روسیه ایستگاه فضایی بین المللی را ترك می كند

روسیه ایستگاه فضایی بین المللی را ترك می كند به گزارش شاه بلاگ روسیه در حال بررسی ترک ایستگاه فضایی بین المللی(ISS) به قصد راه اندازی و استقرار در ایستگاه فضایی مخصوص خود است و ˮروسکاسموسˮ(Roscosmos) احیانا ایستگاه فضایی بین المللی را تا سال ۲۰۲۵ ترک خواهد نمود.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از انگجت، بیشتر از دو دهه است که ایستگاه فضایی بین المللی(ISS) بعنوان یک پایگاه تحقیقاتی مشترک برای فضانوردان سراسر جهان خدمت کرده است. آزمایشات علمی انجام شده بر روی این فضاپیمای سرنشین دار دائمی همواره بعنوان جزئی جدایی ناپذیر از اکتشافات آینده به حساب آمده و حتی پایه و اساس موفقیت هایی را در زمین هم فراهم آورده است.
برنامه ایستگاه فضایی بین المللی بیشتر از یک آزمایشگاه تحقیقاتی، بعنوان یک پیروزی و دستاورد دیپلماتیک بعد از جنگ سرد بین روسیه و ایالات متحده که این فضاپیما را با کانادا، اروپا و ژاپن اداره می کنند، ستایش شده است.
اما حالا به نظر می آید که روسیه در حال کناره گیری است. بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، روسیه در حال بررسی راه اندازی ایستگاه فضایی مداری مخصوص خود در سال ۲۰۲۵ است، ازاین رو از برنامه ایستگاه فضایی بین المللی کنار می کشد.
طبق بیانیه مشترک "دیمیتری راگوزین" رئیس "روسکاسموس"، آژانس فضایی روسیه کار بر روی نخستین واحد اصلی ایستگاه فضایی مخصوص خویش را شروع کرده است. مسکو می گوید که این تصمیم اساسا در جهت توجه به سن ایستگاه فضایی بین المللی اتخاذ شده است، اما نادیده گرفتن برخی اتفاقات اخیر روی زمین هم دشوار است.
"روسکاسموس" در اطلاعیه ای به خبرگزاری فرانسه اظهار داشت: هنگامی که تصمیم [بر راه اندازی ایستگاه فضایی خود] بگیریم، مذاکرات را با شرکای خود در مورد شکل و شرایط همکاری پس از سال ۲۰۲۴ آغاز خواهیم کرد.
روسیه سال قبل بعد از انجام نخستین مأموریت عملیاتی شرکت "اسپیس ایکس"(SpaceX) به سمت این آزمایشگاه مداری برای ناسا، دسترسی کنترلی خویش را به این ایستگاه فضایی از دست داد.
"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه هم اخطار داده است که تصمیم ایالات متحده برای تاسیس شاخه نیروی فضایی در ارتش این کشور نشان داده است کاخ سفید به فضا بعنوان یک عرصه نظامی نگاه می کند و می خواهد در آنجا عملیات های نظامی انجام دهد.
در همین حال، برخی اختلافات سیاسی میان دو کشور همچون انتقاد دولت بایدن از رفتار روسیه با "الکسی ناوالنی" رهبر زندانی مخالفان دولت روسیه و ترس روز افزون از وقوع درگیری نظامی در اوکراین، روابط دو طرف را بیشتر شکراب کرده است.
روسیه سابقه فعالیت در آزمایشگاه های فضایی را دارد. این شرکت پیش از این "میر"(Mir) که یک ایستگاه فضایی ماژولار بود را ساخته بود که به مدت ۱۵ سال در مدار بود و الان بر اساس گزارش ها، در حال همکاری با چین برای ساخت یک ایستگاه تحقیقاتی برنامه ریزی شده روی ماه است.




منبع:

1400/02/01
16:25:24
5.0 / 5
934
تگهای خبر: آزمایشگاه , بین الملل , جت , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است