برای رصد علائم حیاتی بدن؛

پژوهشگران ایرانی لباس خواب هوشمند ابداع كردند

پژوهشگران ایرانی لباس خواب هوشمند ابداع كردند به گزارش شاه بلاگ دو محقق ایرانی لباس خواب هوشمندی ابداع نموده اند كه علایم حیاتی بدن انسان در خواب را رصد می كند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از دیلی میل، پژوهشگران ایرانی در دانشگاه MIT نوعی پارچه ابداع نموده اند كه حاوی دستگاه هایی ساده برای رصد ضربان قلب و تنفس است. بدین سان افراد بزودی می توانند با لباس خواب های الكترونیكی بخوابند. «علی كیاقادی» و «زهره همایونفر» نمونه اولیه از این لباس را ابداع نموده اند كه در اصل لباس خوابی معمولی مجهز به فناوری های رصد علایم حیاتی بدن است. لباس خواب مذكور هفته جاری در كنفرانسUbocomp۲۰۱۹ در لندن نمایش داده می شود.
پروفسور «تریشا اندروز» و «دیپاك گانسان» بر این پروژه نظارت كرده اند. اندروز در اینباره می گوید: چالش پیش روی ما دستیابی به سیگنال علایم حیاتی بدن انسان بدون تغییر در زیبایی یا جنس پارچه بود. به صورت معمول مردم تصور می كنند پارچه های هوشمند لباس های تنگی هستند كه سنسورهای مختلفی در آنها تعبیه شده تا سیگنال های حیاتی بدن انسان را رصد كنند. اما پر واضح است كه چنین لباسی جهت استفاده روزمره و به خصوص خواب مناسب نمی باشد. گانسان هم در اینباره اضافه كرد: لباس خواب باید آزاد باشد. اما بخش هایی از لباس به بدن ما فشرده می شود مانند بالاتنه لباس در بخش قفسه سینه. هنگامیكه بازوی فرد روی تختخواب قرار می گیرد فشار آرامی از جانب لباس خواب یا پتو به آن وارد می شود. مشكل آنجا بود كه سیگنال های علایم حیاتی به صورت جداگانه و مربوط به بخش خاصی از بدن، چندان مورد اعتماد نیستند. اما اطلاعات مربوط به سنسورهای مختلف كه در نقاط متفاوت بدن قرار گرفته اند به صورت هوشمندانه اطلاعات تركیبی دقیق تری عرضه می كند. در همین راستا محققان این گروه یك سنسور پارچه ای جدید طراحی كردند و آنرا با سنسورهای الكتریسیته تماسی(triboelectric) تركیب كردند. این حسگرها در صورت تماس با بدن انسان فعال می شوند. با تركیب این دو سنسور محققان توانستند لباس خوابی راحت ابداع كنند. آنها همینطور روشی برای تحلیل اطلاعات ابداع كردند تا سیگنال های به دست آمده از نقاط مختلف بدن را با یكدیگر تركیب كنند. آنها با كمك این روش توانستند سیگنال های فیزیولوژیكی بدن انسان در وضعیت های مختلف را بررسی نمایند.

1398/06/23
22:03:39
5.0 / 5
4342
تگهای خبر: پژوهش , دانش , دستگاه , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است