ابداع لنزی كه با ۲ بار پلك زدن زوم می كند!

ابداع لنزی كه با ۲ بار پلك زدن زوم می كند! شاه بلاگ: پژوهشگران ˮدانشگاه كالیفرنیا، سن دیه گوˮ(University of California، San Diego) در مطالعه اخیرشان لنزهای تماسی توسعه داده اند كه با دو بار پلك زدن قابلیت زوم آنها فعال می شود.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از سی نت، شاید تابحال چنین چیزهایی را تنها در كتاب ها یا فیلم های علمی تخیلی مشاهده نموده اید اما حالا با پیشرفت بیش از پیش فناوری در حال تبدیل به واقعیت است. دانشمندان آمریكایی در مطالعه اخیرشان یكی از این داستان ها را به واقعیت تبدیل نموده اند.
دانشمندان لنزهای تماسی توسعه داده اند كه با چشم كاربران كنترل می شود و با دو بار پلك زدن می توان قابلیت زوم كردن آنرا فعال كرد و اجسام را با جزیئات مشاهده كرد.
اما ساخت چنین لنزی چگونه ممكن است؟ دانشمندان ابتدا سیگنال های الكترواكولوگرافی را در هر حالت حركت چشم ثبت كردند. دانشمندان این سیگنال ها را هنگامی كه افراد به بالا، پایین، راست، چپ نگاه می كردند و یك یا دو بار پلك می زدند، اندازه گیری كردند و سپس یك لنز "بیومیمتیك" نرم را ایجاد كردند كه بطور مستقیم به آن امواج الكتریكی پاسخ می داد. لنز به وجود آمده قادر بود فاصله كانونی خودرا بسته به سیگنال های تولید شده تغییر دهد. در نهایت دانشمندان دریافتند قابلیت زوم كردن لنز توسعه یافته با دو بار پلك زدن فعال می شود.
الكترواكولوگرافی(EOG) یك تكنیك برای اندازه گیری پتانسیل پایدار قرنیه-شبكیه ای است كه بین قسمت جلویی و پشت چشم انسان وجود دارد. سیگنال حاصل الكترواكولوگرافی نامیده می شود. كاربردهای اولیه در تشخیص های چشم پزشكی و در ضبط حركات چشم می باشند. برای اندازه گیری حركات چشم، جفت الكترودها معمولاً در بالا و پایین چشم یا به سمت چپ و راست چشم قرار می گیرند. اگر چشم از سمت مركز به سمت یكی از دو الكترود حركت نماید، این الكترود سمت مثبت شبكیه را می بیند و الكترود مخالف سمت منفی شبكیه را می بیند. در نتیجه، اختلاف پتانسیلی بین الكترودها به وجود می آید. پژوهشگران معتقدند این نوآوری می تواند در پروتزهای بصری، عینك های طبی و ربات ها استفاده گردد.




منبع:

1398/05/07
21:14:43
5.0 / 5
4195
تگهای خبر: پژوهش , پیشرفت , توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است