سال نو چینی در فضا

سال نو چینی در فضا فضانوردان مأموریت ˮشنژو-۱۳ˮ نخستین چینی هایی هستند که سال نو قمری چینی که مهم ترین جشن این کشور است را در فضا سپری کرده اند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از چاینادیلی، در ماژول اصلی ایستگاه فضایی چین و در حدود ۴۰۰ کیلومتر بالاتر از زمین، سه فضانورد مأموریت شنژو-۱۳ به نامهای "ژای زیگنگ" و "ای گوانگفو" و یک زن به نام "وانگ یاپینگ" در ویدئویی که توسط آژانس فضایی سرنشین دار چین در شب سال نو انتشار یافت، تبریک خویش را اعلام نمودند. آنها برای سرزمین مادری و همه مردم چین آرزوی سعادت کردند.
ژای فرمانده این مأموریت و یکی از علاقه مندان به هنر خوشنویسی چینی، در حالیکه تصویر یک دوبیتی را به نمایش گذاشت، اظهار داشت: برای همه شما آرزوی سلامتی و موفقیت در تمامی کارهایتان را دارم.


وانگ با لباس های جشن خود و با یک بادکنک قرمز در دست، برای کودکان سراسر کشور چین آرزوی تندرستی و سلامتی کرد.


ای هم برچسبی با حروف چینی "فو"(fu) به معنای موفق باشید در دست داشت و با آن سال نو را تبریک گفت و برای مردم چین سال شاد و مبارکی را آرزو کرد.


باآنکه این فضانوردان دور از خانه هستند اما احساسات آنها در همه جا یکسان است چون که فضانوردان چینی در فضا هم ماژول اصلی ایستگاه فضایی چین را با فانوس های قرمز، آویزهای چینی و کاردستی های کاغذی تزئین کرده اند.
این سه همینطور سنت هایی که معمولاً با خانواده هایشان روی زمین در این روز به جا می آورند را هم در آنجا انجام خواهند داد. خوردن دامپلینگ، پوشیدن لباس های نو و چسباندن دوبیتی های بهاری روی دیوارها همچون این کارها هستند.
دامپلینگ(Dumpling) یک گروه گسترده غذایی است که شامل قطعات خمیر(از مواد نشاسته ای) که به دور مواد خوراکی پیچیده میشود. خمیر می تواند بر پایه نان، آرد، یا سیب زمینی باشد و امکان دارد با گوشت، ماهی، پنیر، سبزیجات، میوه ها یا شیرینی پر شود. امکان دارد دامپلینگ با استفاده از روش های مختلفی همچون پخت، جوش، سرخ کردن، یا بخارپز آماده شوند و در خیلی از غذاهای دنیا یافت می شوند.
فضانوردان دامپلینگ ها را با سه نوع چاشنی مانند چاشنی گوشت خوک و کلم، ماهی خال خالی اسپانیایی و زنبق رشتی خواهند خورد.
در ۱۶ اکتبر سال ۲۰۲۱، فضاپیمای "شنژو-۱۳" حامل سه فضانورد چینی سوار بر موشک "لانگ مارچ ۲ اف"(که از خانواده موشک های لانگ مارچ است) از مرکز پرتاب ماهواره جیوچوان در بیابان گبی در ساعت ۱۲: ۲۳ پس از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۹: ۵۳ به وقت تهران) به فضا پرتاب شد. الان سه فضانورد مأموریت شنژو-۱۳ چین در این ایستگاه فضایی حضور دارند. دو فضانورد مرد به نامهای "ژای زیگنگ" و "ای گوانگفو" و یک زن به نام "وانگ یاپینگ" سه فضانورد مأموریت شنژو-۱۳ هستند.
"شنژو-۱۳" هشت ساعت بعد از پرتاب به ماژول اصلی ایستگاه فضایی چین به نام "تیانه"(Tianhe) متصل شد. آنها مقرر است شش ماه در ایستگاه فضایی چین بمانند و طولانی ترین مأموریت فضایی کشور را انجام دهند. شنژو- ۱۳ آخرین مأموریت سال قبل میلادی برای ساخت ایستگاه فضایی بود. ایستگاه فضایی چین حداقل ۱۰ سال در فضا خواهد ماند، در حالیکه انتظار می رود ایستگاه فضایی بین المللی در سال ۲۰۳۰ به فعالیت خود آخر دهد.
چین می خواهد تا سال ۲۰۳۰ به قدرت اصلی فضایی تبدیل گردد تا با رقبای خود همچون ایالات متحده، روسیه و آژانس فضایی اروپا همگام شود و پیشرفته ترین ایستگاه فضایی را که به دور زمین می چرخد، ​​ایجاد کند. از آن زمان، آنها دو پیاده روی فضایی انجام داده اند و مقرر است شش ماه در ایستگاه کار کنند که این عملیات طولانی ترین مأموریت فضایی چین خواهد بود.
آنها بیشتر از ۱۰۰ روز است که در آنجا هستند و طی سه ماه گذشته چندین کار همچون انجام دو پیاده روی فضایی، یک سخنرانی علمی زنده و یک عملیات دستی و آزمایش اتصال با فضاپیمای باری "تیانژو-۲"(Tianzhou-۲) را انجام داده اند.
ژای و وانگ به ترتیب رکورد بیشترین تعداد روزهای زندگی و کار در فضا بوسیله ی یک مرد و یک زن چینی را ثبت کرده اند و این رکوردها را حداقل تا سال ۲۰۲۳ هم حفظ خواهند کرد. چین در سال ۲۰۲۲ ساخت ایستگاه فضایی خویش را تکمیل خواهد نمود و در آینده چینی های بیشتری جشن سال نو را در انجا برگزار خواهند کرد و از جشن بهاری در فضا لذت خواهند برد.

