فضای مجازی مذموم كارآمد این روزها

فضای مجازی مذموم كارآمد این روزها به گزارش شاه بلاگ فضای متنوع و نامحدود مجازی محصول فراگیرعصر ارتباطات كه از همان ابتدای رواج در كشور تابحال مورد نكوهش و انتقاد بوده این روزها برای عبور از بحران كرونا برخی كاركردهای مثبت خویش را به معرض نمایش گذاشته است.


فضای مجازی بعنوان یكی دستاوردها و ناگزیرهای دهكده جهانی و عصر ارتباطات از آغاز تولد هر روز متنوع تر انسان ها را در تسخیر خود درآورده است.
كاركرد فضای مجازی و به دنبال آن شبكه های اجتماعی به واسطه دسترس پذیرتر بودن و عام تر بودن از فضاهای جستجوگر اینترنتی از همان اول پیدایش از لحاظ مثبت و منفی بودن مورد نقد و بررسی كارشناسان بوده است.
آنچه مسلم است فضای مجازی و شبكه های اجتماعی فاصله ها را كاسته و ارتباطات را بسیار سهل تر كرده است، اما این محیط بی در و پیكر از همان ابتدای رواج در كشور مورد نكوهش برخی مسؤلان و كارشناسان ارتباطات بوده و بر آن نقدهای زیادی داشته و مورد نكوهش و مذمت قرار داده اند.
تا جاییكه حتی برخی را با وجود فراگیری چند میلیونی فیلتر و مورد محدودیت قضایی قرار داده اند اما همواره هم از همان ابتدا با ایرانیزه كردن بعضی از این شبكه ها و ساخت فضاهایی با همان شاكله اما با نامهای ایرانی نشان داده اند كه جهت سهولت دستیابی به اهداف، استفاده از این فضا گریزناپذیر است.
جالب تر این است این عده كه همواره بر طبل اثرات و نتایج منفی و ناكارآمدی این فضا كوبیده اند امروز در شرایط عبور از بحران كرونا بیشترین بهره برداری را از این فضا در زمینه های مختلف دارند. تا جاییكه یكی از وزرا از روزهای نخست شیوع بحران پیشنهاد و درخواست رفع فیلترینگ تلگرام را مطرح می كند كه البته عملی نمی گردد.
امروز بیشترین كمك ها جهت اطلاع رسانی ها از راه شبكه های مختلف اجتماعی تلگرام، واتساپ، اینستاگرام و حتی یوتیوپ صورت می گیرد. این روزها بیشترین پیام های مختلف جهانی مسؤلان در مورد كرونا توئیت می شود. كلاس های درس غیرحضوری برای دانش آموزان در زمان تعطیلی مدارس برپا و جهت برگزاری كلاس های آموزشی برای سفارش های بهداشتی و مقابله با كرونا و انتشار ویروس استفاده می شود و حتی این روزها تریبونی برای مسؤلان كرونابگیر هم شده است و همچنان بسیار بیشتر از مردم عادی كاربران این فضا هستند.
فضای غیر قابل كنترل و افسارگریخته این شبكه های اجتماعی بی گمان تبعات ناخوشایند و ایرادات و نقدهای منصفانه ای را بر آنها وارد می نماید اما نمی توان هم انكار كرد كه در شرایط بحرانی اینچنینی تاچه حد بازوی كارآمدی برای پیشبرد اهداف و مقاصد و كمك به گذر سالم تر از بحران شده است.
دست به دامن شدن فضای مجازی برای آموزش
با توجه به اینكه فضای مجازی همواره در «نمی خواهم ها» و استفاده یا عدم استفاده ایرانی ها سردرگم بوده است، اما همواره شاهد تمسك مسؤلان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به آن بوده ایم.
اما در رویداد اخیر یعنی تعطیلی مراكز آموزشی كشور به دنبال انتشار ویروس كرونا فضای مجازی بیشتر از هر زمان دیگر نشان داد كه پیش داوری ها در مقابل این دستاورد تكنولوژی غیرمنصفانه بوده است.
اكنون تمامی مراكز آموزشی كشور موظف شدند از راه ارتباط در بستر فضای مجازی به هر شكل ممكن و ترجیحا پیام رسان داخلی، فرآیند آموزشی خویش را تداوم بخشند.
این درحالی است كه وزارت آموزش و پرورش بعنوان مهم ترین مركز آموزشی كشور خود همواره در ردیف نخست افترا زنی به فضای مجازی و مخرب جلوه دادن آن بوده است و الان در ردیف نخست تمسك به فضای مجازی قرار دارد.
