از اظهارات حمید فرخ نژاد تا واكنش انتظامی به یك ثبت جهانی
حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در ششمین روز جشنواره جهانی فیلم فجر، بازدیدی از این رویداد داشت و همین طور در این روز نشست «میجر» با حضور حمید فرخ نژاد بازیگر فیلم و دیگر عوامل اجرا شد.
به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا، بر اساس گزارش رسیده، احسان عبدی پور، نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «میجر» در نشست خبری این اثر عنوان کرد: «میجر» دکوپاژ به غایت ساده ای دارد و سهم نویسنده از این فیلم، بیشتر از کارگردان آنست.
نشست خبری فیلم سینمایی «میجر»، امروز دوشنبه 10 خرداد، در گذر اجتماعات پردیس سینمایی چارسو، در طبقه هفتم انجام شد.
احسان عبدی پور، نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «میجر» در نشست خبری این فیلم بیان کرد: واضح است که نویسنده در این فیلم بیشتر سازنده است تا کارگردان، چونکه «میجر» دکوپاژ به غایت ساده ای دارد و از منظر کارگردانی تنها در طراحی کاراکتر می تواند نقش هایی داشته باشد.
در ادامه، محمود کلاری مدیر فیلمبرداری این اثر سینمایی بیان کرد: من تجربه همکاری در یک فیلم را با احسان عبدی پور داشته ام و آن «میجر» است. این فیلم، تجربه متفاوتی برای من از باب شناخت احسان عبدی پور بود که فرد بسیار دوست داشتنی و دوست خوبی است. حمید فرخ نژاد نیز از دوستان قدیمی من است و به دعوت وی در این کار حاضر شدم.
او درباره رنگ و نور و تونالیته غالب زرد در «میجر» توضیح داد: این فیلم به لحاظ استاتیک بسیار ساده پرداخت شده است و شاید پرداخت رایج سینماتوگرافی را ندارد، بلکه اهتمام شده، همه چیز واقعی باشد و اگر زیبایی و جذابیتی در کلیت فیلم است، به جغرافیای بوشهر و خاصیت های آن برمی گردد.
فروغ قجابگلی، بازیگر «میجر» نیز توضیح داد: وقتی فیلم نامه را خواندم، نقشم را بسیار دوست داشتم. از تهیه کنندگی حمید فرخ نژاد و محمود کلاری، بعنوان مدیر فیلمبرداری در این کار بسیار خوشحال بودم. همه عوامل پشت صحنه دست به دست هم دادند تا کار خوبی شکل بگیرد.
حمید فرخ نژاد بیان کرد: این سومین فیلم من بعنوان تهیه کننده است. خاستگاه فیلم که بوشهر بود و حضور احسان عبدی پور، دو دلیل اصلی من برای پذیرفتن تهیه کنندگی فیلم است. احسان عبدی پور را از دوران دانشجویی اش می شناسم و نبوغ زیادی دارد. همین طور شخصیت او و خانواده اش و دِینی که ما همیشه نسبت به زادگاه خود و جنوب داریم، موجب شکل گیری این همکاری شد. متأسفانه جای این جنس آثار، در سینما مهجور است. بیشترِ آثار به تهران محدود می شوند تا فروش داشته باشند اما بضاعت و ظرفیت شهرستان ها در ساخت آثاری درخور، معمولاً مورد توجه قرار نمی گیرد.
او اضافه کرد: هیچ یک از ما به جز سینما، شغلی نداریم و گاهی مجبوریم در بعضی از فیلم ها بازی نماییم تا پول باقی مانده از آنها را در کارهایی مثل «میجر» که باب میل مان است، سرمایه گذاری نماییم.
این بازیگر سینما عنوان کرد: سینما این روزها بیشتر با تجارت و میزان بازگشت سرمایه تعریف می شود. یک بازیگر صاحب اسم و رسم، ترجیحاً همیشه کار را نجات نمی دهد، بلکه بازیگر درست، این هدف را محقق می کند. نظیر بازیگران خوب این فیلم که با سوژه درست و فهم و درک کارگردان نتیجه خوبی را رقم زدند.
فرخ نژاد افزود: متأسفانه، سینمای ما هم اکنون، سینمای نام هاست. من وقتی به کارنامه کاری ام برمی گردم، می دانم گاهی مجبور بوده ام، فیلم هایی بازی کنم تا بتوانم این جنس فیلم ها را بسازم و به احسان گفته ام اگر این فیلم فروش رفت، فیلم بعدی را می سازیم.
