گام جدیدی به سمت توسعه کامپیوتر های مشابه مغز انسان

گام جدیدی به سمت توسعه کامپیوتر های مشابه مغز انسان به گزارش شاه بلاگ پژوهشگران سوئدی موفق شده اند گام جدیدی را به سمت توسعه کامپیوتر های مشابه مغز انسان بردارند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، پژوهشگران مدت هاست که تلاش می کنند تا کامپیوتر هایی را توسعه دهند که به اندازه مغز ما، بهره وری انرژی را داشته باشند. پژوهشگران "دانشگاه گوتنبرگ"(University of Gothenburg) سوئد، برای اولین بار موفق شده اند عملکرد حافظه را با عملکرد محاسبه در یک مولفه ترکیب کنند. این پژوهش، راه را برای فناوری های کارآمدتر، از تلفن همراه گرفته تا خودرو های خودران هموار می کند.
در سالهای اخیر، کامپیوتر ها تا اندازه زیادی به لطف هوش مصنوعی توانسته اند وظایف شناختی پیشرفته ای مانند تشخیص زبان و تصویر یا نمایش مهارت های فوق انسانی شطرنج را انجام دهند. با این حال، مغز انسان هنوز در توانایی خود برای انجام دادن کارها به صورت موثر و با بهره وری انرژی، بی بدیل است.
"یوهان اکرمن"(Johan Åkerman)، استاد اسپینترونیک دانشگاه گوتنبرگ اظهار داشت: یافتن روش های جدیدی برای انجام دادن محاسبات مشابه فرآیندهای کارآمد مغز، هدف اصلی پژوهش برای دهه ها بوده است. کارهای شناختی مانند تشخیص تصویر و صدا، به قدرت قابل توجه کامپیوتر نیاز دارند و فناوری های کاربردی، بخصوص تلفن های همراه، پهپادها و ماهواره ها نیازمند راهکارهای بهره وری انرژی هستند.

پیشرفت غیرمنتظره
اکرمن با همکاری گروهی از پژوهشگران "دانشگاه توهوکو"(Tohoko University) در ژاپن، پژوهشی را سرپرستی کرد که گام مهمی به سمت تحقق این هدف به حساب می آید. او و همکارانش در این پژوهش موفق شدند برای اولین بار، دو فناوری شبکه های نوسان ساز و "ممریستورها"(Memristors) را برای محاسبات پیشرفته به هم مرتبط کنند.
اکرمن، نوسان سازها را مدارهای نوسان سازی توصیف می کند که می توانند محاسبات را انجام دهند و با سلول های عصبی انسان قابل مقایسه هستند. ممریستورها، رزیستورهای قابل برنامه ریزی هستند که می توانند محاسبات را هم انجام دهند و حافظه یکپارچه ای دارند. این مورد سبب می شود که بتوان آنها را با سلول های حافظه مقایسه کرد. ادغام این دو فناوری، یک پیشرفت بزرگ برای پژوهشگران به حساب می آید.
اکرمن افزود: این یک پیشرفت مهم می باشد چونکه نشان داده است که امکان ترکیب کردن عملکرد حافظه با عملکرد محاسبه در مولفه یکسان وجود دارد. این مولفه ها بیشتر شبیه به شبکه های عصبی کارآمد مغز عمل می کنند و این امکان را دارند تا در آینده به اجزای سازنده مهمی تبدیل شوند و کامپیوتر هایی باشند که به مغز شبیه هستند.

فناوری های مقرون به صرفه
به قول اکرمن، این کشف می تواند امکان ابداع فناوری های سریع تر و ساده تری را در خیلی از زمینه ها ممکن سازد که خصوصیت بهره وری انرژی را دارند. اکرمن احساس می کند که تولید موفقیت آمیز مولفه ها در یک فضای بسیار کوچک، مزیت بزرگی به حساب می آید. صدها مولفه در محیطی به اندازه یک باکتری قرار می گیرند. این توانایی می تواند در فناوری های کوچکتر مانند تلفن های همراه، از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.
اکرمن اظهار داشت: محاسباتی که خصوصیت بهره وری انرژی را دارند، می توانند به عرضه عملکرد جدیدی در تلفن های همراه بیانجامند. بعنوان نمونه، میتوان به دستیارهای دیجیتالی مانند "سیری"(Siri) یا گوگل اشاره نمود. امروزه، همه پردازش ها توسط سرورها انجام می شوند چونکه دستگاههای کوچکی به اندازه یک تلفن برای محاسبه به انرژی زیادی نیاز دارند. اگر محاسبات را بتوان به صورت محلی و بدون اتصال به سرورها، روی تلفن واقعی انجام داد، انجام دادن آنها سریع تر و ساده تر خواهد بود.
اکرمن، خودرو های خودران و پهپادها را نمونه های دیگری عنوان نمود که نشان می دهند محاسباتی که خصوصیت بهره وری انرژی را دارند، می توانند به پیشرفت بیانجامند.
وی ادامه داد: هرچه بتوان محاسبات شناختی با خصوصیت بهره وری انرژی را انجام داد، کاربردهای بیشتری ممکن می شوند. بنابراین است که پژوهش ما واقعا ظرفیت پیشرفت در این عرصه را دارد.
این پژوهش، در مجله "Nature Materials" به چاپ رسید.




منبع:

1400/09/09
23:32:29
5.0 / 5
973
تگهای خبر: پژوهش , پهپاد , پیشرفت , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است