کشف لایه عضلانی جدیدی در فک انسان!

کشف لایه عضلانی جدیدی در فک انسان! به گزارش شاه بلاگ لایه عضلانی جدیدی در فک پایین انسان کشف شد که به نظر می آید نقش مهمی در کمک به جویدن ما دارد.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، به نظر می رسد بدن انسان هنوز هم برای دانشمندان شگفتی های تازه ای دارد، چون که بتازگی یک لایه عضلانی که تابحال مورد توجه قرار نگرفته بود، در قسمت فک پایینی کشف شده است.
پژوهشگران دانشگاه "بازل" در سوئیس یک لایه عضلانی اضافی را در "ماهیچه جَوِشی" پیدا کردند که در پشت گونه های ما قرار دارد و نقش مهمی در کمک به جویدن ما دارد.
"ماهیچه جَوِشی"(Masseter muscle) که با اسامی "عضله مضغ"، "عضله ماضغه" یا عضله جونده هم شناخته می شود، ماهیچه ای است در سر بدن انسان و جانوران قرار دارد. این ماهیچه در گیاه خواران بسیار نیرومند است و به آنها برای جویدن رستنی های خوراکی کمک می نماید و در انسان یک جفت از این عضله، قوی ترین عضله در بدن انسان است.
ماهیچه جوشی قبلاً بعنوان این که دارای یک قسمت سطحی و یک قسمت عمیق است، توصیف شده بود، اما پس از آن که دانشمندان ۱۲ سر اهدا شده انسان به آزمایشگاه را تشریح کردند، لایه دیگری که حتی عمیق تر است را پیدا کردند.
این لایه جدیدی که دانشمندان آنرا "M. masseter pars coronoidea"(قسمت کورونوئیدی عضله جوشی) نامیده اند، با فشار دادن دست به پشت فک هنگام جویدن قابل لمس است.
دکتر "زیلویا مزی"(Szilvia Mezey) از دپارتمان زیست پزشکی دانشگاه "بازل" در اطلاعیه ای اظهار داشت: این بخش عمیق از عضله جوشی به وضوح از دو لایه دیگر از نظر مسیر و عملکرد قابل تشخیص می باشد.
وی می گوید، آرایش رشته های عضلانی نشان میدهد که این لایه در تثبیت فک پایین نقش دارد.
همین طور بنظر می رسد تنها قسمتی از ماهیچه جوشی است که می تواند فک پایین را به سمت عقب(به سمت گوش) بکشد.
"مزی" و تیمش این کشف را با تشریح ۱۲ سر انسان میسر کردند که بعد از اهدا به آزمایشگاه در فرمالدهید نگهداری می شدند.
مطالعات قبلی امکان وجود یک عضله سوم را در دستگاه جَوِشی مورد بحث قرار داده بود، اما دانشمندان این منطقه را به دو لایه تقسیم کرده بودند، چونکه نتوانستند روی یک استاندارد به توافق برسند.
باآنکه مطالعات پیشین، وجود یک لایه سوم را حدس زده بود، اما خیلی از آنها آنرا در نواحی مختلف فک در نظر گرفته بودند.
پروفسور "ینس کریستوف تورپ" از دانشگاه "بازل" در اطلاعیه ای اظهار داشت: باتوجه به این توصیفات متناقض، ما می خواستیم ساختار عضله جوشی را باردیگر به شکل جامع بررسی نماییم.
وی ادامه داد: باآنکه عموماً فرض بر این است که تحقیقات آناتومیکی در ۱۰۰ سال قبل هیچ چیزی را نادیده باقی نگذاشته است، اما یافته های ما کمی شبیه به جانورشناسان است که گاهی گونه جدیدی از مهره داران را کشف می کنند.




منبع:

1400/10/04
22:38:01
5.0 / 5
693
تگهای خبر: آزمایشگاه , پژوهش , دانش , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است