شناسایی اولین سیاه چاله خاموش بیرون کهکشان راه شیری

شناسایی اولین سیاه چاله خاموش بیرون کهکشان راه شیری شاه بلاگ: یک روش جدید موفق شد نخستین سیاه چاله ˮخاموشˮ را که در ورای کهکشان ما پنهان شده است، نشان دهد و می تواند شرایط خشن خوشه های ستاره ای را روشن کند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، مخفی ترین هیولاها اغلب جالب ترین هستند و بیشتر سیاه چاله های با جرم ستاره ای، هیولاهای ساکتی هستند که بطور نامرئی در اعماق پرتگاه بزرگ فضا شناور هستند و هیچ نشانه ای به جز خمش نور بوسیله فوتون هایی که خیلی به آنها نزدیک هستند، از خود نشان نمی دهند. این مساله اخترشناسان را وادار کرده است که به دنبال ابزارهای جایگزین برای تشخیص آنها باشند، مانند ستارگانی که بنظر می رسد در یک مدار دوتایی قوی به همراه آنچه که بنظر می رسد اصلا وجود ندارند قفل شده اند.
برمبنای مطالعه تازه انتشار یافته در مجله Monthly Notices of the Royal Astronomical Society، حالا برای نخستین بار، ستاره شناسان با بهره گیری از این روش غیر متعارف، سیاه چاله ای فراتر از کهکشان راه شیری را با موفقیت شناسایی کرده اند.
این کشف می تواند به گامی حیاتی در آشکارسازی تکامل سیاه چاله ها در داخل و خارج کهکشان راه شیری تبدیل گردد.
اما چگونه یک سیاه چاله مخفی دارای جرم ستاره ای را شناسایی کنیم؟ حرکات مشکوک یک ستاره ی درحال چرخش، یک سیاه چاله نسبتاً کوچک را در ابر ماژلانی بزرگ نشان داده است که در حقیقت یک کهکشان کوتوله در مدار نزدیک ماست که تقریباً ۱۶۰ هزار سال نوری از ما فاصله دارد. این سیاه چاله که "NGC ۱۸۵۰" نامیده شده است، در یک خوشه ستاره ای به همین نام یافت شده که حاوی هزاران ستاره است.
این کشف اخیر نشان میدهد که این روش ممکنست در جستجوی سیاه چاله های درون خوشه های ستاره ای پرجمعیت، چه در داخل و چه فراتر از کهکشان راه شیری بزرگ ما موثر و کمک کننده باشد.
"سارا ساراسینو" اخترفیزیکدان دانشگاه "جان مورز" لیورپول انگلیس می گوید: ما هم مانند "شرلوک هولمز" که یک باند جنایتکار را از روی گام های اشتباه شان ردیابی می کرد، به تک تک ستاره های این خوشه با یک ذره بین در دست می نگریم و در کوشش برای یافتن شواهدی دال بر وجود سیاه چاله ها هستیم، با این تفاوت که مستقیما آنها را نمی بینیم.
وی ادامه داد: نتیجه ی به دست آمده در مطالعه ما فقط یکی از این مجرمان تحت تعقیب را نشان می دهد، اما وقتی یکی را پیدا کردید، در حقیقت در راه کشف بسیاری دیگر در خوشه های مختلف ستاره ای هستید.
بیشتر سیاه چاله هایی که تا حالا فراتر از کهکشان راه شیری لیست بندی شده اند، به سادگی قابل تشخیص بوده اند، برای اینکه مقادیر شگفت انگیزی از تشعشعات مرگبار را ساطع می کنند، به این معنا که آنها بطور فعال درحال مکیدن مقیاس های غیرقابل توصیفی از مواد هستند که منبع واقعی تابش آنها است. ستاره شناسان از زمانی که نخستین سیاه چاله ورای کهکشان راه شیری را در سال ۲۰۱۵ کشف کردند، نمونه های بیشتری را بوسیله امواج گرانشی شناسایی کرده اند. اما با وجود همه پیشرفت های ما، این سیاه چاله های شناسایی شده حتی نوک کوه یخ را نیز تشکیل نمی دهند و تعداد بی شماری از سیاه چاله ها هنوز شناسایی نشده اند.
تنها در کهکشان ما ممکنست ۱۰۰ میلیون سیاه چاله با جرم ستاره ای وجود داشته باشد. بدیهی است که ما باید تعداد بیشتری را شناسایی نماییم و این همین طور به این معنا است که ما چیزهای زیادی برای آموختن در مورد آنها در اعماق تاریک ترین گوشه های کهکشان داریم. اما ما مجبور نیستیم مستقیما به آنها نگاه نماییم تا خاصیت های آنها را بفهمیم، برای اینکه چیزهایی که می بلعند، مانند ستارگانی که گرانش آنها گیر افتاده اند، اسرار آنها را با نحوه حرکت شان فاش می کنند. از صدها هزار سال نوری دورتر، این ستارگان انگار ساکن هستند. اما نور این ستارگان تغییر خواهد کرد، طول موج آنها همچنین که خورشید نسبت به ما دور و نزدیک می شود، کشیده شده و فشرده می شود. سپس می فهمیم که آنها در چنگ یک سیاه چاله گیر افتاده اند.
ادامه مطالعه سیاه چاله های درون خوشه های ستاره ای جوان ممکنست اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی شکل گیری ستارگان عظیم و ستاره های نوترونی به کام سیاه چاله ها می روند، آشکار کند و از آنجا که خیلی از این خوشه های ستاره ای بسیار جوان هستند و بعنوان مثال همین خوشه ستاره ای "NGC ۱۸۵۰" تنها ۱۰۰ میلیون سال سن دارد، احتمال کشف سیاه چاله های جوان وجود دارد که می تواند پنجره ای منحصر به فرد به تکامل پیچیده ی آنها باز کند.




منبع:

1400/08/23
10:14:39
5.0 / 5
730
تگهای خبر: پیشرفت , دانش , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است