عبدی پور بیان کرد: یادم است وقتی دانشجو بودم، در حد 400 تومن داشتم و در کلاس محمود کلاری ثبت نام کردم و بیش از هر دانشی، منتظر بودم که او را ببینم. مادرم همیشه تیتراژها را که می دید، می اظهار داشت: «احسان کی با محمود کلاری کار می کنی؟» و حالا این همکاری صورت گرفت.
او درباره آشنایی اش با حمید فرخ نژاد نیز اظهار داشت: در سالهای دانشجویی ام فیلم نامه ای به یک بازیگر دادم که با او همکاری کنم و این بازیگر حمید فرخ نژاد است و الان کنارم نشسته است و با این عزیزان در فیلم بسیار به من خوش گذشت. من عاشق زمان های پرت بین پلان ها بودم تا با محمود کلاری حرف بزنم.
عبدی پور عنوان کرد: من بسیار متأثر از سهراب شهید ثالث و امیر نادری هستم و یادم هست یک هفته که مرور فیلم های شهید ثالث بود، با سختی خودم را از بوشهر به تهران رساندم.
کلاری نیز درباره استفاده از لوکیشن های بکر بوشهر و شهرهایی غیر از تهران، در ارتقای زبان بصری سینما عنوان کرد: خیلی از مناطق ایران جذابیت های بصری خودرا دارند، بوشهر نیز بسیار جذاب و نمونه ای استثنایی است. من سه بار به آنجا سفر کرده بودم و هیچ مرتبه ای مثل این دفعه که با تغییراتی نسبت به سفرهای قبلی من همراه بود، جزییات را ندیده بودم. ذات شهر و منطقه بوشهر، هنوز حفظ شده است. خصوصاً اینکه احسان همه بخش های آنرا می شناخت و از کوچه هایش خاطره دارد، قضیه فرق می کرد. برای من فیلمبرداری در بوشهر مثل یک جریان مکاشفه بود و تجربه ویژه ای نیز به دست آمد. نمی خواستیم به دنبال پرداخت های مرسوم باشیم، بااینکه سینما تعریف خاص خودرا دارد، اما اهتمام کردیم، در زیبایی ذاتی این منطقه دخل و تصرف نکنیم تا انرژی اش حفظ و همانطور به مخاطب منتقل شود.
عبدی پور در ادامه نشست خبری درباره ایده فیلم اظهار داشت: داستان این فیلم واقعی اتفاق افتاده بود. فردی در خانه مان بود که در تماسی به واقعه ای که در زیر پوست شهر اتفاق می افتاد، اشاره نمود و همان جا قصه فیلم برایم شکل گرفت.
فرخ نژاد، تهیه کننده و بازیگر «میجر» نیز اشاره کرد: از همه دوستانی که برای ساخته شدن این فیلم همراهی کردند، تشکر می کنم. از مردم خوب و شریف بوشهر و خانواده احسان، علیرضا تابش و بنیاد سینمایی فارابی تشکر می کنم. قدردان همه عوامل و بازیگران هستم که در این فیلم باعشق حضور داشتند. همین طور از محمدمهدی عسگرپور دبیر سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر نیز تشکر می کنم که برخلاف سایر همکارانشان ترسی از حضور فیلم در جشنواره نداشتند.
حسین انتظامی: ثبت در فیاپف نشان دهنده اعتبار جشنواره جهانی فجر است.
رئیس سازمان سینمایی معتقد می باشد که ثبت جشنواره جهانی فیلم فجر در لیست جشنواره های مورد تأیید فیاپف نشان داد که این جشنواره معتبر است و حرف هایی که درباره این جشنواره می زدند، بی مبنا بود.
حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی، عصر روز دوشنبه ۱۰ خرداد به پردیس چارسو محل برگزاری سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر آمد و در جریان برگزاری این جشنواره قرار گرفت.
رئیس سازمان سینمایی در گفت وگویی درباره انتقاداتی که نسبت به برگزاری جشنواره ها در روزهای کرونائی مطرح گردیده است، بیان کرد: سازمان سینمایی نمی تواند معطل انتقاداتی شود که نتیجه آن تعطیلی سینماست. وقتی پدیده ای مانند کرونا در جهان رخ می دهد و فراگیر می شود، نخستین و راحت ترین واکنش این است که کاملاً منفعلانه رفتار و همه چیز را تعطیل نماییم، درحالی که سینما زنده است؛ همچنان که جامعه زنده است.
