ستاره ای متولد می شود!

ستاره ای متولد می شود! شاه بلاگ: تصویر ثبت شده با ˮتلسکوپ فضایی هابلˮ، یک پیش ستاره را نشان میدهد که در یک سحابی درحال شکل گیری است.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از ناسا، ستاره ها از ابرهایی از گاز و غبار متولد می شوند که تحت جاذبه گرانشی خود فرو می پاشند. با فروپاشی ابر، یک هسته متراکم و داغ تشکیل می شود و جمع آوری غبار و گاز را شروع می کند و جرمی موسوم به "پیش ستاره" (Protostar) را پدید می آورد.
تصویری که یا "تلسکوپ فضایی هابل" (Hubble Space Telescope) به ثبت رسیده است، یک پیش ستاره موسوم به "J1672835.29-763111.64" را در سحابی "IC 2631" نشان میدهد. این سحابی، قسمتی از یک ناحیه تشکیل دهنده ستاره در قسمت جنوبی صورت فلکی "آفتاب پرست" (Chamaeleon) است.


پیش ستاره ها با انرژی گرمایی که توسط ابرهای اطراف آنها منتشر می شود و انباشته شدن مواد حاصل از گاز و غبار مجاور می درخشند. نهایتا، ماده کافی جمع آوری می شود و هسته پیش ستاره آنقدر داغ و متراکم می شود که همجوشی هسته ای را شروع کند و به یک ستاره کامل تبدیل گردد. گاز و غبار باقیمانده می تواند به سیاره ها، سیارک ها و دنباله دارها تبدیل گردد یا بصورت غبار باقی بماند.
این تصویر، قسمتی از پروژه هابل جهت بررسی ۳۱۲ پیش ستاره در ابرهای مولکولی است که پیش تر با "تلسکوپ فضایی اسپیتزر" (Spitzer Space Telescope) و "رصدخانه فضایی هرشل" (Herschel Space Observatory) شناسایی شده بودند. پیش ستاره ها بیشتر در نور مادون قرمز قابل مشاهده هستند، برای اینکه انرژی گرمایی زیادی را از خود ساطع می کنند و نور مرئی آنها توسط غبار اطراف پنهان می شود. قابلیت های مادون قرمز پیشرفته تلسکوپ هابل می توانند پیش ستاره ها را بهتر شناسایی کنند و ساختار آنها همچون گاز و غبار انباشته شده و اجرام کم نور همراه را مورد بررسی قرار دهند.




منبع:

1400/08/28
14:00:32
5.0 / 5
944
تگهای خبر: پیشرفت , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است