ناسا و اسپیس ایكس امضاء كردند

توافقنامه ای برای جلوگیری از برخورد فضایی

توافقنامه ای برای جلوگیری از برخورد فضایی شاه بلاگ: شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) و ناسا توافق نامه ای برای جلوگیری از برخورد فضاپیماها در فضا امضا کردند برای اینکه اسپیس ایکس می خواهد شبکه ی بزرگ ماهواره های اینترنتی خودرا در فضا گسترش دهد.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیوزویک، این توافق نامه در ماه ژانویه به امضا رسید اما ناسا در روز پنج شنبه آنرا اعلام نمود. تحت این توافق نامه طرفین باید مطمئن شوند که ماهواره های استارلینک(Starlink) به هیچ یک از متعلقات ناسا در فضا برخورد نمی کنند. بطور معمول شرکت اسپیس ایکس ایلان ماسک(Elon Musk) ماموریت های مربوط به این مساله را انجام خواهد داد.
هدف آنست که ناسا و اسپیس ایکس بطور همزمان برای جلوگیری از برخورد تغییر جهت ندهند برای اینکه این مساله می تواند موجب برخورد شود.
بدین سبب استارلینک اسپیس ایکس حرکاتش را برای جلوگیری از برخورد با متعلقات ناسا تنظیم می کند و ناسا پذیرفته که در زمان برخورد احتمالی هیچ کاری انجام ندهد مگر آنکه اسپیس ایکس بگوید.
متخصصان فضایی از اصطلاح "conjunction " برای اشاره به رخدادهایی که دو شی در فضا با فاصله ی کم از کنار یکدیگر می گذرند استفاده می نمایند چنین رویدادهایی معمولا با سرعت بسیار بالا رخ می دهد و می تواند مخرب باشد.
در این توافق نامه بیان شده که در موقعیت هایی که استارلینک نتواند حرکتی برای خروج از مسیر انجام دهد این مساله را به ناسا اعلام خواهدنمود تا ناسا حرکت مناسب را انجام دهد.
ماهواره های استارلینک اسپیس ایکس دارای پیشرانه های یونی هستند که به آنها این امکان را می دهد که ماهواره را در مدار جابه جا کند. ماهواره های استارلینک با بهره گیری از این پیشرانه در صورتیکه احتمال برخورد بر طبق مسیرهای برنامه ریزی شده وجود داشته باشد از مسیر فضاپیماهای ناسا خارج می شوند.
این مسیرهای پرواز توسط ناسا به مرکز کنترل فضای "۱۸th Space Control Squadron" ایالات متحده ارسال شده و آنها بعد از مطالعه این مسیرها را جهت بررسی به اسپیس ایکس می فرستند.
استفان جورچیک(Stephen Jurczyk) معاون ناسا در اطلاعیه ای اظهار داشت: جامعه برای ارتباطات جهانی، ناوبری، پیش بینی هوا و موارد دیگر به قابلیت های مبتنی بر فضا وابسته است. حالا که شرکت های تجاری ماهواره های زیادی به فضا می فرستند بسیار لازم است که ارتباطات و تبادل داده ها را افزایش دهیم و بهترین روش برای اطمینان از امن بودن فضا برای همه را ایجاد نماییم.
این توافق نامه توسط استفان جورچیک، معاون ناسا و لی روزن(Lee Rosen) معاون عملیات های اسپیس ایکس به امضا رسید.
تا حالا ۱۳۲۵ ماهواره ی استارلینک در مدار وجود دارد و این شرکت مجوز گسترش آن تا ۱۲۰۰۰ را از کمیسیون فدرال ارتباطات (FCC) دریافت کرده است.




منبع:

1400/01/02
14:03:58
5.0 / 5
1231
تگهای خبر: اینترنت , جهان , فضا , ماهواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است