گیاهان دارویی، راهگشای توسعه صادارات

گیاهان دارویی، راهگشای توسعه صادارات شاه بلاگ: بازار جهانی محصولات گیاهان دارویی، سالانه 60 میلیارد دلار است كه ایران نیز از این قاعده مستثنا نبود و در 9 ماهه ابتدایی سال 98، هزار و 600 تن از انواع گیاهان دارویی صادر شد. همین طور انواع محصولات صادر شده 26 نوع بود كه نسبت به سال قبل، 4 محصول جدید به لیست صادراتی گیاهان دارویی افزوده شده است.


۲۵ درصد داروها گیاهی هستند
حدود ۲۵ درصد از داروهای تجویز شده در دنیا از گیاهان تولید شده اند. از ۲۵۲ دارو در لیست داروهای مهم سازمان بهداشت جهانی، ۱۱ درصد بطور انحصاری از گیاهان دارویی تولید می شوند. حدود ۲۰۰ سال پیش نخستین تركیب دارویی مورفین، از تریاك استخراج شده از غلاف دانه گل خشخاش تولید شد. از آن به بعد، دانشمندان گیاهان دارویی را مطالعه كردند تا محصولات دارویی را كه امروز می شناسیم، ایجاد كنند.
اخیراً میلیون ها دلار صرف سرمایه گذاری در بخش گیاهان دارویی شده است. این سرمایه گذاری قابل توجه تحقیقاتی در طب گیاهی، هنوز هم نسبتاً كمتر از كل داروسازی است، اما ثابت شده است كه پژوهشگران آغاز به دور شدن از پیشرفت داروهای مرسوم و حركت به سمت فرم های جایگزین و طبیعی از درمان هستند.
محصولات طبیعی گیاهی در سراسر تاریخ بشر برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. در واقع سوابق استفاده از گیاهان دارویی بیشتر از ۵ هزار سال است و برای خیلی از ادوار تاریخی، داروهای گیاهی، تنها داروی مورد استفاده بودند.

گیاهان دارویی در معرض انقراض
بنابر گزارش گروه بین المللی حفاظت از باغ های گیاه شناسی، خیلی از گیاهان دارویی به سبب برداشت بی رویه و نابودی جنگل ها در معرض خطر انقراض هستند.
از آنجا كه انسان جزئی از طبیعت است به طور مسلم برای هر بیماری، طبیعت گیاه دارویی آنرا عرضه نموده است. انسان هر چه به طبیعت نزدیكتر شود، سالم تر است و بیشتر عمر می كند. همین طور همه عوامل طبیعی نقش درمان و دارو نهایتا نقش پیشگیری را در مقابل بیماری ها دارند. وجود گیاهان دارویی در طبیعت یكی از نعمت های بزرگ الهی است كه در دشت ها، مراتع وسیع، جنگل ها و... پیدا می شوند.

۸ هزار و ۴۲۵ گونه گیاهی در كشور

ترحم بهزاد روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: مراتع كشور بستری مناسب و فعال برای افزایش تولید گیاهان دارویی است.
مدیركل دفتر امور مرتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری افزود: ایران دو هزار و ۳۰۰ گونه گیاه دارویی دارد كه قسمتی از آنها تنها متعلق به ایران بوده و در این منطقه كشت می شود. همین طور در سال های اخیر با افزایش اقدامات مؤثر در حوزه زمین های كشاورزی، ترغیب كشاورزان به كاشت گیاهان دارویی و ارائه تسهیلات تولید این گیاهان رشد داشته است.
بهزاد عنوان كرد: سیاست های در نظرگرفته شده در رابطه با زمین های ملی، مرتع و ارتقاء و بهبود شرایط موجب رشد بذر گیاهان دارویی در این نقاط شده و بهره برداری و صادرات گیاهان دارویی با افزایش روبه رو شده است.
وی با اشاره به اینكه سازمان جنگل ها و منابع طبیعی كه مسؤولیت افزایش رشد و بهره برداری گیاهان دارویی را در زمین های ملی و مراتع برعهده دارد، اشاره كرد: سازمان در تلاش است، ظرفیت تولید گیاهان دارویی در تمامی استانها افزایش یابد اما بودجه مورد نیاز برای رسیدن به اهداف تعیین شده، آنچنان كه باید تامین نشده است.
مدیر كل دفتر امور مرتع عنوان كرد: از مجموع ۸ هزار و ۴۲۵ گونه گیاهی كه در كشور شناسایی شده، ۲۳۰۰ گونه خواص دارویی، عطری، ادویه و آرایشی و بهداشتی دارند. همین طور ما با دارا بودن ۱۱ نوع اقلیم از ۱۳ اقلیم شناخته شده جهان بیشتر از این می توانیم از ظرفیت تولید گیاهان دارویی بهره مند شویم و آنچه را تابحال به دست آمده توسعه دهیم.

