با مالیات دادن بازیگران مخالفم

با مالیات دادن بازیگران مخالفم به گزارش شاه بلاگ ابراهیم عامریان، تهیه کننده سینما اعتقاد دارد که اگر صاحبان فیلم با عنایت به هزینه ای که برای ساخت فیلم انجام داده اند، قیمت بلیت را تعیین کنند، دیگر هیچ فیلمی ضرر نمی نماید.


مهسا بهادری: معضلات زیادی گریبان سینمای ایران را گرفته است، یکی از مواردی که به تازگی مطرح شده و قیمت بلیت سینما را به ۳۰هزار تومان رساند، بحث افزایش قیمت بلیت سینما بود، که بخشی از جامعه هنری با آن مخالف و بخشی با آن موافق بودند، یکی از افرادی که با این مورد موافق است و باور دارد که قیمت واقعی بلیت سینما ۱۰۰هزار تومان است، سید ابراهیم عامریان، تهیه کننده «تگزاس»، «دینامیت» و «انفرادی» است. او البته نه تنها به این مورد اعتراض داشت، بلکه گله های هم درباره پرداخت مالیات هنرمندان داشت، به همین بهانه ها به گفت و گو با سید ابراهیم عامریان نشستیم که در ادامه می خوانید. شما دو سال است که برای اکران نوروزی «دینامیت» درخواست می دهید اما موفق نمی شوید بعدها هم اعلام کردید که سال جاری هیچ در خواستی برای اکران «دینامیت» نداده بودید، پس چرا اسمتان بود؟ شورای صنفی خودش این تصمیم را گرفته بود. شما مخالفت کردید که این مورد را از گزینه ها حذف کردند؟ نه، اساسا این گونه نیست هرچیز را که اعلام می کنند، درست است، نمی دانم بر چه اساس نام «دینامیت» در این میان دیده می شد، اما ما باید درخواست بدهیم. سال گذشته هم قصد داشتید«انفرادی» را اکران کنید، چرا سال جاری مجدد درخواست ندادید؟ باتوجه به شرایط کرونایی که وجود دارد و وضعیت سینماها این گونه است، اکران فیلم را به آینده موکول کردیم. به نظر می رسد که شما تهیه کننده ای هستید که دوست دارید فیلم هایتان در نوروز اکران شود، چون بازدهی مالی مناسبی دارد. نه، این گونه نیست. تا پارسال، نوروز زمان مناسبی برای اکران فیلم بود، چون فاصله نوروز تا ماه رمضان زیاد بود، اما سال جاری این فاصله کم است و سال بعد هم ماه رمضان از پانزده فروردین شروع می شود، یعنی تا زمانی که ماه رمضان با عید نوروز تداخل دارد، نوروز زمان مناسبی برای اکران فیلمها نیست، چون هم بلیت ها نیم بها می شود و هم مثل همیشه نیست که مردم به سینما بروند.
فقط به علت کرونا سال جاری حاضر نشدید که فیلم هایتان در نوروز اکران شود؟ بله، فقط بنابراین بود. فکر بحث مالی و بازدهی مالی را کرده اید؟ فیلمهای ما، فیلم هایی هستند که هریک، به سادگی می توانند فروش ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومانی داشته باشند و اگر بخواهیم در شرایط فعلی این فیلمها را اکران نماییم، اگر بخواهیم خیلی خوش بین باشیم شاید، نهایتا ۴میلیارد تومان فروش گیشه داشته باشند. به طور مثال شما برای فیلم «انفرادی» چه قدر هزینه کردید؟ ما برای این فیلم بالای ۱۰ میلیارد تومان هزینه کرده ایم و اگر قرار باشد ۴میلیارد بفروشد ضرر بزرگی بشمار می رود. یعنی شما فکر می کنید فیلم «انفرادی» ۵۰میلیارد تومان فروش دارد؟ در شرایط فعلی، نه. اما در شرایط عادی این رقم امکان دارد بیشتر هم شود. مگر چند میلیون جمعیت می توانید به سینما بیاورید که با بلیت سی هزار تومانی بتوان به این رقم رسید؟ قیمت بلیت که خیلی ارزان است اما با همین قیمت هم میتوان به این فروش رسید، مردم همیشه از سینما استقبال کرده اند. در اینباره بیشتر بخوانید: ◾️سید ابراهیم عامریان فیلم سینمایی «کرونا» را می سازد ◾️چهره جدید احمد مهرانفر و پژمان جمشیدی در «دینامیت»/ عکس با این افزایش قیمت بلیت ها شما فکر می کنید که هر چه قدر فیلمتان دیرتر اکران شود، در بازگشت مالی تأثیر دارد؟ نه، تاثیری ندارد. این چرخه سینما است که متوقف می شود و ما هم دوست نداریم چنین اتفاقی رخ دهد. من به محض اینکه مطمئن شوم ۶۰ درصد مردم ایران واکسن کرونا را زده اند، با هر سه فیلمم به سینما می روم و آنها را در اختیار مخاطبان قرار می دهم. جدای از بحث کرونا، این افزایش قیمت بلیت سینما امکان دارد که مخاطب را از سینما دور کند؟ از یک طرف دیگر هم باید این ماجرا بررسی کرد، من بعنوان کسی که فیلم می سازم، زمانی می توانم فیلمسازی را ادامه دهم که بازگشت سرمایه داشتنه باشم. مثلامن وقتی دو سال پیش ۱۸میلیارد هزینه کرده ام و فیلم ساختم، بررسی می کنم و می بینم با بلیت ۳۰ هزار تومانی، امکان دارد سرمایه من باز نگردد، آن زمان من باید چه کاری انجام دهم؟ خب شما می دانید که رنج قیمتی بلیت ها چه قدر است، با عنایت به این مورد باید فیلم بسازید. این را هم در نظر بگیریم که مخاطب نسبت به فیلمهای ضعیف یک ایرادی وارد می کند، اگر بخواهیم فیلم خوب بسازیم که مخاطب آنرا دوست داشته باشد، باید برای آن هزینه کرد، بازیگران توانمند آورد و برای آنها لوکیشن خوب در نظر گرفت. پس من وقتی می گویم باید هزینه شود، ماحصلش برای چه کسی است؟ برای مخاطب. مخاطب هم نمی تواند هم خدا را بخواهد، هم خرما را، اگر می خواهد فیلم خوب ببیند باید برای آن هزینه کند. وقتی ما فیلم خوب می سازیم توقعمان این است که سرمایه بازگردد تا بتوانیم ادامه دهیم. مردم ما امروز گران شدن همه چیز را می پذیرند، اما گران شدند بلیت سینما را نه. مخاطب اگر می خواهد فیلم خوب ببیند باید برای آن هزینه کند. وقتی ما فیلم خوب می سازیم توقعمان این است که سرمایه بازگردد تا بتوانیم ادامه دهیم. مردم ما امروز گران شدن همه چیز را می پذیرند، اما گران شدند بلیت سینما را نه نمی پذیرند، چون تنها تفریح باقی مانده برای قشر متوسط جامعه است، اگر قرار باشد آن هم حذف شود، دیگر نمی توانند هیچ کاری انجام دهند. امکان دارد عده ای بگویند مگر تاکنون برای سینمای ایران چه چیزی ساخته ای؟ من فیلمی ساخته ام که توانسته ام با آن چهار میلیون مخاطب به سینما بیاورم، که امکان دارد سه میلیون آن جمعیت از فیلم رضایت داشته باشند اما اگر من فیلم قوی نسازم، همین سه میلیون نفر هم از سینما خارج می شوند، این گونه نیست که قیمت بلیت سبب کاهش مخاطب شود، فیلم ضعیف تأثیر دو چندانی دارد. شما به این فکر کنید که اگر همان سه میلیون نفر پول بلیت سینما را نداشته باشند و به سینما نیایند، بازهم شما همان سه میلیون نفر را ندارید. درست است، اما در این میان چه باید کرد؟ این مورد یک چیز دو طرفه است که در هر صورت هر کدام از آنها می تواند سبب ریزش مخاطب شود. من فکر می کنم با وضعیتی که هم اکنون در جامعه داریم، که همه چیز چند برابر گران می شود، گرانی بلیت سینما خیلی نا چیز است. خب به نظر شما قیمت بلیت چه قدر باید باشد، تا به حد نرمال برسد؟ من می دانم که قیمت واقعی بلیت با عنایت به هزینه فیلمم باید رقمی حدود ۱۰۰هزار تومان باشد. ولی می دانم که این مورد نشدنی است اما مبلغ ۵۰ هزار تومان، کاملا رقم نرمالی است. آن هم نه برای همه سینماها، بیایند درجه بندی کنند تا مردم در هر قشر و با هر قدرت و توانمندی که دارند به سینما بروند و فیلم ببینند. قیمت واقعی بلیت با عنایت به هزینه فیلمم باید رقمی حدود ۱۰۰هزار تومان باشد. ولی می دانم که این مورد نشدنی است
