توسط محققان كشور؛

دستگاه ایكس ری كاملا ایرانی ساخته شد، صادرات در دستور كار است

دستگاه ایكس ری كاملا ایرانی ساخته شد، صادرات در دستور كار است به گزارش شاه بلاگ محققان یك شركت دانش بنیان موفق به ساخت دستگاه ایكس ری كانتینری شدند؛ این دستگاه با مجوز سازمان انرژی هسته ای تحویل نیروی انتظامی داده شد.



دكتر محمدحسین بهشتی، رئیس مركز طرح های كلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این خبر اظهار نمود: محققان در یك شركت دانش بنیان كه در شهرك علمی و تحقیقاتی اصفهان فعالیت می نمایند، توانستند دستگاه ایكس ری كانتینری را از صفر تا صد با تجهیزات بومی طراحی نمایند.
وی با اشاره به اینكه این دستگاه با حمایت معاونت علمی طراحی و ساخته و در روز ملی فناوری هسته ای توسط رئیس جمهور رونمایی گردید، بیان كرد: این دستگاه در بازرسی های كامیون ها و وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می گیرد.
بهشتی با تاكید بر اینكه تابحال تجهیزاتی كه در كشور در این زمینه مورد استفاده قرار می گرفت وارداتی بودند، اضافه كرد: این دستگاه كاملاً ایرانی است و حتی تجهیزات كاربردی در آن هم بومی شده؛ ازاین رو ساخت آن می تواند صرفه جویی ارزی داشته باشد.
رئیس مركز طرح های كلان ملی فناوری اظهار داشت: به واسطه این دستگاه ایكس ری كامیونی، نیاز نیست كه بار كاملاً باز شود؛ بلكه از این دستگاه رد می شود و محتویات آن مشخص خواهد شد.
وی تاكید داشت: حالا كه مبحث قاچاق كالا مطرح است و از آنجایی كه از محصولات خارجی در این زمینه استفاده می شود، تولید این دستگاه می تواند به صرفه باشد.
بهشتی تصریح كرد: این دستگاه روی تریلی نصب است و در گمرك قرار می گیرد؛ بار اسكن می شود و افراد بر مبنای اطلاعات مونیتور تشخیص می دهند كه محموله خاصی دارد یا خیر.
وی با اشاره به كاربرد این دستگاه در كشور اضافه كرد: نیروی انتظامی می تواند به جای نمونه های وارداتی از این دستگاه در ورودی های برخی شهرها و نواحی مرزی به خاطر مبحث قاچاق و مواد مخدر استفاده نماید.
وی با اشاره به اینكه هنوز هیچ شركتی در ایران نتوانسته به صورت كامل این دستگاه ایكس ری را به صورتیكه كاملاً داخلی باشد بسازد، بیان كرد: البته شركت های دانش بنیان دیگری در این زمینه ورود پیدا كرده اند ولی برخی تجهیزاتشان وارداتی است.
بهشتی با تاكید بر اینكه نمونه ایرانی نسبت به نمونه خارجی از قیمت كمتری برخوردار است، بیان كرد: استفاده از نمونه های داخلی به صرفه است.
وی با اشاره به اینكه این شركت قراردادی با نیروی انتظامی بسته است، بیان كرد: معاونت علمی هم حامی این كار بوده و حمایت هایی به صورت تسهیلات در اختیارشان قرار داده تا دستگاه ساخته و تحویل نیروی انتظامی شود.
بهشتی با اشاره به اینكه مجوزهای لازم در این زمینه دریافت شده است، عنوان كرد: به علت اینكه این تجهیزات بحث تشعشع دارند باید مجوزهایی از انرژی اتمی دریافت شود؛ این شركت موفق به دریافت این مجوز هم شده است.
وی اظهار داشت: این شركت دانش بنیان برنامه هایی برای رفع نیاز كشور از دستگاه ایكس ری و صادرات آن هم دارند.


منبع:

1398/02/14
15:45:20
5.0 / 5
4573
تگهای خبر: تولید , دانش , دانش بنیان , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است