او اضافه کرد: بدین سبب ما در سازمان سینمایی به این نتیجه رسیدیم که جشنواره ها را باتوجه به کارکردهایی که دارند و باتوجه به اقتضای روز کرونا در یک زیست کرونائی برگزار نماییم. ازهمین رو، این پنجمین جشنواره ای است که اجرا شد. در همین ایام کرونایی؛ اول جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان و در ادامه جشنواره فیلم کوتاه تهران، جشنواره «سینما حقیقت»، بخش ملی جشنواره فیلم فجر برگزار شدند و الان جشنواره جهانی فیلم فجر درحال برگزاری است.
انتظامی در ادامه مطرح کرد: هر جشنواره ای پایه هایی دارد که عبارت است از رقابت، نمایش، بازار، آموزش و برنامه های جانبی. پس با فراگیری این بیماری بسته به شرایط روز کرونا، طراحی مناسب آن ایام انجام شد، به این صورت که در جشنواره ای که زمینه نمایش وجود داشت، نمایش ها برقرار شد و... همانطور که عرض کردم ما در مقابل سینمای ایران و تلاش هایی که سینماگران متحمل می شوند، مسئول هستیم و نمی توانیم جشنواره ها را، که یکی از اصلی ترین کارویژه های آنها رقابت، دیده شدن آثار و انگیزه آفرینی است، تعطیل نماییم. خوشبختانه همچنان که می بینید استقبال از جشنواره چه در بخش نمایش و چه در بخش حضور آثار، قابل تأمل است.
در پایان، رییس سازمان سینمایی درباره مهم ترین تجربه برگزاری این جشنواره اظهار داشت: زحمات و تلاش هایی که در طول چند سال برای این جشنواره کشیده شد، به ثمر نشسته است. بدین سبب زحمات همه مدیران در همه ادوار قابل تقدیر است و این جشنواره بالاخره توانست در فیاپف ثبت گردد، از این جهت نشان داد که جشنواره جهانی فیلم فجر معتبر است و آن حرف هایی که درباره این جشنواره می زدند، بی مبنا بود.
اعلام فیلم های هفتمین روز سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر
در روز هفتم سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، سینماهای پردیس چارسو، آزادی و کانون، همچون روزهای گذشته با پخش فیلم های بلند داستانی، کوتاه و مستند، ایرانی و بین المللی میزبان مخاطبان جشنواره خواهند بود.
علاقه مندان به تماشای آثار این دوره از جشنواره، می توانند بلیت های جشنواره را بصورت اینترنتی از سایت سینماتیکت تهیه کنند.
برنامه اکران پردیس سینمایی چارسو
سالن شماره یک؛ فیلم سینمایی «بوتاکس» ساخته کاوه مظاهری از ایران(جشنواره جشنواره ها/سانس 11)، فیلم سینمایی «من به آتش نمی زنم» اثر لی تای گیوم از کره جنوبی (جلوه گاه شرق/ سانس 13: 20)/ مستند «مستندهایی از ایران (دهه بیست)» به کارگردانی مشترک هامفری و نایمان (کلاسیک های مرمت شده/ سانس 15: 30)/ فیلم سینمایی «گاتربی» ساخته اولریش تامسن از دانمارک (سینمای دانمارک/ سانس17: 20)
سالن شماره دو؛ فیلم سینمایی «عمو» به کارگردانی فرل پیترسن از دانمارک (سینمای دانمارک/ سانس 11: 20)/ فیلم سینمایی «صد سال به این سال ها» ساخته کارلوس اندرس مورلی از آلمان (جشنواره جشنواره ها/ سانس 13: 30)/ فیلم سینمایی «در باز» اثر فلورنس پاپاس از آلبانی (نمایش های ویژه/ سانس 17: 50)/ فیلم سینمایی «خداحافظ اتحاد جماهیر» اثر لاری راندا از استونی (فیلم های ژانر معاصر/ سانس 19: 30).