ساخت سری سوم «تگزاس» به کجا رسیده است؟ سری سوم «تگزاس» قرار بود ساخته شود، ما حتی پروانه ساخت هم گرفتیم، اما چون کرونا یکدفعه خیلی شدت گرفت و ادامه کار خیلی خطرناک بود، تصمیم گرفتیم ساخت فیلم را کمی به تعویق بیندازیم. بازیگر خارجی ما باید به ایران می آمد و ما هم از ایران خارج می شدیم، متوجه شدیم که خطرش زیاد است. در حال حاضر که همه فیلمها با رعایت پروتکل ساخته می شوند و هیچ مشکلی هم برای کسی به وجود نیامده است. بله، اما چند نکته وجود دارد، اگر فیلم ساخته شود هم قرار نیست حالا به نمایش دربیاید، چون ما سه فیلم داریم که هنوز اکران نشده است و چرا ریسک نماییم و هی فیلم بسازیم؟ به هر حال ساخت فیلم ریسک به حساب می آید، امکان دارد یکی از بازیگران کرونا بگیرد و کار بخوابد و یا بدتر از آن اتفاقی برای او بیفتد که امکان دارد هم سلامت همکار به خطر بیفتد و هم کار از بین برود. البته هم اکنون شما در حال ساخت یک سریال با نام «آنتن» برای شبکه نمایش خانگی هستید. بله، اما تفاوتش با فیلم سینمایی این است که می دانیم پخش می شود و زمانی که مقرر است پخش شود، پس فیلم را می سازیم. فکر نمی کنید ساخت نمایش سریال در شبکه نمایش خانگی، کمی زیاد شده است؟ نکته اول اینکه پلت فرم ها در خواست می دهند و سازندگان هم فیلم را می سازند و نکته بعد اینکه چون فیلمسازی و اکران فیلم در سینماها نسبت به قبل کاهش قابل ملاحظه ای داشته است، تولید کنندگان به سمت تولید سریال رفته اند. هم اکنون دو پلت فرم اصلی فیلیمو و نماوا با یکدیگر رقابت می کنند و هرکسی که برنامه بهتری بسازد می تواند در این رقابت حضور پیدا کند. ما پلت فرم دیگری هم داریم که بعنوان تلویزیون شناخته می شود، چرا این سریال ها نباید برای این رسانه تولید شود؟ هم اکنون مخاطبان تلویزیون ما متفاوت هستند و من فکر می کنم که تلویزیون ضعیف تر از دو پلت فرم دیگر عمل می کند و گویا از رقابت با آنها جامانده است و مردم هم مسلما می روند سراغ پلتفرمی که کیفیت بهتری دارد. هم اکنون مخاطبان تلویزیون ما متفاوت هستند و من فکر می کنم که تلویزیون ضعیف تر از دو پلت فرم دیگر عمل می کند و گویا از رقابت با آنها جامانده است و مردم هم مسلما می روند سراغ پلتفرمی که کیفیت بهتری دارد اگر بازار شبکه نمایش خانگی به همین قدرت، سرعت، کمیت و کیفیت به کار خودش ادامه دهد، چند درصد امکان دارد که سینما کنار گذاشته شود و تمام تمرکز روی این سریال ها باشد؟ به هر حال هم شهرت سریال های شبکه نمایش خانگی بیشتر است و هم پولی که به دست می آید. امکان دارد این اتفاق بیفتد اما برای کسانی که تماشای فیلم در خانه یا سینما برای آنها تفاوتی ندارد. اما برای کسی که به سینما اهمیت می دهد بحث فرق می کند. این نگاه شما از طرف مخاطب است اما بیایید از طرف سازندگان به این مورد نگاه نماییم، اگر فیلم سینمایی با هنرمند شناخته شده ای ساخته نشود و هنرمندان ترجیح بدهند که به سمت شبکه نمایش خانگی بروند، آن زمان تکلیف چیست؟ فرقی ندارد، هر جایی که پیشنهاد جذاب تری بدهد، هنرمند آنجا کار می کند، نمی توانیم هنرمندان را محدود نماییم، چون بسیاری از بازیگران هستند که هم اکنون هم تئاتر بازی می کنند، هم تلویزیون، هم سینما و هم شبکه نمایش خانگی. ژانر سریال«آنتن» چیست؟ کمدی است. از جانب کدام پلت فرم به شما در خواست داده شده است؟ هنوز از طرف جایی به ما در خواست داده نشده است. تمایل خود شما به ساخت اثر کمدی زیاد است، چون کمدی خوب می فروشد، سمت این ژانر می آیید و کمدی می سازید؟ واقعیتش این است که این ماجرا بی تأثیر نیست، اما همه ماجرا هم این نیست، خود من اگر فیلمی بسازم و مردم آنرا نبینند، حالم بد می شود و نکته دیگر اینکه فیلم کمدی، سلیقه مردم است، آنها می خواهند و من هم بعنوان کسی که می خواهد یک فیلمی را بسازد، به سمت سلیقه مردم حرکت می کنم نه سلیقه خودم، سلیقه خود من فیلمهای اجتماعی است، من فیلمهای اجتماعی را بیشتر می بینم. فیلم کمدی، سلیقه مردم است، آنها می خواهند و من هم بعنوان کسی که می خواهد یک فیلمی را بسازد، به سمت سلیقه مردم حرکت می کنم نه سلیقه خودم، سلیقه خود من فیلمهای اجتماعی است تا امروز شرایط بگونه ای بوده است که فیلمنامه های اجتماعی که به دست من رسیده، به قدری خوب نبوده است، که من بتوانم آنها را انتخاب کنم، در مورد فیلمهای کمدی هم شاید هزار فیلمنامه به دست من رسیده است که از میان آنها بیست فیلمنامه خوب بوده که توانستم آنها را انتخاب کنم. ملاک شما برای انتخاب یک فیلمنامه خوب چیست؟ کلیت فیلمنامه زمانی خوب است که من حس کنم مخاطبم آنرا می پسندد، من همیشه خودم را جای مخاطب می گذارم و با نظر مخاطب درباره یک فیلمنامه خوب یا بد تصمیم گیری می کنم، یک مبحث دیگر هم وجود دارد این است که آنها را از لحاظ نوشتاری، تازه بودن، داستان داشتن و دیگر موارد، آنها را بررسی می کنم و به یک نتیجه می رسم. این مبحث درباره «تگزاس» هم صدق می کند. یعنی چون ژانرش کمدی است خوب فروخته است. من فکر می کنم این گونه است چون چندین سال است که فیلمهای کمدی ما از لحاظ فروش و جذب مخاطب، در بالای جدول قرار دارند. بپردازیم به قصه «تگزاس» بیشتر منتقدین معتقدند که سری دوم این فیلم نسبت به سری اول آن یک افت نسبی داشته است. نظر من کاملا برعکس این ماجرا است، ما تمام قد پشت داستان «تگزاس ۲» ایستاده ایم و از آن دفاع می نماییم و سری سوم هم خیلی بهتر خواهد شد چون داستان استثنائی دارد. به غیر از تمام این بحث ها من هم اکنون مالیات می دهم و با مالیات دادن هم مشکلی ندارم، چون مالیات در جایی هزینه می شود که برای خود ماست ولی حرف من این است که وقتی شما از بازیگر مالیات می گیرید، بازیگر به من می گوید من بیست درصد مالیات می دهم و این بیست درصد را تو بعنوان تهیه کننده باید پرداخت کنی. یا اصلا در قرار داد مبلغ سیصد میلیون تومان را می نویسد از من هفتصد میلیون تومان می گیرد، این اتفاق ها می افتد و اینجا کسی که باید همه هزینه ها را پرداخت کند، باردیگر تهیه کننده است. وقتی شما از بازیگر مالیات می گیرید، بازیگر به من می گوید من بیست درصد مالیات می دهم و این بیست درصد را تو بعنوان تهیه کننده باید پرداخت کنی. یا اصلا در قرار داد مبلغ سیصد میلیون تومان را می نویسد از من هفتصد میلیون تومان می گیرد مالیات را بگیرند اما به من هم اجازه بدهند که خودم قیمت فیلمم را تعیین کنم. نه اینکه قیمت بلیت فیلمی که با دویست میلیون ساخته شده است با فیلمی که برای ساخت آن ده میلیارد هزینه شده است، یکی باشد. این موارد را هم در نظر بگیرند. برای فیلم من نرخ تعیین نکنند، چون آنها ذی نفع نیستند، متاسفانه خود بچه های سینما اجازه ندارند که قیمت بلیت را تعیین کنند. من خودم از جیب خودم هزینه می کنم، مالیات هم می دهم مشکلی هم با این قضیه ندارم، اما بگذارند خودم ارزشش را تعیین کنم تا جایی که ضرر نکنم. وقتی پولی در این چرخه نباشد، سینما می خوابد، در روزهای کرونا که متاسفانه بچه های سینما بیکار بودند، چه کسی به داد آنها رسید؟ اغلب عوامل در اسنپ کار می کنند. اوضاع سینما این گونه به هم می ریزد و نتیجه مطلوبی برای هیچ کسی به دنبال نخواهد داشت. ۵۸۲۴۵


منبع:

1400/01/07
15:29:02
5.0 / 5
210
تگهای خبر: تولید , جت , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است