زمین به نقطه حضیض خورشیدی رسید

زمین به نقطه حضیض خورشیدی رسید شاه بلاگ: سیاره زمین به نزدیک ترین نقطه در مدار خود به خورشید در سال ۲۰۲۲ رسید که به آن ˮحضیض خورشیدیˮ می گویند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، خورشید هم اکنون فقط کمی به زمین نزدیک تر است.
سیاره زمین روز گذشته در مسافرت ۳۶۵.۲۵ روزه خود به دور خورشید، در نزدیک ترین فاصله خود به خورشید قرار گرفت. این نقطه عطف که "حضیض خورشیدی"(perihelion) نامیده می شود، به صورت تصادفی در نزدیکی شروع سال نوی میلادی رخ داد که توسط خیلی از کشورهای جهان همچون در آمریکای شمالی جشن گرفته می شود.
لحظه دقیق حضیض خورشیدی در سال میلادی جاری در ساعت ۰۱: ۵۲ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۰: ۲۲ به وقت ایران) بوده است. زمین در این نقطه حدود ۳ میلیون مایل(۵ میلیون کیلومتر) به خورشید نزدیک تر از نقطه "اوج خورشیدی"(aphelion) که نقطه مقابل "حضیض خورشیدی" است، بوده است.
همانطور که پیداست، زمین در نقطه "اوج خورشیدی" در دورترین فاصله خود از خورشید قرار دارد که هر ساله در اوایل ماه ژوئیه اتفاق می افتد. البته این تغییر در فاصله زمین با خورشید در مقایسه با میانگین فاصله زمین از خورشید که حدود ۱۴۹ میلیون و ۵۹۷ هزار و ۸۷۰ کیلومتر است، نسبتاً کم است.
این نکته قابل توجه است که "حضیض" و "اوج" باعث ایجاد فصول نمی شوند، بلکه تغییر فصل ها به علت کج شدن محور زمین اتفاق می افتد، هر چند که این نقاط عطف مداری بر مدت زمان فصول تاثیر می گذارند. هنگامی که زمین از خورشید دورتر است، در مدار خود کمی کندتر از زمانی که به خورشید نزدیک تر است، حرکت می کند که همین مساله سبب می شود زمستان در نیم کره شمالی حدود پنج روز کوتاه تر از تابستان باشد.
این رفتار مداری در قانون دوم حرکت سیاره ای که توسط "یوهانس کپلر" ستاره شناس مشهور در قرن هفدهم فرمول سازی شده، توضیح داده شده است.
"کپلر" برپایه بخشی از مشاهدات تلسکوپی اولیه بوسیله ی یک ستاره شناس به نام "تیکو براهه" دریافت که سیارات به جای دایره های کاملی که خیلی از ستاره شناسان قبل از آن تصور می کردند، به صورت بیضوی حرکت می کنند. "کپلر" متوجه شد که یک خط نامرئی که یک سیاره را به خورشید متصل می کند، در طول سفر یک سیاره به دور خورشید، مساحت مساوی را در مدت زمان یکسانی تشکیل می دهد. این خصوصیت به این مفهوم است که یک سیاره زمانی که به خورشید نزدیکتر است باید سریع تر و در دورترین فاصله نسبت به آن کندتر حرکت نماید. این تفاوت سرعت بعداً توسط نظریه های گرانش توضیح داده شد و توجیه شد.


حضیض خورشیدی نزدیکترین نقطه فاصله زمین در مدار بیضوی خود نسبت به خورشید و اوج خورشیدی دورترین فاصله آن است. در نقطه حضیض خورشیدی، یک سیاره در مدار بیضی شکل به دور خورشید، در نزدیک ترین مکان به خورشید قرار می گیرد. برای یک سیاره، ستاره دنباله دار یا دیگر اجرام آسمانی، حرکت کردن به دور خورشید در یک مدار بیضی شکل انجام می گیرد و بدین سان فاصله بین جسم و خورشید در سرتاسر مدار تغییر می کند. در این نقطه در مدار، سیاره با حداکثر سرعتش حرکت می کند(قانون دوم کپلر).
حضیض خورشیدی به صورت خاص در مورد مدارهای حول خورشید به کار می رود، ولی در واقع نقطه حضیض در هر مدار معمولی بیضی شکلی که در آن یک جسم کوچک تر به دور یک جسم بزرگ تر می گردد، وجود دارد. برای مشخص کردن کامل موقعیت یک سیاره، بحث نقطه حضیض خورشیدی بعنوان یکی از عناصر(پایه های) مدار مورد نیاز است. در یک میدان گرانشی(جاذبه ای) قوی، محل نقطه حضیض خورشیدی امکان دارد به شکل پی در پی روی مدارها جلوتر برود. در منظومه شمسی، این امر را میتوان در مدار سیاره عطارد مشاهده کرد که آزمون مهمی برای قانون نسبیت عام به حساب می آید.
اوج و حضیض خورشیدی حدود ۱۳ روز یا به صورت دقیق تر ۱۳٫۰۶۷ درجه(اوج ۱۳٫۷ روز و حضیض ۱۲٫۸۲۵ روز) است که در این صورت به صورت متوسط اوج خورشیدی روز ۱۳ تیر ماه(۴ ژوئیه) و حضیض خورشیدی روز ۱۴ دی ماه(۴ ژانویه) است.
اوج خورشیدی حداکثر تا ۱۵۲ میلیون و ۹۷ هزار و ۷۰۰ کیلومتر(۱٫۰۱۶۷۱ واحد نجومی) و حضیض حداقل تا ۱۴۷ میلیون و ۹۸ هزار و ۷۰ کیلومتر(۰٫۹۸۳۲۹ واحد نجومی) است. این دو نقطه با حفظ قرینگی و تقابل هم بر روی مدار زمین به تدریج جابجا می شوند. نقطه حضیض خورشیدی در سال ۲۰۰۰ میلادی بر ۲۸۲٫۸۹۵ درجه مداری بوده که تا سال ۲۰۱۲ به ۲۸۳٫۰۶۷ درجه مداری کشیده شده است.
البته زمستان هنوز در نیم کره شمالی، حتی با وجود فاصله کمتر تا خورشید، سرد خواهد بود.
"والتر پترسن" دانشمند فیزیک پژوهشی در شاخه علوم زمین در ناسا می گوید: حتی زمانی که تفاوت فاصله بین اوج و حضیض را در نظر بگیرید، تنها حدود هفت درصد تفاوت در میانگین جهانی انرژی خورشیدی دریافتی ما وجود دارد. ازاین رو از نظر آب و هوا چندان تغییری ایجاد نمی کند.




منبع:

1400/10/15
20:39:15
5.0 / 5
905
تگهای خبر: پژوهش , جهان , دانش , كشور
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است