سالن شماره سه؛ باکس فیلم کوتاه شماره یک (جلوه گاه شرق/ سانس 12: 20)/ فیلم سینمایی «سلما» اثر یوسف البلوشی از عمان (شاخه های زیتون/ سانس 13: 50)/ مستند «زمزمه های گمشده در دوردست» اثر منصور فروزش از ایران (مستند زیر ذره بین / سانس 15: 40)/ فیلم سینمایی «سیرک پرنده» اثر فاتوس بریشا از جمهوری کوزوو (فیلم های ژانر معاصر/ سانس 17)/ نسخه مرمت شده فیلم سینمایی «شارل مرده یا زنده» اثر آلن تنر از سوئیس (کلاسیک های مرمت شده/ سانس 19: 20).
سالن شماره چهار؛ فیلم سینمایی «تعادل» ساخته یوجیرو هاراموتو از ژاپن (جشنواره جشنواره ها/ سانس 11)/ فیلم سینمایی «گذار: روزهای آخر سامورایی» از تاکاشی کویزومی از ژاپن (سینمای سعادت/ 13: 50)/ فیلم سینمایی «دختر آبی» به کارگردانی کیوان مجیدی از ایران (جشنواره جشنواره ها/ سانس 16: 10)/ فیلم سینمایی «ما اینجاییم، ما نزدیکیم» از رومن بالایان از اوکراین (سینمای سعادت/ سانس 18)/ مستند «واپسین و اولین انسان ها» از یوهان یوهانسون از ایسلند (مستند زیر ذره بین / سانس 19: 50).
سالن شماره پنج؛ نسخه مرمت شده فیلم سینمایی «عصر باشکوه» اثر فرانسیس رُیسر از سوئیس (کلاسیک های مرمت شده/ سانس 11: 30)/ فیلم سینمایی «گزارش نهایی» ساخته ایشتوان سابو از مجارستان (جشنواره جشنواره ها/ سانس13: 20)/ فیلم سینمایی «بدوک» به کارگردانی مجید مجیدی از ایران (کلاسیک های مرمت شده/ سانس 15: 40)/ مستند «حقایقی درباره زندگی شیرین» به کارگردانی جوزپه پدرسولی از ایتالیا (مستند زیر ذره بین/ سانس 17: 30)/ فیلم سینمایی «بر فراز دریا» ساخته آوچی هن سان از چین (جشنواره جشنواره ها/ سانس 19: 20).
سالن شماره شش؛ فیلم سینمایی «دشت خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی از ایران (جشنواره جشنواره ها/سانس 11: 15)، «سگ ها دیشب نخوابیدند» به کارگردانی رامین رسولی از افغانستان (جلوه گاه شرق/ سانس 13: 10)/ فیلم سینمایی «نور طبیعی» به کارگردانی دنژ ناگ از مجارستان (سینمای سعادت/ سانس 15)/ فیلم سینمایی «سواران عدالت» ساخته آندرس توماس ینسن (سینمای دانمارک/ سانس 17: 10)/ فیلم سینمایی «عوامل انسانی» اثر رونی تراکر از آلمان (سینمای سعادت/ سانس 19: 20).
سالن شماره هفت؛ مستند «خطایی کوچک در ماتریس» اثر رادنی شرآ از آمریکا (مستند زیر ذره بین/ سانس 11)/ فیلم سینمایی «جاده آسمان» به کارگردانی جود سعید از سوریه (شاخه های زیتون/ سانس 19: 20).
برنامه اکران سینما آزادی
سالن شماره یک؛ فیلم سینمایی «خوراک عزا» به کارگردانی رییس چلیک از ترکیه (جشنواره جشنواره ها/ سانس 12: 10)/ فیلم سینمایی «شهربانو» ساخته مریم بحرالعلومی از ایران (سینمای سعادت/ سانس 14: 10)/ فیلم سینمایی «چهارصد ضربه» اثری از فرانسوا تروفو از فرانسه (کلاسیک های مرمت شده/ سانس15: 50)/ فیلم سینمایی «سیارک» به کارگردانی مهدی حسینی وند از ایران (جلوه گاه شرق/ سانس 17: 50)/ فیلم سینمایی «صحنه زنی» به کارگردانی علیرضا صمدی از ایران (جلوه گاه شرق/ سانس 19: 30).