۹ میلیون و ۶۰۰ هزارهكتار از عرصه ها در راه احیا
بهزاد در ادامه گفت: بر طبق برنامه ششم توسعه باید تا سال ۱۴۰۰ به میزان ۹ میلیون و ۶۰۰ هزارهكتار از عرصه های طبیعی كشور تحت كارهای احیاء، توسعه و اصلاح قرار گیرند تا رشد و بهره برداری از گیاهان دارویی در آنها افزایش یابد.
وی اضافه كرد: تابحال اقدامات احیا و اصلاح در ۵ میلیون هكتار از این عرصه ها به اجرا در آمده است. در لایحه بودجه سال ۹۹، ۱۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای توسعه گیاهان دارویی پیش بینی شده كه درصورت تصویب مجلس و اجازه برداشت از طرف مقام معظم رهبری، به این بخش اختصاص خواهد یافت.
صادرات گیاهان دارویی از ۱۶ استان كشور
وی عنوان كرد: بر طبق برنامه تنظیم شده از ظرفیت تمامی مراتع برای افزایش گیاهان دارویی استفاده شده و این ظرفیت با انجام اقدامات مختلف رو به افزایش است.
مدیر كل امور مرتع اظهار داشت: درسال جاری ۱۶ استان نقش مؤثری در صادرات گیاهان دارویی به كشورهای حوزه خلیج فارس، هندوستان و اتحادیه اروپا داشتند. همین طور استان های فارس، كردستان، اصفهان، تهران، آذربایجان شرقی، اردبیل، كرمانشاه، خراسان جنوبی، كرمان، خوزستان، گلستان، همدان، خراسان رضوی، هرمزگان، یزد و لرستان استان هایی هستند كه به ترتیب بیشترین میزان برداشت و صادرات گیاهان دارویی را از مراتع داشتند.
به گفته بهزاد: در ۱۷ استان دیگر كشور برداشت گیاهان دارویی انجام می شود اما آنها سهم كمتری از برداشت این محصولات را به خود اختصاص داده اند كه مقرر است به كمك حوزه های دانشگاهی، ظرفیت آنها نیز بیشتر شود.

۱۰۰ میلیون یورو درآمد صادرات گیاهات دارویی در سال ۹۸
مدیركل امور مرتع گفت: بااینكه اعتبارات در نظر گرفته شده در بخش گیاهان دارویی همچنان از اهداف برنامه توسعه عقب است، اما گیاهان دارویی در حوزه صادرات، موفقیت خوبی داشتند.
وی افزود: در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری هزار و ۶۰۰ تن از انواع گیاهان دارویی صادر شد. این میزان در ۱۲ ماه سال قبل هزار و ۴۳۴ تن و در ۱۲ ماه سال ۹۶ نیز ۸۷۰ تن بود. تعداد انواع محصولاتی كه سال جاری صادر شد نیز ۲۶ محصول بود كه نسبت به سال قبل ۴ محصول جدید به لیست صادراتی گیاهان دارویی افزوده شده است.
بهزاد اشاره كرد: از مجموع دو هزار و ۳۰۰ گونه گیاه دارویی كشور هزار و ۷۳۸ گونه تنها متعلق به ایران و در انحصار كشور است كه با افزایش اعتبارات و توسعه اقدامات اصلاحی و احیاء و همین طور ترویج در بخش كشاورزی، می توان موفقیت های بسیاری برای افزایش صادرات این محصولات به دست آورد و ارزش اقتصادی ۱۰۰ میلیون یورویی به دست آمده از صادرات سال جاری را افزایش داد.



منبع:

1398/10/07
10:07:27
5.0 / 5
4394
تگهای خبر: بین الملل , پژوهش , پیشرفت , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است