جایزه پژوهش سال سینما در ایستگاه پایانی

جایزه پژوهش سال سینما در ایستگاه پایانی به گزارش شاه بلاگ چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران برگزیدگان خود را شناخت.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از روابط عمومی چهارمین دوره جایزه پژوهش سینمایی، آیین اختتامیه چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران عصر دوشنبه سوم خرداد در سالن استاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی با اجرای حمیدرضا مدقق برگزار شد.
حسین انتظامی (رییس سازمان سینمایی)، محمد رحمتی (معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی و رئیس شورای سیاستگذاری جایزه پژوهش سینمایی)، علیرضا تابش (مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی)، بهروز بختیاری )دبیر چهارمین جایزه پژوهش سال سینمایی)، محمدعلی نجفی، احمد الستی، محمدرضا اصلانی، حسن خجسته و تعدادی از نویسندگان و پژوهشگران سینما همچون حاضران در این مراسم بودند.
در ابتدای این مراسم حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی ضمن قدردانی از دست اندرکاران این جایزه اظهار داشت: لازم نیست گلایه های طرفینی را در این نشست بیان نماییم اما چون همگرایی های لازم بین پژوهش و صنعت به وجود نیامده، همواره نسبت به هم گلایه هایی دارند. در حوزه صنعت این گلایه وجود دارد که پژوهشی برای بهبود وضعیت صورت نگرفته است و پژوهشگران هم از به کار گرفته نشدن یافته هایشان در صنعت گلایه مند هستند.
وی افزود: این جایزه به همگرایی این دو بخش کمک می نماید تا پژوهشها کاربردی باشد و دردی را از سینمای ایران دوا کند. با عنایت به این که سینما، هنر هفتم است بنابراین، مباحث میان رشته ای مطرح می شود و در پژوهش های سینمایی هم باید پرداختن به این مباحث پررنگ تر شود.
انتظامی همینطور اظهار داشت: امیدوارم این جایزه که در دولت تدبیر و امید تاسیس شد و در این دوره همگرایی بیشتری را بوجود آورده است، توسعه بیشتری یابد.
در ادامه محمد رحمتی، معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی و رئیس شورای سیاستگذاری جایزه پژوهش سال سینما ضمن گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر اظهار داشت: در این دوره ما از رویکرد «گردآوری» پژوهش های سینمایی به سمت «تالیف» حرکت کردیم تا ارزش افزوده ای داشته باشیم. کتاب مجموعه مقالات فارسی یکی از خروجی های این جایزه است، ضمن این که نخستین کتاب مجموعه مقالات انگلیسی در مورد سینمای ایران در فرایند داوری ثانویه در یکی از انتشارات معتبر بین ­المللی است. این کتاب اولین اثری است که سفارش مقالات، داوری اولیه و ویراستاری آن در ایران انجام شده و بدون هیچ هزینه­ ای، پژوهشگران معتبر داخلی و خارجی در آن قلم زدند. هدف از نگارش آن، این بود که سینمای ایران با روایتی منصفانه و همدلانه در محافل علمی دنیا روایت شود.
وی افزود: مبحث گفتمان سازی پژوهش در سینمای ایران در این دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران عنوان شد و با هنرمندان در اینباره گفت وگوهایی انجام شد که امروز در دسترس علاقه مندان قرار می گیرد. فقدان نگاه پژوهشی یا کم مایگی پژوهش در آثار سینمایی مهم ترین مشکل آثار سینمایی از نگاه هنرمندان بود.
رحمتی ضمن اشاره به وضعیت پژوهش در سینمای ایران، توضیح داد: همواره این ایراد به فضای پژوهش سینمایی وارد است که از خارج سینما به مسائل این حوزه پرداخته می شود، بنابراین ما سال جاری در فراخوان، سوال «مهمترین مشکل سینمای ایران و چاره آن» را طرح کردیم و از بزرگان سینمای ایران هم درخواست کردیم تا مساله سینما، از درون خود سینما بجوشد. خوشبختانه پاسخ های بسیار خوبی دریافت کردیم که دستمایه پژوهش قرار خواهند گرفت. البته به فراخور چاره هایی که بزرگان سینما برای حل مشکل پژوهش در سینما مطرح نمودند، ما پاسخ جامعی دریافت نکردیم.
