پیشبینی شدت کووید-۱۹ در کودکان با کمک یک نشانگر زیستی

پیشبینی شدت کووید-۱۹ در کودکان با کمک یک نشانگر زیستی به گزارش شاه بلاگ پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود کوشیده اند تا با ارزیابی میزان سیتوکین های موجود در بزاق دهان کودکان، شدت کووید-۱۹ را در آنها پیشبینی کنند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از فلوریدا نیوز تایمز، پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، رابطه میان سیتوکین های موجود در بزاق دهان و مبتلا شدن به کووید-۱۹ را ارزیابی کرده اند تا شدت بیماری را پیشبینی کنند. آنها با بررسی نمونه بزاق ۱۵۰ کودک دریافتند که سطح دو سیتوکین در بزاق دهان کودکان مبتلا به کووید-۱۹ شدید، بالاتر از سطح آن در بزاق دهان سایر کودکان است.
پژوهشگران در این پروژه، میزان سیتوکین و ریزآران ای را در بزاق دهان کودکان مورد بررسی قرار دادند. این نشانگرهای زیستی امکان دارد که التهاب را در بدن کنترل کنند و کمکی برای تعیین میزان جدی بودن مبتلا شدن باشند.
"اوشا ستورامان" (Usha Sethuraman)، پژوهشگر "دانشگاه میشیگان مرکزی" (CMU) و از اعضای این گروه پژوهشی، اظهار داشت: استفاده از بزاق برای پیشبینی شدت عفونت، یک روش غیرتهاجمی و بدون درد است. اگر تأثیر این روش ثابت شود، بزاق دهان می تواند به تشخیص کووید-۱۹ در کودکانی که آزمایش خون برای آنها دشوار و ناراحت کننده است، کمک نماید. علاوه بر این، تشخیص بموقع شدت کووید-۱۹ می تواند به پزشکان در عرضه درمان فوری و مناسب کمک نماید و نتایج بیماری را بهبود ببخشد.
پژوهشگران خاطرنشان کردند که باآنکه بیشتر کودکان مبتلا به کووید-۱۹، بیماری خفیفی داشته اند، اما بعضی از آنها به عوارض شدیدی مانند نارسایی تنفسی یا التهاب قلب گرفتار شده اند.
سیتوکین ها، پروتئین هایی هستند که در خون و بزاق وجود دارند و امکان دارد در واکنش به عفونت تولید شوند. بررسی های انجام شده روی بزرگسالان نشان داده اند که میزان بعضی از سیتوکین ها در خون بیماران مبتلا به کووید-۱۹، بالا است و می تواند شدت بیماری را پیش بینی نماید.
هدف پژوهشگران این است که در نهایت بتوانند با استفاده از هوش مصنوعی، نشانگرهای زیستی و عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت، کودکانی را که در معرض خطر بیماری شدید قرار دارند، شناسایی کنند.




منبع:

1400/07/17
11:27:37
5.0 / 5
771
تگهای خبر: پژوهش , تولید , جت , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است