دانشمندان پاسخ دادند

ابرهای مریخ چگونه تشكیل شده اند؟

ابرهای مریخ چگونه تشكیل شده اند؟ به گزارش شاه بلاگ مطالعه جدید دانشگاه كلرادو بولدر نشان داده است كه ابرهای مریخ یك منبع خارجی دارند و احتمالاً از شهاب سنگ های خرده شده تشكیل شده اند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، طبق یك مقاله تازه انتشار یافته، ابرهای مریخ می توانند منشأ بیگانه داشته باشند.
این مطالعه نشان داده است كه ابرهای فراز سیاره مریخ متأثر از یك پدیده به نام "دود شهاب" (meteor smoke) تشكیل شده است. این پدیده زمانی رخ می دهد كه اجرام سرگردان فضایی مانند دنباله دارها و شهاب سنگ ها بعد از ورود به اتمسفر مریخ خرد می شوند.
جو مریخ فوق العاده نازك است و حجم آن كمتر از یك درصد زمین است. جو مریخ همیشه این قدر ضعیف نبوده است و شواهدی وجود دارد كه نشان داده است زمانی به اندازه كافی قوی بوده تا امكان وجود آب مایع روی سطح سیاره را فراهم آورد.
حالا با وجود ماندن سایه ای از آن اتمسفر قوی، جو مریخ هنوز هم می تواند سطح این سیاره را تا حدود زیادی از شر شیاطین آسمانی دور نگه دارد كه حتی این مقاومت برخی مواقع منجر به راه افتادن یك طوفان گرد و غبار در سیاره سرخ می شود.
یكی از همین طوفان ها باعث از كار افتادن مریخ نورد "فرصت" (Opportunity) ناسا شد و از ۱۰ ژوئن ۲۰۱۸ تابحال هیچ پیامی از آن شنیده نشده است.
ازاین رو اتمسفر مریخ علاوه بر نابودی كاوشگرهای بی دفاع از این سیاره هم در مقابل اثرات شهاب سنگ ها محافظت می كند و حتی قادر به تشكیل ابر از آنها است.
ابرها در مریخ دقیقاً به همان روشی كه در زمین شكل می گیرند، ایجاد نمی شوند. مولكول های آب كه حجم غالب ابرها را می سازند، نمی توانند خود به خود به هم وصل شوند و به چیزی برای قرار گرفتن در كنار هم نیاز دارند.
در سیاره آبی ما، مولكول های آب در اطراف دانه های نمك دریا یا گرد و غبارهای هوا جمع می شوند. هنگامی كه این دانه ها و مولكول ها به اندازه كافی جمع شوند، ابرها شكل می گیرند و از زمین قابل مشاهده می شوند.
دانشمندان معتقد نیستند كه چنین فرآیندی در مریخ هم باعث تشكیل ابرها در ارتفاع بین ۳۰ تا ۶۰ كیلومتری سطح آن می شود. ازاین رو ذرات یخ آب چگونه ابرها را در مریخ تشكیل می دهند؟
بر مبنای مطالعه جدید دانشمندان دانشگاه كلرادو بولدر پاسخ این سوال در سطح سیاره مریخ، بلكه در فضای بین سیاره ای نهفته است.


مشاهدات انجام شده توسط فضاپیمای "ماون"(MAVEN) ناسا كه هم اكنون در مدار سیاره سرخ است، به ما می گوید كه تقریباً ۲ تا ۳ تن اجرام سرگردان فضایی اغلب به شكل شهاب سنگ هر روزه وارد جو مریخ می شوند. این شهاب سنگ ها با برخورد پوسته گازی نازك محافظ مریخ خرد می شوند و باعث پخش شدن حجم عظیمی از گرد و غبار موسوم به "دود شهاب" در جو می شوند.
محققان كشف كردند كه این گرد و غبارها كه از فضای خارجی می آیند، می توانند بعنوان دانه هایی برای تشكیل ابرها عمل كنند و مولكول های یخ آب را دور خود جمع كنند.
محققان از شبیه سازی های كامپیوتری پیچیده برای شبیه سازی فضای حاكم بر مریخ و تست نظریه خود استفاده كردند. آنها كشف كردند هنگامی كه "دود شهاب" پدید می آید، بعد از آن ابرها هم ظاهر می شوند.
"ویكتوریا هارت ویك" فارغ التحصیل گروه علوم جوی و اقیانوس (ATOC) در دانشگاه كلرادو بولدر و نویسنده اصلی این مطالعه جدید، اظهار داشت: مدل ما پیش از این نمی توانست ابرها را در این ارتفاع تشكیل دهد، اما حالا می تواند و به نظر می آید همه آنها به درستی در جای خود قرار گرفته اند.
این ابرها در مقایسه با زمین نسبتاً نازك هستند. با این وجود آنها باز هم می توانند تأثیر مهمی بر جو مریخ داشته باشند. بعنوان مثال بسته به منطقه مورد بررسی محققان، ابرها می توانند درجه حرارت را تا ۱۰ درجه سانتیگراد افزایش یا كاهش دهند.
محققان معتقدند كه كار آنها می تواند به شناخت روند تكامل اتمسفری مریخ و به صورت خاص اینكه چگونه یك زمان قادر به پشتیبانی از وجود آب مایع در سطح خود بوده است، كمك نماید.
"برایان تون"، استاد ATOC و دستیار این مطالعه، می گوید: مدلهای آب و هوایی بیشتر و بیشتر نشان داده است كه آب و هوای باستانی مریخ، زمانی كه رودخانه ها در سطح آن جریان داشته اند و امكان دارد حیات در آن وجود داشته است، توسط ابرهای مرتفع گرم نگه داشته شده است.
این مقاله در نشریه Nature Geoscience انتشار یافته است.



1398/03/31
21:10:08
5.0 / 5
5113
تگهای خبر: دانش , فضا , كامپیوتر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است