وضعیت چسبناك درون رگ های خونی، لطمه ناشی از سكته مغزی را وخیم تر می كند

وضعیت چسبناك درون رگ های خونی، لطمه ناشی از سكته مغزی را وخیم تر می كند شاه بلاگ: پژوهشگران می گویند، بنظر می رسد سكته مغزی وضعیت چسبناكی درون رگ های خونی مغز به وجود می آورد كه می تواند روزها و یا حتی ماه ها بعد لطمه ناشی از سكته مغزی را وخیم تر كند.


به گزارش پایگاه اینترنتی یورك الرت، پژوهشگران كالج پزشكی «جورجیا» در دانشگاه آكسفورد در انگلیس متوجه شده اند كه پس از سكته مغزی، «اگزوم ها» كه در خون حركت می كنند، فعال و چسبناك شده و آغاز به رسوب در دیواره رگ های خونی می كنند. اگزوم ها چمدان های بیولوژیكی نانواندازه ای هستند كه حامل مجموعه بار مبادله ای این سلول ها مانند پروتئین ها و چربی ها هستند.
از سوی دیگر، پلاكت ها - سلول های كوچكی كه پس از یك جراحت خون را لخته می سازند - نیز آغاز به چسبیدن به اگزوم هایی می كنند كه حالا چسبناك شده اند و ساختاری ایجاد می كنند كه به طور موثر می تواند لخته دیگری ایجاد كند و موجب انسداد هر چه بیشتر جریان خون به مغز و بروز لطمه بیشتر شود.
سكته مغزی دومین علت مرگ بشر و نخستین علت از كارافتادگی در جهان است، اما در كشورهای پیشرفته هم اكنون سومین علت مرگ و میر شمرده می شود كه با پیر شدن جوامع در آینده نه چندان دور در آن كشورها نیز دومین علت مرگ خواهد بود.
سكته مغزی یعنی بسته یا پاره شدن یك شریان مغزی كه به دنبال آن اختلال در گردش خون آن ناحیه از مغز به وجود آمده و سبب بروز علائمی مثل فلج نیمه بدن، اختلال تكلم و اختلال در راه رفتن می شود. سكته مغزی، زمانی اتفاق می افتد كه رگی خونی در مغز مسدود یا پاره شود. بطور متوسط ۱۰ تا ۱۵ درصد افرادی كه به سكته های مغزی مبتلا می شوند در اثر این بیماری جان خودرا از دست می دهند و ۶۰ تا ۷۰ درصد بیماران با درمان مناسب می توانند زندگی مستقل داشته باشند.
نتایج این مطالعه در مجله Scientific Reports انتشار یافته است.



منبع:

1398/10/25
20:18:39
5.0 / 5
4312
تگهای خبر: اینترنت , پژوهش , پیشرفت , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است