ابداع دكمه ای كه جان آتش نشانان را نجات می دهد

ابداع دكمه ای كه جان آتش نشانان را نجات می دهد شاه بلاگ: محققان دانشگاه مك مستر(McMaster) یك دستگاه پوشیدنی به اندازه یك دكمه ساخته اند كه می تواند محل دقیق سقوط یا غش كردن آتش نشانان را در عملیات ها مشخص نماید و بدین ترتیب جان آنها را نجات دهد.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، آتش نشانان نه تنها شغل خطرناكی دارند، بلكه اغلب در محیط های تاریك و پر از دود و گرد و غبار كار می كنند. جاهایی كه می تواند برای آنها مشكل ساز و خطرآفرین شود و یافتن مأموران آتش نشان در آن شرایط دشوار است.
سنسور پوشیدنی جدید حركتی محققان دنشگاه "مك مستر" می تواند در چنین شرایطی به یاری آتش نشانان سانحه دیده بیاید و باعث نجات جان آنها شود.
این دستگاه ارزان قیمت كه به اندازه یك دكمه است توسط یك تیم بین المللی از دانشمندان دانشگاه های مك مستر، كالیفرنیا لس آنجلس و پراگ طراحی و عمدتاً از یك هواژل كربن نانوكامپوزیت جدید شاخته شده است. این ماده نه تنها دمای تا ۳۰۰ درجه سانتیگراد را تحمل می كند، بلكه همینطور بعنوان یك ژنراتور الكتریكی عمل می كند كه می تواند نیروی مورد نیاز خویش را از اصطكاك تولید شده حاصل از حركت تأمین كند.
می توان این سنسور را در نقاطی مانند پوتین یا جیب روی بازوی لباس آتش نشانان قرار بگیرد و مادامی كه آتش نشان حركت می كند جریان الكتریكی تولید نماید.
از آنجایی كه این سنسور مجهز به یك نانوآنتن است، قادر خواهد بود به صورت مداوم به تیم بیرون از محل عملیات سیگنال بفرستد.
اگر حمل كننده این سنسور زمین گیر و به مدت طولانی متوقف شود، جریان و همینطور سیگنال هم متوقف خواهد شد. این مسئله تیم عملیات را از وقوع یك حادثه آگاه می كند و آنها می توانند به كمك آتش نشان گرفتار شده بشتابند.


"اسلام حسن" دانشجوی دكترای دانشگاه مك مستر سرپرست این مطالعه بود و پروفسور "راوی" استاد دانشگاه مك مستر نظارت این پروژه را بر عهده داشت.
"اسلام حسن" می گوید: هیجان انگیز است كه چیزی را توسعه داده ایم كه زندگی افراد را نجات می دهد. اگر آتش نشانان از فناوری ما استفاده كنند می توانیم زندگی شان را نجات دهیم و این عالی خواهد بود.
این مطالعه در مجله Nano Energy انتشار یافته است.



1397/12/16
13:25:38
5.0 / 5
4124
تگهای خبر: بین الملل , توسعه , تولید , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است