حكایت این روزهای نظام آموزش و پرورش كشور ما را یاد آن ضرب المثل قدیمی كه می گوید "در همیشه بر روی یك پاشنه نمی چرخد» می اندازد.
دید و بازدید كرونایی در فضای مجازی
لحظه ای تصور كنید كه ویروس كرونا ۲۰ سال پیش جهان و ایران را درگیر خود می كرد و در آن زمان مانند امروز باید همه در قرنطینه خانگی به سر میبردند. اگر چنین اتفاقی رخ می داد بطور حتم هفته ها خانواده ها از هم بی اطلاع و دور بودند.
اما خوشبختانه ما در ۲۰ سال پیش به سر نمی بریم و دنیا بسیار متفاوت تر از آن زمان با پیشرفت های فاحشی روبرو بوده است. باید اظهار داشت كه خوشبختانه همین فضای مجازی مذموم، فاصله ها را كوتاه كرده است.
این روزها هیچكس با تماسهای ویدئویی و تصویری نا آشنا و غریبه نیست و به راحتی می توانید با هركسی در هر كجای شهر و روستایتان به صورت زنده و تصویری تماس برقرار كرده و از حال و احوال وی با خبر باشید.
البته حتما هیچ چیز جای یك آغوش مادرانه و نوازش پدرانه را نخواهد گرفت، اما در همین شرایط استثنا هم دیدن پدر و مادر و اقوام و خانواده به لطف فضای مجازی خود نعمت به حساب می آید.
فضای مجازی؛ فرار از یك گریزناپذیر/فضای مجازی با دست پس زده پیش كشیده با پا
یك كارشناس رسانه در این ارتباط اظهار داشت: در كشور ما متاسفانه هیچوقت نگاه اصولی و كاربردی به تكنولوژی نبوده و به صورت درك سطحی از كنار فضاهای علمی عبور شده است.
حسن رحیمی اضافه كرد: فضای مجازی هم بعنوان یكی از نتایج و محصولات تكنولوژی ارتباطات كه امروز در همه دنیا حرف اول را می زند و به شیوه های مختلف مورد كاربرد سیاستمداران و اقتصاددانان قرار گرفته است، در ایران با نگاه سطحی مورد قضاوت قرار گرفته است.
این كارشناس ارتباطات با تاكید بر لزوم درك عمقی فضای مجازی افزود: كاربردهای گوناگون فضای مجازی و ظرفیت های آن همواره در كشور مورد غفلت قرار گرفته و از همان ابتدا با پیشداوری منفی بدون بررسی و كالبدشكافی این فضا و تمایز وجوه مثبت و منفی آن، بعنوان بستری منفی و صدمه رسان نگاه و با برچسب های مختلف پس زده شد.
رحیمی اظهار داشت: بخشی از این پس زدن بخاطر نبود علم و دانش این فضا و بخشی هم به خاطر تعصبات بی مورد بود و در صورتی كه می بینیم این فضا در عرصه های مختلف همچون سیاسی مورد كاربرد قرار دارد همانند انتخابات كه بیشترین بازوی تبلیعاتی كاندیداها بود اما همچنان هم از جانب این عده كه بیشترین مصرف كننده بود مورد نكوهش و انتقاد منفی قرار دارد.
آموزش جایگزینی مناسب به جای فرار
این كارشناس رسانه اضافه كرد: متاسفانه با وجود گذشت سالیان از حكمفرمایی فضای مجازی در صحنه ارتباطات همچنان سیستم آموزشی كشور فاقد شیوه های علمی و اساتید خبره برای آموزش كاربردها و نحوه استفاده از این فضا جهت بهره برداری حداكثری ظرفیت های آن است در صورتی كه از این فرصت و بستر كارا و پرارزش بی بهره مانده ایم و مسؤلان همچنان با اقداماتی همچون فیلترینگ جلوی این فضا را سد كرده اند.
رحیمی اضافه كرد: این در شرایطی است كه غرق شدن در بستر فضای مجازی و بازشدن پای این فضا به تمام عرصه ها امری اجتناب ناپذیر است و بهتر است به جای محدودیت و فرار، واقعیت را پذیرفت و به شكل عمقی و اصولی به این فضا پرداخت.


1398/12/20
18:20:11
5.0 / 5
3844
تگهای خبر: اینترنت , اینستاگرام , پیشرفت , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است