رئیس شورای سیاستگذاری جایزه پژوهش سینمایی اضافه کرد: همینطور سال جاری رشد 2.7 درصد آثار ارسالی به دبیرخانه را نسبت به سال قبل تجربه کردیم، البته اذعان داریم که تا «پژوهش محور شدن آثار سینمایی» و «کاربردی­تر شدن پژوهش­های سینمایی» مسیر طولانی در پیش داریم.
در ادامه بهروز محمودی بختیاری دبیر چهارمین جایزه پژوهش سال سینمایی متنی را با محوریت لزوم پژوهش در سینما قرائت کرد که بدین شرح است: «با وجود این که سینما اندک زمان بعد از زایش خود به ایران رسید و تاریخ سینمای ایران سن و سالی در حد تاریخ سینما دارد، پژوهش، تفکر بنیادین در باب مقولات مختلف سینمای ایران در سطح آکادمیک، پدیده ای نسبتا نوظهور است. صادقانه باید اذعان کرد که در دهه گذشته رخدادهای پژوهشی ارزشمندی به وقوع پیوست که حجم آنها شاید از محل حجم آثار قبل از خود بیشتر باشد. با این وجود و با عنایت به رشد قابل ملاحظه سینمای ایران در عرصه های جهانی، احتیاج به پژوهش برای سینما و درباره سینمای ایران همچنان به شدت احساس می شود. اینجانب بعنوان معلم درس روش تحقیق در مقاطع تحصیلات تکمیلی گروه هنرهای نمایشی دانشگاه تهران، هم شاهد انگیزه و تلاش جوانان پژوهشگر بوده ام و هم در جریان تنگناها و مشکلات پژوهش آنها قرار داشته ام. بنابراین با پذیرش پیشنهاد معاونت محترم پژوهشی سازمان سینمایی کشور دبیری جایزه چهارم پژوهش سینمای سال را پذیرفتم تا ضمن قدردانی از پیشکسوتان پژوهش و آموزش سینما، عرصه بوجود آمده برای تشویق پژوهشگران جوان سینما را به فراخور توانایی خود گسترش دهم. در جایزه سال جاری برای اولین بار مقالات تالیفی و چاپ نشده جدید را هم دریافت کردیم و با چشم اندازی به عرصه بین الملل از دوستان و همکاران شاغل در دانشگاه های خارج از کشور هم دعوت کردیم تا به جریان پژوهش های نوین در سینمای ایران محلق شوند. در همین جا لازم است از این استادان و اندیشمندان به گرمی سپاسگزاری کنم.
بر خود واجب می دانم که از تمام کسانی که در این راه پرفراز و نشیب از من حمایت کردند و از هیچ یاوری و مهری دریغ نکردند، سپاسگزاری کنم.»
بزرگداشت احمد الستی
در بخش دیگر این نشست نوبت به پخش کلیپ بزرگداشت احمد الستی، پژوهشگر و نویسنده باسابقه حوزه سینما رسید که شامل پیام ویدئویی سینماگران برای این چهره سرشناس بود.
احمد الستی در این کلیپ اظهار داشت: یکی از اهداف بسیار مهم مدرس سینما کمک به دانشجویان علاقمند به حوزه تحقیق و پژوهش است و من خوشحالم که در این حوزه بسیار خوش شانس بودم. جمع زیادی از دانشجویان ما به نگارش مقالات علمی و پژوهش دست زده اند و اسامی آنها همواره در جهان مطرح می شود.
در ادامه با حضور محمدرضا اصلانی، محمد رحمتی و بهروز بختیاری لوح تقدیر و تندیس جایزه پژوهش سال سینمایی به احمد الستی به پاس سال ها فعالیت در حوزه پژوهش سینما تقدیم شد.