تبریک سال نو کاوشگر مریخی چین


کاوشگر مریخی "تیان ون-۱" چین دوشنبه و در شب سال نو قمری چین، فیلم سلفی خیره کننده ای توسط دوربین مدارگرد خود ثبت کرده است. این کاوشگر هنگامی که درحال حرکت بر فراز سیاره سرخ بود این فیلم را گرفته است و با این کار به شکلی سال نو را به مردم چین تبریک گفته است.
سازمان ملی فضایی چین با انتشار این ویدیو نشان داد که موتور ۳۰۰۰N این مدارگرد، مخزن سوخت موشک، موتور کنترل وضعیت و سایر اجزای آن همگی در شرایط خوبی قرار دارند.
همینطور در این ویدیو نمایی از انعکاس خورشید بر روی این مدارگرد، پرچم ملی چین که بر روی فضاپیما می درخشد و کلاهک یخی در قطب شمال سیاره سرخ قابل مشاهده می باشد.
تا روز دوشنبه، مدارگرد تیان ون-۱ به مدت ۵۵۷ روز و در فاصله حدود ۳۲۵ میلیون کیلومتری از زمین در مدار مریخ بوده است. مریخ نورد ژورونگ هم تابحال به مدت ۲۵۵ روز مریخی فعالیت داشته و در مجموع ۱۵۲۴ متر روی سطح این سیاره پیموده است. به قول سازمان ملی فضایی چین، کاوشگر تیان ون از زمان پرتاب خود در ۲۳ ژوئیه ۲۰۲۰، ۶۰۰ گیگابایت داده علمی خام را به زمین ارسال کرده است. تیان ون -۱ بزودی نخستین سالگرد خویش را در مدار خواهد گذارند، چونکه در ۱۰ فوریه سال قبل میلادی به مریخ رسیده است.
تیان-ون ۱ در ماه فوریه سال قبل میلادی به مریخ رسید و در ماه مه، سطح نشین حامل مریخ نورد ژورونگ روی یک ناحیه به نام "یوتوپیا پلانیتیا"(Utopia Planitia) که دشت وسیعی در نیمکره شمالی مریخ است، فرود آمد. گرچه مریخ نورد ژورونگ برای یک مأموریت سه ماهه طراحی شده بود اما این مریخ نورد عملکرد خوبی داشت و توانست بیشتر از زمان مد نظر محققان در مریخ کاوش کند که این مورد محققان را شگفت زده کرد. در خلال یک دوره چهار ماهه، این مریخ نورد توانست مسافتی در حدود بیشتر از ۱۰۰۰ متر از سطح مریخ را پیموده و از مناطق مختلف آن ناحیه بازدید کند.
در ماه سپتامبر سال قبل میلادی، ژرونگ توسط سازمان ملی فضایی چین(CNSA) به خواب زمستانی رفت. خورشید، فعالیت پروژه های جاری در سیاره سرخ را به تعویق انداخت و همه ی مریخ نوردهای موجود روی این سیاره به "حالت ایمن" وارد شدند. دلیل این کار این بود که خورشید در رویدادی به نام "مقارنه خورشیدی مریخ"(Mars solar conjunction) در حالت قرارگیری میان زمین و مریخ بود که این اتفاق، مانع از برقراری همه ارتباطات مستقیم می شد و ارتباط بین فضاپیما و زمین را به شدت مختل می کرد. در ماه اکتبر سال قبل میلادی باردیگر مریخ نورد چینی ها فعالیت خویش را از سر گرفت و ۲۰۰ متر دیگر از سطح مریخ و مسیری که امکان دارد زمانی خط ساحلی یک اقیانوس باستانی بوده باشد را پیمود.
تیان-ون-۱ هفت محموله علمی با خود دارد که شامل دوربین هایی با وضوح متوسط و بالا برای نقشه برداری از مناطق بزرگ مریخ و عکسبرداری از سطح این سیاره است. علاوه بر آن رادار کاوش زیرسطحی MOSIR و رادار صوتی به جستجوی یخ در زیر سطح سیاره سرخ می پردازند. اهدافی که مورد کاوش قرار می گیرند شامل دهانه های برخوردی، آتشفشان ها و دره ها است. تیان-ون-۱ با خود یک طیف سنج کانی شناسی هم دارد که با آن ترکیبات سطح سیاره سرخ را مورد بررسی قرار می دهد.
داده های به دست آمده از تیان -ون-۱ برای برنامه ریزی مأموریت های آینده به مریخ هم مورد استفاده قرار می گیرد که همچون آنها میتوان به مأموریت بازگرداندن نمونه از مریخ در سال ۲۰۲۸ اشاره نمود.



منبع:

1400/11/13
10:27:54
5.0 / 5
745
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است