آرش انیسی:

برای ساخت فیلم مامان جنگیدم

برای ساخت فیلم مامان جنگیدم به گزارش شاه بلاگ آرش انیسی در نشست فیلم «مامان » نخستین تجربه سینمایی اش اظهار داشت: این فیلم نامه ای بود که تصمیم گرفتم برای ساخت آن بجنگم.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ستاد اطلاع رسانی جشنواره فیلم فجر، نشست پرسش و پاسخ فیلم «مامان» با حضور آرش انیسی (کارگردان)، مجید برزگر (تهیه کننده)، رویا افشار، امیر نوروزی، عرفان ابراهیمی، امیر شمس (بازیگر) زهره علی اکبری (طراحی و ترکیب صدا)، پوریا اخوان (طراح صحنه)، فرید طهماسبی (مدیر فیلمبرداری)، میلاد موحدی (آهنگساز) و با اجرای حمیدرضا مدقق پس از ظهر امروز، جمعه ۱۷ بهمن ماه در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد.
در ابتدای این نشست، آرش انیسی درباره انتخاب این داستان بعنوان نخستین فیلم سینمایی اش بیان نمود: من همیشه فیلمنامه های گوناگونی می نوشتم و دنبال ساخته شدنش می رفتم، اما نهایتا به سرانجام نمی رسیدند.
او اضافه کرد: «مامان» فیلم نامه ای بود که تصمیم گرفتم برای ساخته شدن آن بجنگم و تا آخر پیش بروم تا فیلم ساخته شود که خداراشکر موفق شدم.
مجید برزگر، درباره تهیه این فیلم و همکاری با انیسی اظهار داشت: روزهای زیادی از تصمیم ما برای ساخت «مامان» می گذرد. فیلمنامه جذاب و شخصیت پردازی مناسب و شخصیت آرش انیسی، همه از عواملی بود که توجه من را برای حضور در این اثر سینمایی جلب کرد.
رویا افشار در این جلسه با آرزوی سلامتی برای همه، درباره بازی کردن نقش «نانسی» توضیح داد: شخصیت مقتدرانه این شخصیت، مهربانی و مادر بودنش من را برای ایفای این نقش جذب کرد.
امیر نوروزی، درباره ایفای کاراکتر «فریدون» اظهار داشت: مثل همه انسان ها که نقاط شخصیتی متفاوتی دارند، فریدون هم نیت پلیدانه ای ندارد و نمی توانم صفت خاصی را به او اطلاق کنم. این شخصیت بر حسب موقعیت دست به این تصمیم می زند.
در ادامه عرفان ابراهیمی درباره حضور در پروژه «مامان» توضیح داد: شخصیت «احمد» راوی فیلم است. من و آرش انیسی جلسات فراوانی درباره چگونگی رسیدن به نقش داشتیم و خوشحالم که سال جاری در این جا حضور دارم.
امیر شمس دیگر بازیگر این فیلم اظهار داشت: از چند سال قبل قرار بود من این نقش را بازی کنم؛ اما از آن جا که فیلم ساخته نشد این موقعیت به تعویق افتاد تا در نهایت توانستم در این فیلم سخت حضور داشته باشم.
فرید طهماسبی درباره فیلمبرداری این فیلم توضیح داد: در فیلم کوتاه شما حدود یک تا ده روز فیلمی را فیلمبرداری می کنید و کار تمام می شود. اما در فیلم بلند این که حدود چهل روز باید پشت سر هم سر صحنه بروی و همه چیز را مدیریت کنی، موقعیتی متفاوت و دشوار می باشد.
او افزود: این فیلم برای من متفاوت بود و از نتیجه کارم راضی هستم.
طهماسبی اظهار داشت: اغلب صحنه های فیلمبرداری این کار داخلی بود. من و آرش انیسی برای چگونگی روایت این فیلم از منظر فیلمبرداری جلسات گوناگونی در پیش تولید داشتیم و زمان فیلمبرداری چالش جدی نداشتیم.
میلاد موحدی هم در مورد آهنگساز «مامان» اظهار نمود: ما در اوایل کار با هم درگیر چالش هایی می شدیم چون نگاه من نقطه نظر یک ناظر بود. اما آرش انیسی موسیقی را در بیان احساس صحنه ها می دید. خوشبختانه نگاه و شناخت این کارگردان نسبت به موسیقی خیلی درست بود و من امیدوارم نتیجه خوبی شده باشد. بخشی از موسیقی مرهون نگاه این کارگردان است.
پوریا اخوان درباره طراح صحنه توضیح داد: کار کردن با کارگردان فیلم اولی خیلی دشوار می باشد، چونکه همه مشکلات سر راه فیلمساز اول قرار می گیرد. امیدوارم نتیجه خوبی حاصل شده باشد. هم اکنون که فیلم را دیدم به این نتیجه رسیدم که شاید صحنه به خوبی دیده نشود و در خدمت فیلم است. این اتفاق یعنی من رسالت خویش را درست انجام داده ام.
