ساعت اتمی جدید ناسا فعالیت خودرا شروع كرد

ساعت اتمی جدید ناسا فعالیت خودرا شروع كرد شاه بلاگ: ناسا آغاز فعالیت ساعت اتمی جدید خودرا در مدار نزدیك زمین تایید نمود.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، ناسا تایید نمود كه ساعت جدید اتمی این سازمان، هم اكنون چرخش خودرا در مدار نزدیك زمین آغاز نموده است.
این ساعت كه در ۲۵ ژوئن سال جاری با موشك "فالكون هوی"(Falcon Heavy) شركت "اسپیس ایكس"(SpaceX) از "مركز فضایی كندی"(KSC) در فلوریدای آمریكا به فضا پرتاب شد، یك ساعت اتمی كوچك و فوق العاده دقیق است كه از یون های جیوه ساخته شده و نسبت به ساعت های اتمی كه قبل از این به فضا پرتاب شده اند، كوچك تر، دقیق تر و محكم تر است.
بگفته ناسا، این ساعت اتمی موسوم به "DSAC" كه به اندازه یك توستر است، در روز ۲۳ اوت و بعد از هفته ها آزمایش، در مدار زمین فعال گردیده است. هدف ناسا از پرتاب ساعت اتمی این است كه مشكل نحوه ساخت فضاپیما را برای ماموریت هایی كه در اعماق فضا صورت می گیرند، برطرف كند تا بدین صورت، مشكلات جهت یابی به صورت خودكار و با كمترین كمك از طرف زمین حل شوند.


جهت یابی در فضا، مانند جهت یابی در زمین است و با ساعت هایی انجام می شود كه تا حد ممكن دقیق هستند. نسل پیشین این ساعت ها بیش از اندازه بزرگ و سنگین بوده اند؛ در نتیجه امكان بردن آنها به فضا وجود نداشت و یا اینكه از دقت كافی برخوردار نبودند و امكان به كار بردن آنها در ماموریت های اعماق فضا وجود نداشت. به خاطر وجود چنین محدودیت هایی، ماموریت های سفر به ماه و سیارات دور، بر ارتباطات رادیویی دو طرفه مبتنی بودند.


این ساعت اتمی جدید، چنین مشكلاتی را ندارد، زمان كمی را به كار می گیرد و تعداد فضاپیماهای مورد نیاز را می كاهد. لازم به ذكر است كه این ساعت، برای كاوشگرهایی كه مانورهای پیچیده مداری را در زمان كوتاهی انجام می دهند، مناسب نمی باشد. با توجه به این ساعت، ماموریت های فضایی فقط بر ارتباطات رادیویی دو طرفه با زمین مبتنی نخواهد بود و امكان ردیابی آنها از فضا با ثبات و دقت بیشتر وجود دارد.




منبع:

1398/06/07
14:11:05
5.0 / 5
4781
تگهای خبر: فضا , موشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است