها نشان دادند كه واكنش ایمنی بدن می تواند به سفید شدن زودهنگام مو منجر شود.

این مطالعه نشان داد كه یك مولكول كه در رنگدانه مو و پوست دخیل است، همینطور بعضی از ژن های ایمنی مشخص را كنترل می كند.

نویسندگان این مطالعه اظهار داشتند كه هنگامی كه بدن مورد حمله ویروس قرار می گیرد، سیستم ایمنی به صورت غریزی برای مبارزه با آن تلاش می كند. سلول های بدن قادر به تشخیص هر نوع مهاجم خارجی و واكنش به صورت تولید اینترفرون هستند كه مولكول های هشداردهنده هستند. سپس اینترفرون ها به دیگر سلول ها برای اقدام ضد عفونت ویروسی اخطار می دهند.

اینترفرون ها(Interferon) نوعی از پروتئین ها هستند كه سلول های میزبان آلوده به ویروس آزاد ساخته و باعث تحریك سیستم ایمنی و افزایش مقاومت بدن می شوند.

رنگ مو با سلول های بنیادی "ملانوسیت" موجود در فولیكول های مو مرتبط می باشد. ملانوسیت سلول تولیدكننده رنگدانه در پوست، مو، و چشم است كه رنگ این اعضا را تعیین می كند. عامل اصلی تعیین كننده رنگ، تعداد ملانوسیت ها نیست، بلكه میزان فعالیت آنها است. تولید ملانین در یك بخش از سلول به نام ملانوزوماز اسیدآمینه تیروزین اتفاق می افتد. مو و پوست با رنگدانه تیره حاوی ملانوزوم هایی با مقادیر بیشتر ملانین هستند.

هنگامی كه یك فرد موهای خویش را از دست می دهد و سپس دوباره رشد می كند، سلول های بنیادی ملانوسیتی بعنوان یك ذخیره برای ملانوسیت ها استفاده می شوند كه سلول هایی هستند كه رنگدانه ای به نام ملانین تولید می كنند. بدون این سلول ها رنگ موی خاكستری یا سفید تولید می گردد.

محققانی كه این تحقیق را انجام دادند، موهای جوگندمی را در موش ها آزمایش كردند و چگونگی ارتباط بین سیستم ایمنی طبیعی و عامل "MITF" را كه پروتئینی است كه اینترفرون را تحت نظارت دارد، شناسایی نمودند.

برای موش ها، اگر "MITF"ها كنترل روی واكنش اینترفرون بر روی سلول های بنیادی ملانوسیت از بین رفته باشد، موهای موش جوگندمی می گردد.

این آزمایش همینطور نشان داد هنگامی كه سیستم ایمنی بدن فعال شد، موهای جوگندمی در موش هایی كه مستعد مبتلا شدن به آن بودند، افزایش یافت.

"ملیسا هریس" محقق اصلی تحقیق تصریح كرد كه این یافته ها بر روی موش انجام شده است. بنابراین، پیش از اینكه تصور شود این اتفاق در انسان هم می افتد، تحقیقات بیشتری لازم است.

هریس تصریح كرد: همه این كارها روی موش انجام شده است و ازاین رو ما از ربط دادن خیلی از مفاهیم به انسان بدون آزمایش های بیشتر امتناع می نماییم.

با این حال مطالعه جدید می تواند امیدواری ها در زمینه درمان بیماری های رنگدانه مانند "ویتیلیگو"( vitiligo)، كه سبب تولید تغییرات رنگی در پوست می شود، افزایش یابد.




1397/02/16
12:21:13
5.0 / 5
4494
تگهای خبر: تولید , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است