الهام از گورخرماهی برای سفر به اعماق فضا!

الهام از گورخرماهی برای سفر به اعماق فضا! شاه بلاگ: فضانوردان هنگام ورود به فضا باید با خطرات مختلف سلامتی مقابله کنند، اما دانشمندان معتقدند ورود به شکلی از خواب زمستانی که در گورخر ماهی ها دیده می شود، می تواند به انجام این سفرهای طولانی مدت کمک نماید.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیواطلس، انتقال ایمن انسان ها به مکانی مانند مریخ، انواع مختلفی از چالش های علمی را روبروی خود می بیند و مساله فوق العاده مهم درباره این مساله، سلامت فضانوردان است.
فضانوردانی که مدت طولانی را باید در فضا تحمل کنند و امکان دارد در معرض خطر تغییر میکروبیوم روده، فعال سازی مجدد ویروس های خفته، سرطان خون و سوءعملکرد میتوکندری باشند، اما تحقیقات جدید روی گورخر ماهی نشان داده است که چگونه خواب زمستانی می تواند به کاهش این خطرات منجر شود.
با عنایت به این که بعنوان مثال برای رسیدن به مریخ باید یک سفر شش ماهه را به جان خرید، ایده خوابیدن در یک پرواز طولانی مدت راه خوبی برای گذران وقت است. اما فضانوردانی که به سمت سیاره سرخ می روند، با چیزهای فراتر از خستگی و سر رفتن حوصله روبرو خواهند بود، چون که محیط پرتشعشع فضا می تواند طیف وسیعی از اثرات مضر را همچون تحلیل عضلات، ضعف استخوان و تاری دید بر سلامتی انسان بگذارد.
دانشمندان دانشگاه "کوئینز بلفاست" برای حل این مشکل از روش مورد استفاده بعضی از گونه های حیوانی از خواب زمستانی برای محافظت در مقابل شرایط دشوار الهام گرفتند و جهت بررسی بیشتر ایده های خود به گورخرماهی ها روی آوردند.
گورخرماهی اغلب بعنوان الگویی برای مطالعات علمی عمل می کند، چونکه دارای یک ژنوم کاملاً مشابه با انسان است و مطالعه روی این گونه قبلاً نشان داده است که چگونه می توانیم با نابینایی بهتر مبارزه نماییم، خواب را بیشتر بفهمیم و قلب های صدمه دیده را ترمیم نماییم.
این دفعه دانشمندان نوعی از خواب زمستانی را به نام "تورپور"(torpor) در این حیوانات ایجاد کردند که فعالیت متابولیکی آنها را می کاهد.
دانشمندان در یک گروه از گورخرماهی ها خواب زمستانی "تورپور" ایجاد کردند، در حالیکه یک گروه دیگر بعنوان گروه کنترل عمل می کردند. سپس هر دو گروه تحت تابش میزانی از اشعه قرار گرفتند که انسان در یک سفر شش ماهه به مریخ تجربه می کند. سپس محققان از تجزیه و تحلیل ژنومی جهت بررسی بیان ژن در هر دو گروه استفاده کردند.
دانشمندان در گورخرماهی های گروه کنترل نشانه هایی از استرس اکسیداتیو، صدمه دی ان ای، سیگنالینگ هورمون استرس و تغییر در چرخه تقسیم سلولی مشاهده نمودند. در حالیکه در گورخرماهی های به خواب زمستانی رفته فعالیت متابولیکی پایین با کاهش استرس اکسیداتیو و افزایش تشخیص و حذف پروتئین های مضر و اثرات محافظتی در مقابل اشعه مشاهده شد.
"توماس کیهیل" محقق ارشد این مطالعه می گوید: نتایج ما نشان داده است در گورخرماهی های به خواب "تورپور" رفته، کاهش متابولیسم و ​​غلظت اکسیژن در سلول ها مشاهده شد که سبب ایجاد استرس اکسیداتیو کمتر و مقاومت بیشتر در مقابل اشعه می شود.
وی ادامه داد: این یافته ها در مورد چگونگی کاهش میزان متابولیسم می تواند از قرار گرفتن در معرض اشعه محافظت کند و می تواند به انسان کمک نماید تا یک نوع خواب زمستانی را در سفرهای فضایی تجربه کند تا ایمن بماند.
در حالیکه هنوز کارهای زیادی برای انجام وجود دارد تا این که اثبات شود این یک روش موثر برای انسان ها در سفرهای فضایی طولانی مدت است، دانشمندان آنرا بعنوان یک روش بالقوه دارای شواهد اولیه قانع کننده توصیف می کنند.
ایده خواب زمستانی فقط به علل سلامتی صورت نمی گیرد، بلکه می تواند مقدار مواد مصرفی و آذوقه مورد نیاز برای یک سفر فضایی را کم کند و به فضاپیما اجازه می دهد جرم آن تا یک سوم کاهش پیدا کند.
این تحقیق در مجله MDPI Cells انتشار یافته است.




منبع:

1400/03/04
10:06:21
5.0 / 5
1089
تگهای خبر: خرید , دانش , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است