سالن شماره دو؛ فیلم سینمایی «جاده ای به بهشت» ساخته مشترک باکیت موکول و دستان ژاپراولو از قرقیزستان (جلوه گاه شرق/ سانس 13: 50)/ فیلم سینمایی «در سایه» به کارگردانی اردم تپه گز از ترکیه (جلوه گاه شرق / سانس16: 10)/ فیلم سینمایی «نقشه برداران» ساخته میشل سوته محصول سوئیس (کلاسیک های مرمت شده/ سانس 18)/ فیلم سینمایی «برادرم نادعلی» به کارگردانی علی تک روستا از ایران (شاخه های زیتون/ سانس 19: 50).
برنامه اکران سینما کانونس
الن روباز؛ فیلم سینمایی «قصه های درختان بلوط» ساخته گرگور بوژیچ محصول مشترک اسلوونی و ایتالیا (نمایش های ویژه/ سانس 17: 30)/ فیلم سینمایی «پدر ما» ساخته کلودیو نوچه از ایتالیا (جشنواره جشنواره ها/ سانس 19: 10)
کارگاه های آموزشی روز هفتم جشنواره
فردین خلعتبری آهنگساز، فولکر شلوندورف از آلمان و زینب آتاکان از ترکیه در کارگاه های هفتمین روز از سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور می یابند.
فردین خلعتبری، متولد ۱۳۴۳، در نوشهر آهنگساز و نوازنده پیشکسوت است. وی تا حالا آهنگسازی فیلم های زیادی همچون «کما»، «به رنگ ارغوان»، «چتری برای دو نفر»، «گل یخ»، «کیفر»، «پستچی سه بار در نمی زند»، «ترکش های صلح»، «لطفا مزاحم نشوید» و سریال های «شب دهم»، «مدار صفر درجه»، «طلسم شدگان»، «برادر» و... را برعهده داشته است.
«فولکر شلوندورف»، متولد 1939، در ویسبادن از مدرسان سینما است. او جوایز معتبری ازجمله، اسکار و نخل طلا برای «طبل حلبی»، به سبب دستاوردهای هنری و انسانی در مجموعه آثارش، جایگاهی رفیع در پانتئون سینما دارد. شلوندورف، از چهره های تصمیم ساز در پایه ریزی سینمای نوین آلمان است و در سال 2006، ریاست هیئت داوران بین الملل فجر را برعهده داشت و با کارگاه «انگاره هویت در سینما»، در سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور دارد.
«زینب آتاکان»، متولد استانبول از گروه فیلم و تلویزیون دانشکده هنرهای زیبا در دانشگاه مرمره فارغ التحصیل شده است. او بعد از 1994، کارش را در شرکتی که بصورت مشترک تأسیس کرده بود، ادامه داد. آتاکان در سال 1999، به صنعت فیلمسازی روی آورد و تولید پروژه های بین المللی فیلم را شروع کرد. وی در سال 2007، اوزینو فیلم را تأسیس کرد. در سال 2010، جایزه بهترین تولیدکننده اروپایی آکادمی فیلم اروپا به آتاکان اعطا شد. او نایب رییس اوا ــ شبکه سمعی و بصری زنان اروپا ــ است و در سال 2014، جایزه بیلگه اولگاچ از بنیاد فمینیستی جاروی پرنده را دریافت کرده است. او بعنوان تهیه کننده فیلم «خواب زمستانی» در شصت وهفتمین جشنواره فیلم کن، نخل طلا را دریافت کرد. عضویت در آکادمی علوم و هنرهای سینمایی AMPAS، آکادمی فیلم اروپا EFA، آکادمی صفحه آسیا و اقیانوس آرام APSA و... را در کارنامه کاری خود دارد.
همین طور هر روز فیلم دو کارگاه اول در اولین سانس سالن شماره ۲ پردیس چارسو اکران می شود که برای تماشای آن باید از سایت سینماتیکت بلیت تهیه شود.
این کارگاه های مجازی به ترتیب از ساعت ۲۰: ۳۰، ۲۲ و ۲۳: ۳۰ بوسیله صفحات اینستاگرام جشنواره جهانی فیلم فجر، اینستاگرام باشگاه مخاطبان جشنواره، کانال آپارات جشنواره، سایت جشنواره پخش می شود و برای عموم علاقه مندان به سینما بصورت رایگان دردسترس است. شادمهر راستین، مدیریت بخش کارگاه ها را برعهده دارد و سحر عصر آزاد بعنوان کارشناس در این بخش حاضر است.
سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه کننده سینما در تهران، درحال برگزاری است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب