کشف سرنخ هایی از وجود آب در ماه توسط کاوشگر چین

کشف سرنخ هایی از وجود آب در ماه توسط کاوشگر چین به گزارش شاه بلاگ ماه نورد ˮچانگ ای ۵ ˮ چینی ها نخستین شواهد از وجود آب در بخش خاصی از سطح ماه را عرضه کرده است.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا، دانشمندان چینی با بررسی داده های ماه نورد چانگ ای ۵، نتایج شناسایی درون جا(in-situ) از سیگنال های آب موجود در سطح ماه را منتشر نمودند. نتایج این مطالعه روز شنبه در مجله "Science Advances" منتشر گردید. یافته های این مطالعه نشان داد که خاک ماه در محل فرود این ماه نورد حاوی کمتر از ۱۲۰ بخش در میلیون آب یا ۱۲۰ گرم آب در هر تن است و یک سنگ سبک و حفره ای آنجا هم دارای ۱۸۰ بخش در میلیون آب است که این مقدار بسیار کمتر از مقدار آب موجود در سنگ های روی زمین است.
دستگاهی که بر روی این ماه نورد تعبیه شده بود، بازتاب طیفی این سنگ پوشه و آن سنگ را اندازه گیری نمود و برای نخستین بار آب را در آن نقطه از ماه، شناسایی کرد. به لایه ای از سنگ یا پوششی از واریزه های سنگی که روی سنگ بستر را می پوشاند سنگ پوشه(regolith) گفته می شود.
به قول محققان آکادمی علوم چین(CAS)، محتوای آب را میتوان تخمین زد چونکه مولکول آب یا هیدروکسیل در فرکانس حدود سه میکرومتر جذب می شوند.
به قول محققان، باد خورشیدی سبب رطوبت در خاک ماه بوده است. محققان افزودند، ۶۰ بخش در میلیون آب اضافی موجود در آن سنگ امکان دارد از بخش داخلی ماه سرچشمه گرفته باشد. این مطالعه نشان داد که ماه احیانا به علت گاززدایی بخش گوشته آن در مدت معینی خشک تر شده است.
فضاپیمای چانگ ای ۵ بر روی یکی از جوان ترین مناطق بازالتی واقع در "عرض جغرافیایی متوسط - بالا"(mid-high latitude) روی ماه فرود آمد. سپس آب موجود در آن ناحیه را اندازه گیری نمود و نمونه هایی به وزن ۱۷۳۱ گرم را هم جمع آوری کرد.
"لین هونگلی"(Lin Honglei) محقق موسسه زمین شناسی و ژئوفیزیک آکادمی علوم چین در اینباره اظهار داشت: نمونه های بازگشتی حامل مخلوطی از ریزدانه های سطح و زیر ماه هستند. اما یک کاوشگر درون جا می تواند بیرونی ترین لایه سطح ماه را هم اندازه گیری نماید.
درون جا یا درجا یا در مکان، عبارتی لاتین است که در ترجمه به معنای واقعی کلمه به مفهوم "در موقعیت" یا "در محل" می باشد.
لین همینطور افزود که شبیه سازی شرایط واقعی سطح ماه روی زمین چالش برانگیز است، ازاین رو اندازه گیری درجا امری بسیار ضروریست.
این یافته ها سرنخ های بیشتری از هدف مأموریت های چانگ ای ۶ و چانگ ای ۷ چین عرضه می دهد.

نکاتی درباره مأموریت چانگ ای ۵


چین ۲۳ نوامبر سال ۲۰۲۰ کاوشگر چانگ ای ۵ خویش را به سمت کره ماه پرتاب کرد. چین این کاوشگر را با این هدف پرتاب کرد که نمونه هایی از خاک و سنگ های ماه را به زمین بازگرداند. این کاوشگر بعد از ۱۱۲ ساعت سفر، در تاریخ ۲۸ نوامبر به مدار ماه وارد شد و سپس در ۱۷ دسامبر ۲۰۲۰ به زمین بازگشت. این کاوشگر در مجموع ۱۷۳۱ گرم نمونه که عموما سنگ و خاک بود را از سطح ماه جمع آوری کرده بود. چین با این مأموریت موفقیت آمیز تبدیل به سومین کشوری شد که نمونه های قمری را چند دهه پس از ایالات متحده و شوروی سابق به زمین آورده است. آخرین مأموریت بازگرداندن نمونه ماه در ارتباط با مأموریت "لونا۲۴"(Luna ۲۴) اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۷۶ بود.
چینی ها که طی مأموریت "چانگ ای-۵" موفق به بازگرداندن نمونه های ماه به زمین شده بودند، چندی قبل اعلام کردند نمونه های آورده شده می تواند به بازنویسی تاریخ ماه به آنها کمک نماید. مأموریت "چانگ ای-۵" چینی ها در بخشی از ماه معروف به "اقیانوس طوفان ها"(دورتر از مناطقی که آپولو و لونا بر روی آن فرود آمده بودند)، فرود آمد و تصور می شود بخشی که مأموریت چینی ها بر روی آن فرود آمد، یکی از جوان ترین مناطق سطح ماه که دارای سنگ بازالت است، بوده باشد.
نخستین بخش از داده های جمع آوری شده از نمونه های ماه که وزن آنها حدود ۱۷ گرم بود، در ۱۲ ژوئیه منتشر و به ۱۳ موسسه تحویل داده شد. در ماه اکتبر هم آژانس فضایی چین بخش دوم نمونه های جمع آوری از ماه که ۱۷.۹ گرم بود را منتشر نمود و به ۱۷ موسسه تحقیقاتی تحویل داد.

نگاهی به مأموریت های آینده چین برای کاوش ماه


چین در نظر دارد در این دهه قطب جنوب ماه را با ۳ مأموریت بررسی کند. چین رسما پرتاب این سه مأموریت را با هدف کاوش قطب جنوب ماه تایید کرده است و نخستین مأموریت آنها مقرر است در سال ۲۰۲۴ پرتاب شود. این مأموریت ها چانگ ای ۶، چانگ ای ۷ و چانگ ای ۸ نامیده می شوند و مقرر است در دهه ۲۰۲۰ پرتاب شوند. هر کدام از این مأموریت ها اهداف متفاوتی دارند.
چانگ ای ۷ نخستین ماموریتی خواهد بود که پرتاب می شود. چینی ها زمان دقیق پرتاب را اعلام نکرده اند اما بنابر برخی گزارش ها احیانا این پرتاب در سال ۲۰۲۴ صورت خواهد گرفت.
مأموریت بعدی چانگ ای ۶ است. این مأموریت هم با هدف جمع آوری نخستین نمونه های سنگی از قطب جنوب ماه و بازگشت آنها به زمین، صورت خواهد گرفت. چین گفته است که این مأموریت همینطور محموله های علمی درحال توسعه در فرانسه و ایتالیا و احیانا روسیه و سوئد را هم حمل خواهد نمود.
مأموریت بعدی هم چانگ ای ۸ است که احیانا اواخر این دهه پرتاب خواهد شد و گامی در جهت ایجاد ایستگاه تحقیقاتی بین المللی مشترک ماه(ILRS) با مشارکت روسیه و سایر شرکای احتمالی خواهد بود.



1400/10/19
20:04:15
5.0 / 5
633
تگهای خبر: بین الملل , تاریخ , توسعه , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است