برخورد هر ۱۵ میلیون سال یك دفعه سیارك منقرض كننده دایناسورها با زمین!

برخورد هر ۱۵ میلیون سال یك دفعه سیارك منقرض كننده دایناسورها با زمین! پژوهشگران می گویند، سیارک های بزرگ بیشتر از آنچه تا حالا تصور می شد با زمین برخورد کرده اند و یک مدل جدید می تواند بینشی را در مورد نقش سیارک ها در اوایل تکامل سیاره زمین عرضه نماید.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، برخورد سیارک های بزرگ بر روی زمین ممکنست ۱۰ برابر بیشتر از آنچه در گذشته تصور می شد، رخ داده باشد. یک تجزیه و تحلیل جدید انجام شده توسط پژوهشگران موسسه تحقیقات "ساوث وست"(Southwest) در ایالات متحده این مساله را نشان میدهد.
این تجزیه و تحلیل نشان میدهد که سیارک های با اندازه یک شهر تا اندازه های کوچکتر بین ۲.۵ میلیارد سال تا ۳.۵ میلیارد سال قبل بطور متوسط ​​هر ۱۵ میلیون سال یک دفعه به زمین برخورد می کرده اند.
طبق بیانیه مطبوعاتی کنفرانس ژئوشیمی "گلدشمیت"، جایی که این تحقیق ارائه شد، دانشمندان این تحقیق درحال بررسی اثرات احتمالی این برخوردهای اضافه شده جدید بر روی شیمی سطح زمین و متعاقباً روی اوایل تکامل حیات در زمین هستند.
پژوهشگران برای این تجزیه و تحلیل جدید یک مدل "شار برخورد" ایجاد کردند و آنرا با یک مدل آماری از داده های لایه ای زمین مقایسه کردند که به شکل گسترده ای در جامعه علمی پذیرفته شده است.
آنها با بهره گیری از این روش دریافتند که مدلهای فعلی برخورد سیارک ها در دوره اوایل تشکیل زمین به شدت تعداد برخوردهای رخ داده را کمتر تخمین می زنند.
داده های جدید حاکی از آنست که احتمالاً زمین تقریباً هر ۱۵ میلیون سال یک دفعه، توسط سیارکی به همان اندازه که دایناسورها را از صفحه روزگار محو کرد، مورد به هدف خوردن قرار می گرفته است.
تأثیر برخورد سیارک ها بر روی شیمی زمین طی میلیاردها سال، قسمتی از تحقیقات است که می تواند نگاهی اجمالی به منشاء حیات بر روی زمین داشته باشد و پژوهشگران می گویند سیارک های اولیه ممکنست حیات را برای زمین به ارمغان آورده باشند.
دکتر "سیمون مارشی" از موسسه تحقیقات "ساوث وست" می گوید: یک نتیجه که ما درحال بررسی آن هستیم این است که بفهمیم آیا این تأثیرات ممکنست بر تکامل اکسیژن جوی تأثیر گذاشته باشد؟
وی ادامه داد: ما دریافته ایم که سطح اکسیژن در دوره برخوردهای شدید به شدت در نوسان است. باتوجه به اهمیت اکسیژن برای توسعه زمین و در حقیقت برای توسعه حیات، ارتباط احتمالی آن با این برخوردها، جذاب و شایسته بررسی بیشتر است که مرحله بعدی کار ما خواهد بود.
در اوایل سال جاری دانشمندان یافته های ماموریت "هایابوسا-۱"(Hayabusa-۱) که توسط آژانس اکتشاف هوافضای ژاپن(JAXA) انجام شد و نمونه ای از یک سیارک را در سال ۲۰۱۰ جمع آوری کرد و به زمین آورد، منتشر نمودند. مطالعه آنها نشان داد که رایج ترین نوع سیارک هایی که به سمت زمین می آیند و سیارک های "نوع S" نام دارند، می توانند حاوی اجزای خام ضروری برای توسعه حیات باشند.
چنین یافته هایی را می توان برای مطالعه سالهای اولیه عمر زمین استفاده نمود. بااینکه یافتن شواهد مستقیم از برخوردهای بسیار دور بسیار دشوار است، اما با این وجود این تجزیه و تحلیل جدید به این واقعیت اشاره دارد که سیارک ها تعداد برخوردهای بسیار بیشتری در سالهای اولیه شکل گیری زمین و بیشتر از آنچه تا حالا تصور می شد، داشته اند.



1400/04/19
23:48:22
5.0 / 5
873
تگهای خبر: پژوهش , توسعه , دانش , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است