تدوین سیاست های بین المللی فناوری نانو

تدوین سیاست های بین المللی فناوری نانو به گزارش شاه بلاگ ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در تدوین سیاست های بین المللی صادرات محصولات نانویی نقش آفرینی می كند.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، جمهوری اسلامی ایران به علت بیش از یك دهه فعالیت علمی و فناورانه در حوزه فناوری نانو، در تدوین سیاست های بین المللی صادرات محصولات نانویی نقش آفرین خواهد بود و اتحادیه اروپا در نخستین نشست گفتگوی دو قاره اروپا-آسیا از پیشنهاد ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برای تولید راهبردهای مشترك بین المللی در این حوزه استقبال كرد.
دكترعلی بیت الهی، رئیس كمیته استانداردسازی و امور بین الملل ستاد توسعه فناوری نانو در نخستین نشست آسیا-اروپا در زمینه ایمنی و گواهی دهی محصولات فناوری نانو آخرین وضعیت استانداردسازی و صحه گذاری محصولات نانویی در دنیا را شرح داد و در مورد چالش های پیش روی این فناوری اظهار داشت: كشورهای اروپایی و آسیایی در جهت اهداف و برنامه های خود در حوزه فناوری نانو مسیرهای متفاوتی را در پیش گرفته اند.
وی ادامه داد: بر همین مبنا برای تدوین یك نقشه راه واحد و هماهنگ بین المللی به گفتمانی مشترك نیاز بود. این نشست برای تدوین سیاست ها و راهبرد آینده یكپارچه در سطح بین المللی برگزار شده است؛ زیرا صادرات محصولات نانویی در آینده تحت تأثیر این آیین نامه ها، مقررات و پروتكل ها قرار خواهد گرفت.
وی اضافه كرد: ایران بعنوان كشوری پیشرو در فناوری نانو به دنبال فراهم كردن استانداردهایی هم راستا با قوانین بین المللی و توسعه تجارت محصولات نانویی به دنیا است.
وی دستیابی به اهداف نشست را در گرو تداوم این نشست و تبدیل شدن آن به یك سازوكار و برنامه عملیاتی دانست و اظهار داشت: اتحادیه اروپا با سرمایه گذاری گسترده در فناوری نانو در حال تدوین مقررات آتی دنیا در زمینه ایمنی و صحه گذاری است كه باید تجارب، رویكرد و سیاست های كشورهای آسیایی را هم در آن لحاظ كند.
بیت اللهی اضافه كرد: اتحادیه اروپا پیشنهاد كرد كه ایران نقطه نظرات خویش را در رابطه با ایمنی و صحه گذاری در زیر ساخت های مختلف اروپایی مطرح كند. فناوری نانو در كشورهای آسیایی مانند ایران، تایوان، تایلند، كره جنوبی به شكل ستاد ویژه فناوری اداره می گردد ولی فعالیت اتحادیه اروپا در زمینه فناوری نانو بر مبنای برنامه ها و پروتكل های ویژه است كه با مشاركت كشورها مقرراتی را بر عملكرد صحیح این برنامه ها تدوین می كنند و سازمان هایی مانند ایزو و كمیته های مختلف فعالیت این برنامه ها را رصد می كنند.
 

1396/09/08
21:58:20
5.0 / 5
5259
تگهای خبر: فناوری , نانو , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است