واکسن سرطان بیو ان تک وارد فاز دوم آزمایش بالینی شد

واکسن سرطان بیو ان تک وارد فاز دوم آزمایش بالینی شد شاه بلاگ: واکسن mRNA سرطان شرکت ˮبیو ان تکˮ(BioNTech) که اولین سازنده واکسن بیماری کووید-19 است، حالا آزمایش بالینی فاز 2 خودرا آغاز نموده است و می تواند تا 20 جهش را هدف قرار دهد.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، تابستان امسال، شخصی به نام "عمر رودریگز"، ۴۷ ساله، مبتلا به سرطان روده بزرگ در مرحله سه تشخیص داده شد و با وجود این که برای خلاص شدن از شر تومور سرطانی تحت عمل جراحی قرار گرفت، ۷۰ درصد احتمال بازگشت آن طی پنج سال آینده برای او وجود دارد.
حالا "رودریگز" برای شکست دادن این احتمال، جزو نخستین افرادی در ایالات متحده خواهد بود که یک واکسن انقلابی و شخصی سازی شده توسط شرکت "بیوان تک" را دریافت می کند، واکسنی که از همان فناوری آران ای پیام رسان(mRNA) که در واکسن های کووید-۱۹ "فایزر" و "مدرنا" استفاده شد، برای مبارزه با سرطان استفاده می نماید.
البته واکسن های سرطان با کمک از فناوری mRNA یک حوزه جدید برای "بیوان تک" نیستند، چونکه این شرکت ۱۳ سال پیش با هدف ایجاد درمان های سرطان تأسیس شد و در حقیقت در پی شیوع بیماری همه گیر کووید-۱۹ مجبور به گریز زدن برای ساخت واکسن این بیماری شد و توسعه واکسن سرطان را مدتی به حالت تعلیق درآورد.
حالا بعد از ساخت یک واکسن موفق برای پیش گیری از بیماری کووید-۱۹ که برای این شرکت یک پروژه جانبی بسیار سودآور بود، واکسن آزمایشی سرطان این شرکت در مرحله آزمایش بالینی فاز ۲ است که "رودریگز" نیز بعنوان یکی از داوطلبان در آن شرکت می کند.
سرطان کولورکتال یا روده بزرگ که در دهه گذشته همیشه در بین افراد زیر ۶۵ سال درحال افزایش بوده است، به سبب نرخ عود نسبتاً بالا، توسط "بیوان تک" بعنوان یک هدف بالقوه برای توسعه واکسن انتخاب شده است.
این واکسن جدید و آزمایشی که می تواند تا ۲۰ جهش را هدف قرار دهد، سیستم ایمنی افراد را آموزش می دهد تا سلول های سرطانی را شناسایی کند، به آنها حمله کند و امیدوار است که بتواند آنها را نابود کند.
دکتر "اسکات کوپتز" استاد انکولوژی پزشکی دستگاه گوارش در مرکز سرطان "اندرسون" دانشگاه "تگزاس" توضیح داد: بجای استفاده ی بیشتر از شیمی درمانی سنتی، حالا در تلاش هستیم تا سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با سرطان تجهیز نماییم.
"کوپتز" کارآزمایی بالینی فاز ۲ این واکسن را در ایالات متحده رهبری می کند، در صورتیکه آزمایشات بیشتر درحال جذب داوطلب در کشورهای بلژیک، آلمان و اسپانیا است که شامل ۲۰۰ نفر خواهد بود.
بیماران برای پیوستن به این کارآزمایی بالینی باید قطعاتی از دی ان ای سرطان را در خون خود داشته باشند که می تواند بوسیله بیوپسی مایع شناسایی شود. کل پروسه دریافت واکسن از بیوپسی تومور تا تزریق، حدود شش هفته طول می کشد. شرکت کنندگان در این آزمایش بالینی چهار ساله هر شش هفته یک دفعه به مدت شش هفته یک دوز واکسن دریافت می کنند تا پاسخ های ایمنی در آنها ایجاد شود. بعد از آن نیز تحت یک برنامه تزریق دو هفته ای برای حدودا یک سال و سپس هر دو هفته یک دفعه قرار می گیرند.
واکسن های mRNA چند دهه است که موضوع جذابی در بین دانشمندان بوده است و همه گیری کووید-۱۹ این فناوری را برجسته کرد. پیشگیری یا درمان بیماریهای مزمن مانند اچ آی وی و سرطان همچون امکانات به ظاهر نامحدود این فناوری است. در حقیقت، واکسن آزمایشی mRNA در آزمایش ها روی موش ها و میمون ها ثابت شده که بی خطر است و آنتی بادی و پاسخ های ایمنی سلولی لازم را در مقابل ویروس شبیه به HIV به وجود می آورد.
در صورتیکه بیشتر واکسن ها حاوی یک باکتری یا ویروس ضعیف یا مرده هستند، این واکسن های جدید از مولکولی به نام "آران ای پیام رسان" یا به اختصار "mRNA" استفاده می نمایند. رشته های mRNA یا RNA پیامرسان، قطعات کوچکی از اطلاعات ژنتیکی هستند که بدن را در مورد چگونگی تولید پروتئین ها که بلوک های ساختمانی اساسی همه سلول ها هستند، راهنمایی می کنند. هدف واکسن mRNA چه برای کووید-۱۹ چه برای سرطان، آموزش سیستم ایمنی بدن برای هدف قرار دادن یک پروتئین خاص با بهره گیری از مواد ژنتیکی است. آن پروتئین در ویروس کرونا روی سطح ویروس می باشد و در عین حال می تواند یک پروتئین در سطح سلول تومور سرطانی نیز باشد. هنگامی که سیستم ایمنی این پروتئین را شناسایی کرد، آنتی بادی ها یا سلول های T می توانند برای مبارزه و از بین بردن آن و همین طور سلول های حاوی آن تولید شوند.
شاید یکی از بهترین خاصیت های درمان های mRNA سرعت آنها باشد. این درمان های سفارشی را می توان با سرعت بسیار زیادی طراحی و تولید کرد و ما هنوز در ابتدای راه توسعه این فناوری هستیم که نشان میدهد فضای زیادی برای امید به ساخت تعداد زیادی از واکسن های mRNA جدید دیگر وجود دارد.




منبع:

1400/09/30
22:34:02
5.0 / 5
637
تگهای خبر: توسعه , تولید , دانش , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است