جاده خاكی به كارگردانی پناه پناهی، می تواند كشف امسال كن باشد

جاده خاكی به كارگردانی پناه پناهی، می تواند كشف امسال كن باشد به گزارش شاه بلاگ ایسنا نوشت: «جاده خاکی»، نخستین نمایش جهانی خودرا در بخش دو هفته کارگرانان جشنواره فیلم کن تجربه نمود.


نشریه اسکرین. در نقدی بر فیلم «جاده خاکی»، ساخته پناه پناهی، این فیلم را اثری دارای مولفه های کافی توصیف کرد که می تواند یکی از کشف های مهم امسال جشنواره کن باشد. در بخش هایی از این مطلب به قلم وندی آیدی آمده است: «نخستین فیلم بلند پناه پناهی، درخشان، سرشار از انرژی و فورانِ ناگهانی «لب خوانی های پر شور، گاه به شدت کمدی و گاه به شدت غم انگیز، بدون تردید از همه عوامل لازم برخوردارست تا یکی از کشفیات مهم امسال جشنواره کن باشد. فیلمی جاده ای در اتومبیلی قرضی، پدری با پا در گچ، مادری که از میان اشک هایش می خندد، و پسر بچه ای که همچون اسفند روی آتش در داخل اتومبیل «یک لحظه اش سکون نیست». و پسری بالغ که هیچ نمی گوید و نگاهش به جاده پیشِ رو است. پناهی از این عناصر اولیه، پرتره ای به شدت انسانی از خانواده ای بر سر دوراهی زندگی ارائه می دهد که به آسانی می توان با آن همذات پنداری کرد. پناه پناهی در آخرین فیلم های پدرش (جعفر پناهی)، دستیار و تدوین گر او بوده است دراین فیلم قدرتمند تردیدی باقی نمی گذارد که با استعدادی قابل توجه و مستقل روبه رو هستیم. شکی نیست که فیلم در جشنواره های بیشتری به معرض نمایش گذاشته خواهد شد و ترکیب موفق طنز، بازی های درجه یک و موسیقی پاپ و قدیمی ایرانی، توجه پخش کنندگان را جلب خواهدنمود. هیچ لحظه ای در قصه گویی فیلم نیست که حس زائد بودن را منتقل کند و هیچ تصمیم کارگردان در فیلم نیست که به تصمیم های کلیشه ای نزدیک شود. پناهی تسلطی کامل در تغییر لحن های شیطنت آمیز دارد، لحظه ای بسیار مفرح با حضور یک دوچرخه سوار که گفت وگویی صمیمانه را با والدین دنبال دارد و اشاره ای است به خطیر بودن این سفر؛ تصویری وسیع و نفس گیر که در آن مهم ترین و عاطفی ترین رخداد فیلم اتفاق می افتد و به دنبال آن لحظه ای پر تخیل که پرسه زنان، هم ادای احترامی است به «ادیسه ۲۰۰۱» و هم با تکراری طنازانه اشاره ای به اتومبیل استثنایی بتمن که داغان شده است. همه این ها، به شکلی هیجان انگیز خلاقانه، به شکلی رضایت بخش ساخته و پرداخته شده و مملو از گرما و انسانیت است که این، یک موفقیت است.»

«جاده خاکی» بعنوان ساخته اول پناه پناهی، یکی از ۳۱ فیلمی است که فرصت رقابت برای کسب جایزه دوربین طلای بهترین فیلم اول جشنواره کن امسال را نیز خواهد داشت. این فیلم، نخستین نمایش خودرا روز ۱۰ جولای (۱۹ تیر) طی دو سانس در ساعت ۸: ۳۰ و ۲۰: ۳۰ تجربه نمود و روز ۱۶ جولای (۲۵ تیر) ساعت ۱۹: ۴۵ هم نمایش سوم و نهایی خودرا خواهد داشت. ۵۷۵۷


منبع:

1400/04/21
16:58:13
5.0 / 5
980
تگهای خبر: جهان , دوربین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است