ربات دوپای نابینا موفق به بالا رفتن از پله ها شد

ربات دوپای نابینا موفق به بالا رفتن از پله ها شد به گزارش شاه بلاگ مهندسان آمریکایی رباتی ساخته اند که می تواند به سادگی در تاریکی از پله ها بالا و پایین برود.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، این ربات که "کیسی"(Cassie) نام دارد توانست پله های دانشگاه ایالتی اورگن(Oregon) را با مهارت ۸۰ درصدی بدون استفاده از چشم و سنسور طی نماید. این ربات دوپا آموزش دیده است که با استفاده از حس عمقی یا تَن آگاهی از سطوح ناهموار بالا برود. حس عمقی حسی است که به وسیله آن فرد حرکت و موقعیت اعضای بدن خویش را درک می کند.
محققان می گویند، این مورد از آن جهت اهمیت دارد که امکان دارد زمانی به علت وجود مه، نور کم یا عوامل دیگر هوش بصری ربات محدود شود.
"کیسی" توسط آزمایشگاه دینامیک دانشگاه اورگن در سال ۲۰۱۷ ساخته شده است.
طبق گفته ی موسسه ی مهندسین برق و الکترونیک: "کیسی" سر ندارد اما می تواند پاهای خویش را به جلو، عقب و طرفین حرکت دهد و بچرخاند.


این ربات تابحال توانسته آزمایش های سختی مثل راه رفتن در بین آتش و اسکیت سواری انجام دهد. مدت هاست که ربات ها می توانند به وسیله ی دوربین ها و حسگرهایشان از پله ها بالا و پایین بروند اما در شرایطی خاص مثل نور کم نمی توان از داده های بصری بهره برد.
محققان در مقاله ی خود که در مجله ی "ARXIV" انتشار یافته است توضیح می دهند که قبل از این که "کیسی" در شرایط واقعی مورد آزمایش قرار بگیرد مهندسان به صورت مجازی به وسیله ی یک شبیه ساز آنرا آموزش دادند و به آن یاد دادند که چگونه در موقعیت های مختلف مثل پله ها و سطوح صاف حرکت نماید.
سرانجام وقت آزمایش واقعی رسید، محققان کیسی را به دانشگاه ایالتی اورگن بردند و شاهد حرکت آن بر روی پله و سطوح ناهمواری بودند که "کیسی" تابحال ندیده بود.


این ربات دوپا طی انجام ۱۰ آزمایش، ۸۰ درصد در بالا رفتن از پله ها و ۱۰۰ درصد در پایین آمدن از آنها موفق بود.
این ربات محدودیت های کمی هم داشت همچون حفظ سرعت ثابت خود در طول حرکت.
"کیسی" تنها بعد از تنها سه ماه توانست بدون افتادن روی سطوح مختلف حرکت نماید که این موفقیت قابل ملاحظه ای است.



1400/02/31
18:32:56
5.0 / 5
1047
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است