حسن برزیده:

این افترا زنی ها خطرآفرین است

این افترا زنی ها خطرآفرین است یگ کارگردان سینما با ابراز امیدواری از این که مدیران آینده سینما اوضاع را برای فعالیت مناسب کنند، از برخی افترا زنی ها به اهالی فرهنگ و هنر انتقاد نمود و آنها را خطرناک و نوعی فرافکنی دانست.


حسن برزیده در گفت وگویی با ایسنا درباره فعالیت این روزهایش و این که آیا فیلم جدیدی را برای ساخت در دست دارد؟ بیان نمود: این روزها بیشتر فیلم می بینم، می نویسم و می خوانم چون در این وضعیت کرونا و شرایط بد سینما نمی گردد کار کرد، بهرحال تهیه کنندگانی که من می شناسم بیشتر دنبال کار سالم هستند و معتقدند در این اوضاع سرمایه برنمی گردد، یعنی نه تنها سودی عاید کسی نمی گردد بلکه برای بازگشت سرمایه هم امیدی نیست؛ ازاین رو فعلاً برای ما شرایط راکد است مگر برای کسانی که خودشان برای ساخت فیلم پول دارند یا می توانند از جایی کمک بگیرند و پولی در اختیار داشته باشند.
وی در پاسخ به این که با عنایت به توصیف بدی که از شرایط سینما دارد و با عنایت به حجم انبوه فیلمهای اکران نشده اوضاع سینما را چطور پیشبینی می کند؟ اظهار نمود: درباره فیلمها که به نظرم فقط بخشی از ماجرا به کرونا بر می گردد و اگر یادمان باشد پیش از کرونا هم مشکل اکران داشتیم و تعداد فیلم هایی که تولید می شدند تناسبی با شرایط اکران نداشت، اما کرونا بیشتر به این قضیه دامن زد ضمن این که آنطور که برخی مسؤلان می گویند این وضعیت کرونایی حتی با وجود واکسیناسیون هم شاید تا سال دیگر ادامه داشته باشد پس شرایط نگران کننده است مگر این که راهکارهایی پیدا شود.
کارگردان «دکل» و «مزار شریف» افزود: البته حقیقت این است که من نگرانی های دیگری دارم و بخشی از آن به نگاه آدم های جدیدی بر می گردد که مقرر است حوزه فرهنگ و وزارت ارشاد را اداره کنند. این نگرانی ها با عنایت به تجربه گذشته وجود دارد مگر این که خلاف آن ثابت شود.
برزیده ضمن اشاره به دولت های نهم و دهم که جریان حاکم بر آن زمان را با جریانی که از این پس قدرت را در دست می گیرد نزدیک می داند، افزود: من امیدوارم دوستان جدید از آن هشت سال آقای احمدی نژاد و دوستان دیگرِ در راس کار (در حوزه سینما) درس عبرت بگیرند چون روشن است که آنها ناموفق بودند و اتفاقات بدی در آن دوران رخ داد. امروز هم می بینیم که برخی ها، هم در حوزه فرهنگ و هنر و هم در بخش های دیگر بدجور خط و نشان می کشند. چند روز پیش دیدم اطلاعیه ای داده بودند مبنی براینکه آقای رئیسی باید به شدت با هنرمندانی که وابسته و نفوذی هستند برخورد کند. خود ِ این عبارات بسیار خطرناک و تلخ است چون اگر یک دادگاه باشد و ثابت کند که مثلا حسن برزیده از سفارت انگلستان خط می گیرد خیلی هم خوب است و ما هم استقبال می نماییم که پیگیری کنند تا جاسوس و وابسته مشخص شوند، اما وقتی مقرر است همینطوری به آدم ها اَنگ و افترا زده شود تا با این خشونت حذف شوند شرایط بدی می تواند به وجود آید و امیدوارم آقای رئیسی فریب این افراد را نخورد.
وی افزود: من شخصا مطمئن هستم نفوذی ای که آنها می گویند وجود دارد و در آن شکی ندارم، حتی در دستگاههای اطلاعاتی هم نفوذی هست و بطور قطع در حوزه فرهنگ و هنر هم پیدا می شود، اما اگر نفوذی وجود دارد، آیا یکی از وظایفش این نیست که آدم های درست و حسابی و دلسوز و فهیم را حذف کند؟ من یادم می آید زمان جنگ (عراق و ایران) اسرائیل گفت ایران با ما ارتباط دارد و از ما اسلحه می خرد. امام گفتند این ها بَحر نجاست هستند و می خواهند خویش را یک جوری به ما وصل کنند که نجس شویم. حالا هم حکایت این طور است، یعنی اگر جاسوسانی وجود داشته باشند - که از نظر من وجود دارند - تلاش می کنند نخستین کاری که انجام می دهند این باشد که آدم های دلسوز و باهوش و کسانی که می توانند مچ آن نفوذی های واقعی را بگیرند حذف نمایند و بهترین روش هم این است که آنها را متهم به جاسوسی و نفوذی بودن بکنند یا برچسب بزنند که آنها قصد دارند مملکت و حکومت را از بین ببرند. جوی که به تازگی این دوستان تند ما درست می کنند - دوستانی که سوابق و تجارب شان هم مشخص کرده چقدر از نگاه فرهنگی تهی هستند - بسیار خطرآفرین است.
او اضافه کرد: بعضی وقت ها این دوستان به ما می گفتند که ما با هم اختلاف سلیقه داریم، ولی من معتقدم اتفاقاً اختلاف "عقیده" داریم؛ یعنی ما یک چیز می گوییم و آنها یک چیز دیگر. من خویش را مسلمان و آدم معتقدی می دانم اما اسلام آنها را نمی شناسم. انگار اسلام آنها فقط امکانی برای حکومت کردن و کار کردن است و حقیقتی نیست که بتوان پشت آن ایستاد. ازاین رو خیلی دلم می خواهد که امیدوار باشم تجارب تلخ گذشته درسی باشد تا دولت جدید مراقبت و از این آدم ها دوری کند. امیدوارم آقای رئیسی افراد مناسبی را در این حوزه برسر کار بگذارد تا میان فیلمسازان وحدت ایجاد شود و در این اوضاع سخت بتوانند کار کنند.




منبع:

1400/04/26
15:08:55
5.0 / 5
939
تگهای خبر: تولید , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است