زهره علی اکبری اظهار داشت: کار کردن با آرش انیسی دلچسب و در عین حال سخت بود. این کار کاراکترمحور است و تمامی عوامل بدون به چشم آمدن باید در خدمت فیلمنامه قرار می گرفتند. من کار خلوت و ساده و تمیز را بیشتر می پسندم و هدفمان این بود که بخش صدا هم ساده به نظر برسد و به چشم نیاید.
رویا افشار، درباره نقش هایی مختلفی که بعنوان مادر بازی کرده است، اظهار داشت: وقتی سناریو را می خوانی، فاصله گذاری را در ذهنت انجام می دهی. من تلاش می کنم کارهایم شبیه به هم نباشد. همه فیلم هایم را دوست دارم و برای همه آنها زحمت کشیده ام. حضور در کنار آرش انیسی هم برای من پرارزش بود. «سرکوب»، «دشمنان» و «مامان» خصوصیت های مخصوص به خویش را دارند و فیلمسازانشان هر سه جوان هستند. ما این روزها به فیلمسازان مولف نیاز داریم.
در ادامه این نشست، انیسی درباره اسم های مختلف شخصیت «مامان» توضیح داد: جنوبی ها معمولا با پرسنل خارجی مراوده بسیاری دارند و اغلب دو اسم دارند برای مثال «نسرین» می شود «نانسی» یعنی در اداره پتروشیمی این گونه صدا می شده. فامیلی خودش هم «روستا» است؛ اما از آن جایی که تلاش می کند جای پدر را بگیرد در شغل فعلی که دارد از فامیلی پدر استفاده می نماید.
او افزود: اگر مجید برزگر نبود، این فیلم امکان نداشت ساخته شود. ایشان بر مبنای نگاهی که از پیش دارد فیلمنامه ها را برای ساخت انتخاب می کند. فکر می کنم که آقای برزگر کاملا می داند چه هدفی دارد و چه کاری دوست دارد انجام دهد.
برزگر در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه در فیلمنامه دخالت داشته است؛ گفت؛ من هیچ نقشی در فیلمنامه نداشتم، فقط آنرا انتخاب و تحسینش کردم. هیچ وقت سطح خودم را به قدری پایین نمی آورم که در متن یک کارگردان دست ببرم.
او اضافه کرد: حتی اغلب سر صحنه نمی روم، چون اعتقاد دارم که مبحثی به اسم «اعتماد» باید میان ما جاری باشد.
وی با ابراز شادمانی برای حضور در این پروژه بیان نمود: «مامان» نفس، ریتم و حال خوبی دارد. من مدیون گروه بازیگرانم هستم و هرچه قدر از آنان تشکر کنم باز هم کم است. فیلم هایی شبیه به «مامان» تماشاگر خاص خودش را دارد و من از آن مطمئن هستم.
تهیه کننده «مامان» افزود: فیلمهای پرفروش متر و معیار ما نیستند و ما مخاطبانمان را از گروه دیگری از مردم برمی گزینیم.
انیسی درباره مشکلاتی که برای ساخت این فیلم داشت، اظهار داشت: ما در ابتدا به این علت که شورا اعتقاد داشت این فیلم «تجربی» است، پروانه نگرفتیم و این مورد عنوان شد که بهتر است نسخه ویدیویی آن ساخته شود. از این تاخیر ناراحت هم نیستم چون فکر می کنم «مامان» امروز خیلی بهتر از چیزی شد که اگر در آن سال ها ساخته می شد.
این کارگردان در پاسخ به چرایی خودکشی مادر، توضیح داد: مامان در فیلم خودکشی نکرد. آن اتوبوس آتش گرفت و من خودم هم نمی دانم مادر زنده ماند یا نه. این کاراکتر قطعه زمینی دارد که برایش تنها نقطه امید برای بازگشت باردیگر به خوشبختی و زندگی است.
امیر شمس که با دو فیلم در جشنواره سی ونهم حضور دارد، اظهار داشت: فیلم «مامان» برای من بسیار ارزشمندتر از فیلم «مصلحت» است. شخصیت این فیلم بسیار از من دور بود و سر تک تک پلان های آن اذیت می شدم؛ چون هیچ وقت نمی توانم با مادرم این گونه رفتار کنم.
انیسی درباره تدوین مجدد فیلم اظهار داشت: من در این لحظه فکر می کنم اثر خوبی ساختم و احتیاج به تدوین مجدد ندارد. روایت فیلم بر مبنای کاراکترهاست و آشنا شدن با آنها درام فیلم را شکل می دهد.
او اضافه کرد: ساخته شدن این فیلم ضروری بوده، چونکه ما ناگزیر از قضاوت کردن دیگران هستیم و این قبیل فیلمها شاید قضاوت ما را نسبت به دیگران بهتر کند.
مجید برزگر اظهار داشت: کارگردانی را به تهیه کنندگی ترجیح می دهم اما گمان می کنم آثاری را تهیه می کنم که کمتر تهیه کننده ای حاضر به ساخت آنها می شود.





منبع:

1399/11/18
10:38:06
0.0 / 5
323
تگهای خبر: تولید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است