توسعه سنسور طلا برای اندازه گیری دارو و نشانگر زیستی

توسعه سنسور طلا برای اندازه گیری دارو و نشانگر زیستی به گزارش شاه بلاگ محققان ˮدانشگاه یوهانس گوتنبرگ ماینتس آلمانˮ یک سنسور زیستی قابل کاشت تولید کرده اند که می تواند غلظت نشانگرهای زیستی و داروهای مختلف را در بدن اندازه گیری نماید.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از مدگجت، برخلاف خیلی از دستگاههای قابل کاشت، سنسور مذکور می تواند ماه ها بدون اینکه توسط بدن رد شود یا عملکرد خویش را از دست بدهد، در زیر پوست قرار بگیرد.
این سیستم از گیرنده نانوذرات طلای استفاده می نماید. گفتنی است این ذرات هنگامی که یک آنالیت به آنها تغییر رنگ می دهند، محققان می توانند این تغییر رنگ را به صورت غیرتهاجمی از خارج بدن تشخیص دهند.
سنسورهای زیستی قابل کاشت که قادرند به مدت طولانی در محل قرار بگیرند کاربردهای بالینی بسیاری دارند. برای مثال می توانند بر غلظت داروها یا نشانگرهای زیستی در بدن نظارت داشته باشند.
با این وجود دستگاههای کاشته شده معمولاً پاسخ جسم خارجی را تحریک می کنند و در نتیجه سبب حمله ایمنی و کپسوله سازی بافت لیفی می شود که این امر عملکرد سنسور را مختل می کند.
محققان این مطالعه با در نظر گرفتن مشکلات این سنسور را که شامل نانو ذرات طلا است و در یک هیدروژل پلیمری قرار دارد، توسعه دادند. هیدروژل به کاهش احتمال دفع سیستم ایمنی کمک می نماید و بعنوان یک بافت مصنوعی در بدن عمل می کند. نکته جالب توجه این است که رشد بافت به جای آنکه سبب خراب شدن یا تضعیف سنسور جدید شود سبب عملکرد بهتر آن می شود چون که سنسور مذکور برای انجام کارش به آن نیاز دارد.
ساختار هیدروژل بسیار ریز است. سنسور مذکور مانند یک خالکوبی نامرئی است و محققان آنها را در زیر پوست موش صحرایی بدون مو آزمایش کرده اند. این حسگرها برای شناسایی آنتی بیوتیکی به نام کانامایسین(kanamycin) آماده شدند و به بهترین نحو قادر به انجام این کار برای مدت چند ماه هم بوده اند.



1400/01/23
10:29:27
5.0 / 5
1224
تگهای خبر: توسعه , تولید , جت , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است