درمان میگرن با تحریك عصب واگ

درمان میگرن با تحریك عصب واگ به گزارش شاه بلاگ محققان با تاكید بر تكنیك نورومدولاسیون دستگاهی به اندازه یك تلفن همراه ابداع كردند كه با تحریك عصب واگ از بروز حملات میگرنی پیشگیری می كند.


به گزارش پایگاه اینترنتی «مدیكال اكسپرس»، داروهای خانواده تریپتان ها بعنوان درمان اصلی میگرن شناخته می شوند اما بیماران مبتلا به این بیماری نمی توانند بیشتر از دو بار در هفته از این داروها استفاده كنند. عُمَر نجیب از متخصصان مغز و اعصاب و پژوهشگران دانشكده پزشكی دانشگاه ویرجینیای غربی به دنبال آن بود تا بدون چنین محدودیتی و با تاكید بر روش نورومدولاسیون متد جدیدی برای درمان و جلوگیری از بروز حملات میگرنی ابداع كند.
نورومدولاسیون عبارت است از روش هایی كه فعالیت یك سلول عصبی را به تنظیم یا تغییر فعالیت مجموعه بزرگی از سلول های عصبی منجر می كند. به قول نجیب، «در نورومدولاسیون می توان با تحریك اعصاب یا نواحی خاصی از مغز با استفاده از پالیس های الكتریكی یا مغناطیسی، در سیستم مركزی درد دستكاری كرد.»
نتایج تحقیقات و تلاشهای نجیب و تیم همكارانش دستگاهی به اندازه یك تلفن همراه بود. در این دستگاه از تكنیك نورومدولاسیون برای تحریك عصب واگ استفاده می شود. عصب واگ طولانی ترین عصب جمجمه ای در بدن انسان است كه مسیری مدور را از ساقه مغز تا صورت، گردن، قفسه سینه و شكم طی می كند.
نجیب می گوید: «محرك عصبی واگ كه سال هاست در بیماران مبتلا به صرع مورد استفاده قرار می گیرد، در بدن بیمار كار گذاشته می شود. اما این دستگاه جدید غیر تهاجمی است و به روش دیگری كار می كند. این محرك به گردن وصل شده و با تحریك اختصاصی عصب واگ تغییراتی را در نواحی ساقه مغز كه در روند میگرن نقش دارند، بوجود می آورد. این دستگاه با سركوب واكنش این نواحی در روند حملات میگرنی اختلال بوجود آورده و اگر به صورت منظم روزانه سه بار مورد استفاده قرار گیرد، از بروز این حملات جلوگیری خواهد نمود.»
مطالعات انجام شده بر روی نمونه های حیوانی و داده های جمع آوری شده از تصویربرداری پزشكی نشان داده است كه این دستگاه در جلوگیری و مقابله با حملات میگرنی مؤثر است. حال نجیب و همكارانش به دنبال آزمایش عملكرد آن در بیماران مبتلا به میگرن هستند. اگر نتیجه آزمایشات بالینی مثبت باشد، درمانی جدید در اختیار بیماران قرار خواهد گرفت كه نسبت به داروهای معمول برای میگرن عوارض جانبی كمتری دارد.
میگرن یك بیماری عصبی است كه غالباً با سردردهای شدید شناخته می شود. علایم این بیماری به اصطلاح نامرئی امكان دارد شامل تهوع، استفراغ، مشكل در صحبت كردن، بی حسی یا سوزن سوزن شدن بدن و حساسیت به نور و صدا باشد.


1398/11/06
22:20:12
5.0 / 5
4279
تگهای خبر: اینترنت , پژوهش , دانش , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است