افزایش اثربخشی داروی ضدبیماری های التهابی روده توسط محققان كشور

افزایش اثربخشی داروی ضدبیماری های التهابی روده توسط محققان كشور به گزارش شاه بلاگ محققان دانشگاه علوم پزشكی تهران توانستند با استفاده از نانوذرات در سیستم دارورسانی، میزان نفوذپذیری دارو را افزایش داده و این سیستم را به یك سامانه دارورسانی هدفمند تبدیل كنند.



به‬ گزارش‬ خبرگزاری مهر به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، محققان دانشگاه علوم پزشكی تهران برای كاهش اثرات منفی جانبی دارو در بیماران مبتلا به التهاب روده، سامانه دارویی مبتنی بر نانوذرات طراحی كردند.
دكتر وفایی درباره ضرورت انجام این طرح اظهار داشت: این پروژه با عنایت به اهمیت و نیاز كاهش عوارض جانبی دارو و ارتقا كارایی درمانی بیماری های التهابی روده با استفاده از یك سامانه دارورسانی هدفمند بر پایه نانوذرات طراحی شد.
وی درباره خصوصیت نوآورانه و لزوم انجام این طرح اظهار داشت: در این مطالعه، كوپلیمر تشكیل دهنده نانوذرات هیالورونیك اسید با یك روش ابداعی سنتز شد و سپس به منظور دارورسانی بر روی یك مدل سلولی بیماری التهابی روده و در ادامه كار در مدل حیوانی مورد ارزیابی قرار گرفت. طراحی و توسعه سامانه های دارورسانی كه به صورت هدفمند دارو را در محل اختصاصی التهاب در كولون آزاد كند، جهت كاهش عوارض جانبی ناشی از جذب سیستمیك دارو و ارتقا درمان بیماری های التهابی روده می تواند بسیار مؤثر باشد.
به گفته این محقق با عنایت به ورود چندین محصول دارویی جدید از سیستم های دارورسانی هدفمند بر پایه نانو به بازار كشورهای ایالات متحده و اروپا، بازار فروش قابل توجه این محصولات و توانمندی این گروه تحقیقاتی در صنعتی سازی طرح، امكان تجاری سازی محصول وجود دارد و در صورت تكمیل كار و تولید محصول، با عنایت به شیوع بالای بیماری و اهمیت درمان، در مرحله اول نیاز داخلی كشور تأمین می شود و در ادامه كار می توان به توسعه صادرات محصول در كشورهای آسیایی همجوار امیدوار بود.
وی تصریح كرد: نمونه آزمایشی محصول ساخته و ثبت اختراع محصول انجام شده است و به منظور تولید محصول در مقیاس صنعتی، تسهیلات مالی در چارچوب سرمایه گذار و دریافت مجوز از سازمان غذا و دارو مورد نیاز است.. تأمین تسهیلات مالی جهت تجاری سازی این دسته از محصولات با استفاده از امكانات و تجهیزات دستگاهی موجود در دانشگاه ها و مراكز رشد می تواند گره گشا باشد.»
سید یاسر وفایی هم اكنون بعنوان عضو هیئت علمی گروه فارماسیوتیكس دانشكده داروسازی دانشگاه علوم پزشكی همدان، در زمینه طراحی و توسعه محصولات دارویی بر پایه نانو فعالیت می كند و طراحی و همكاری در اجرای چندین طرح مصوب جهت تولید محصولات دارویی بر پایه نانو را در چارچوب رساله دانشجویی و طرح تحقیقاتی بر عهده دارد.
این پژوهش حاصل تلاش های سید یاسر وفایی عضو هیئت علمی گروه فارماسیوتیكس دانشكده داروسازی دانشگاه علوم پزشكی همدان تحت نظارت و راهنمایی دكتر رسول دیناروند استادتمام فارماسیوتیكس دانشكده داروسازی دانشگاه علوم پزشكی تهران است.
نتایج این كار در مجله Carbohydrate Polymers با ضریب تأثیر ۵/۱۵۸ (جلد ۱۴۴، سال ۲۰۱۶، صفحات ۳۷۱ تا ۳۸۱) انتشار یافته است.


منبع:

1398/03/14
15:28:43
5.0 / 5
4701
تگهای خبر: پژوهش , تجاری سازی , توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است