دارویی برای نابودی سلول های زامبی و کشیدن ترمز دیابت!

دارویی برای نابودی سلول های زامبی و کشیدن ترمز دیابت! یک مطالعه جدید نشان داده است که چطور میتوان با مقاومت به انسولین در دیابت بوسیله داروهای ˮسنولیتیکˮ تجربی که سلول های زامبی مانند را هدف قرار می دهند، مقابله نمود.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، سلول های زامبی مانندی که تقسیم شدنشان در بدن انسان متوقف شده است و با افزایش سن، تجمع می یابند و به آنها سلول های پیر می گویند، همچنان در مرکز توجه پیشرفت های پزشکی هستند.
یک مطالعه جدید بررسی نموده است که چگونه این سلول های سالخورده می توانند بر رفتار سلول های چربی تأثیر منفی بگذارند و همین طور نشان داده است که چگونه حذف آنها می تواند علایم دیابت را در موش های چاق کم کند.
یکی از راه هایی که سلول های پیر می توانند فعالیت سلول های همسایه و سالم را مختل کنند، تغییر روش پردازش قندها و پروتئین ها است که می تواند منجر به مشکلات متابولیسم شود. این مطالعه جدید که توسط دانشمندان دانشگاه "کنتیکات"(Connecticut) انجام شده است، به دنبال روشن کردن نقش این سلول های زامبی در دیابت نوع ۲ بود که یک وضعیت متابولیک است که تنها در ایالات متحده حدود ۳۴ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده است.
برای انجام این کار، دانشمندان تمرکز خودرا بر مقاومت به انسولین معطوف کردند که یک عامل خطر اصلی برای مبتلاشدن به دیابت نوع ۲ است که به سبب آن سلول های بدن به خوبی به انسولین واکنش نمی دهند و از جذب گلوکز جلوگیری می کنند و در عوض موجب تجمع آن در خون می شوند. مقاومت به انسولین با چاقی مرتبط می باشد و در بیشتر افراد مبتلا به دیابت وجود دارد، بدین سبب دانشمندان از موش های چاق بعنوان الگویی برای روشن کردن این رابطه استفاده کردند.
آزمایش ها نشان داد که جمعیتی از سلول های پیر در بافت چربی موش های چاق جمع شده اند و این که پاک کردن متناوب آنها سبب جلوگیری و کاهش مقاومت به انسولین می شود.
این تیم همین طور توانایی داروهای "سنولیتیک"(senolytic) تجربی موسوم به "داساتینیب"(dasatinib) و "کوئرستین"(quercetin) را برای از بین بردن سلول های پیر در بافت انسانی در آزمایشگاه با موفقیت آزمایش کردند.
گفتنی است که این بافت اهدایی از افراد چاق سپس به موش ها پیوند شد و در آنجا مقاومت به انسولین ایجاد کرد. سپس دانشمندان توانستند از همان ترکیب دارویی برای از بین بردن این اثر استفاده کنند.
"مینگ ژو" نویسنده مسئول این مطالعه می گوید: این داروها می توانند چربی انسان را سالم کنند و این می تواند عالی باشد. نتایج بسیار چشم گیر بوده و مسیر را برای آزمایش های بالینی بالقوه باز کرده است.
دانشمندان می گویند که جمعیت سلول های پیر در این مطالعه، سطوح بالایی از یک "مهارکننده کیناز وابسته به سیکلین" به نام "p۲۱" را بیان می کند و از آنجا که تحقیقات قبلی دراین زمینه بر روی نشانگرهای سلولی مختلف متمرکز شده بود، دانشمندان می گویند که پاکسازی سلول هایی که سطوح بالای "p۲۱" را بیان می کنند، چنان تأثیرات قدرتمندی در کاهش اثرات دیابت به وجود می آورد که این تکنیک، توجه بیشتری را می طلبد.
"ژو" می گوید: بااینکه این نتایج بالینی بسیار امیدوارکننده بودند، اما آزمایش های بالینی در مقیاس بزرگ جهت بررسی اثربخشی و ایمنی این داروها در انسان ضروری هستند.
این تحقیق در مجله Cell Metabolism انتشار یافته است.



1400/09/02
16:21:16
5.0 / 5
783
تگهای خبر: آزمایشگاه , پیشرفت , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است