الستی همینطور اظهار داشت: ما همه در یک جهت حرکت می نماییم، سینمای ایران و سینما برای ایران. من بسیار از همه عزیزان قدردانم، دکتر بختیاری من را از مرگ حتمی نجات داده است که از داستان آن گذر می کنم.
محمودی بختیاری هم در ستایش این استاد دانشگاه و مترجم اظهار داشت: دکتر الستی فقط یک استاد نیستند، بلکه یک جریان در سینمای ایران و الگوهای دانشگاهی کشور هستند، ایشان مایه فخر دانشگاه تهران هستند و دانشگاه بسیار خوش بخت بود که ایشان به آن پیوست.
در ادامه پیام ویدئویی ژان میشل فردون، استاد دانشگاه سنت اندروز و پاریس که به صورت اختصاصی برای جایزه پژوهش سینمای ایران ارسال شده بود، پخش گردید.
در بخش دیگر این مراسم نوبت به معرفی برگزیدگان رسید و رامتین شهبازی، عضو هیات داوران چهارمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران بیانیه هیات داوران را قرائت کرد.
براین اساس در بخش مقالات هیچ اثری نتوانست بعنوان اثر برتر انتخاب گردد و مقاله ای با عنوان «پرفروشی در سینما از دیدگاه نظریه های انگیزش و هیجان» به قلم محمدرضا بیاتی بعنوان پژوهش شایسته تقدیر انتخاب|شد.
بیاتی بعد از دریافت جایزه اظهار داشت: از هیات محترم داوران قدردانی می کنم که کار من را شایسته پذیرش دیدند، به نظرم اگر این جایزه بتواند در دراز مدت مرجعیت علمی پیدا کند، خصوصیت بسیار متمایز و شاخص پیدا خواهد نمود. نشریات علمی دنیا به سمت هدفی حرکت می کنند که رنکینگ خویش را بالا ببرند و کیفیت در جایگاه دوم قرار گرفته است.
در بخش پژوهش های بصری هم اثری بعنوان برتر شناخته نشد و اثر «قصری با دیوارهای قرمز» از عباس رزیجی شایسته تقدیر شناخته شد.
وی بعد از دریافت جایزه اظهار داشت: من نخستین درسی که در سینما از معلمان خود گرفتم این بود که برای پیدا کردن یک سوژه خوب از در منزل خارج نشوم، چون که خود منبع خوبی برای یافتن سوژه است. این مورد را در مقوله پژوهش سینمایی هم به خودم و دوستان سفارش می کنم چون در اطراف ما سوژه های بسیاری وجود دارد. من این جایزه را به داود روستایی تقدیم می کنم.
در بخش رساله های کارشناسی ارشد هم اثری بعنوان برگزیده شناخته نشد و هیات داوران رساله های «بررسی تأثیر ایدئولوژی های جامعه بر سینما از آغاز دهه 30 تا انقلاب 57 با تاکید بر نظریات جامعه شناسی مکتب فرانکفورت» به قلم پریسا حاجی نصیر و «واکاوی چگونگی بازنمایی بحران محیط زیست در سینمای مستند ایران (دهه 90)» را به قلم مهسا تکش را شایسته تقدیر دانست.
جایزه ویژه پژوهش سال سینمای ایران هم با حضور حسین انتظامی در بخش رساله های دکتری به رساله ای با عنوان «تحلیل جنبه شناختی فیلم با تاکید بر نظریه ادراک ابن سینا» به جواد امین خندقی تعلق گرفت.
در بخش پایانی این مراسم با حضور محمدعلی نجفی از کتاب مجموعه مقالات برگزیده این دوره از جایزه پژوهش سال سینمای ایران رونمایی گردید.
گفتنی است، در این مراسم به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر تصاویری آرشیوی از فیلمخانه ملی ایران در ارتباط با روزهای آزادسازی خرمشهر پخش گردید.









1400/03/05
11:36:18
5.0 / 5
359
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است