رکورد بیشترین پرتاب ماهواره در دست یک موشک چینی

رکورد بیشترین پرتاب ماهواره در دست یک موشک چینی به گزارش شاه بلاگ نسخه اصلاح شده موشک حامل لانگ مارچ ۸ چین بامداد روز یکشنبه در نخستین پرواز خود ۲۲ ماهواره را به مدار منتقل کرد و رکورد بیشترین ماهواره پرتاب شده بوسیله ی یک موشک چینی را به نام خود ثبت نمود.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از چاینادیلی، سازمان ملی فضایی چین اظهار داشت: این موشک در ساعت ۱۱: ۰۶ بامداد از یک برج پرتاب ساحلی در مرکز پرتاب فضایی ونچانگ در استان هاینان در جنوب چین پرتاب شد و همه ۲۲ ماهواره کوچک که توسط هفت موسسه و شرکت خصوصی ساخته شده بودند، به مدار ارسال کرد. بیشتر ماهواره های پرتاب شده وظیفه انجام عملیات سنجش از راه دور با ابزارهای نوری را دارند.
کاربر اصلی این موشک، شرکت "Changguang Satellite Technology" است. این شرکت یک شرکت دولتی در استان جیلین در شمال شرقی چین است که در توسعه ماهواره ها نقش مهمی دارد.
پیش از این مأموریت، رکورد داخلی بیشترین تعداد ماهواره پرتاب شده بوسیله ی یک موشک چینی در دست موشک مدل لانگ مارچ ۶ در سپتامبر ۲۰۱۵ بود که طی آن این موشک ۲۰ ماهواره را به مدار منتقل کرد. رکورد جهانی این کار هم متعلق به موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس است که در ژانویه سال قبل میلادی ۱۴۳ ماهواره را به مدار پرتاب کرد.


این موشک هم مانند مدل اصلی لانگ مارچ ۸، ۵۰.۳ متر طول و ۳.۳۵ متر قطر دارد. این موشک توسط چهار موتور(دو موتور در مرحله اول و دو موتور در مرحله دوم) حرکت می کند و وزن آن نزدیک به ۱۹۸ متریک تن است. به قول شرکت علوم و فناوری هوافضای چین که این موشک را ساخته است، این موشک می تواند ماهواره هایی با وزن ترکیبی ۳ تن را به مدار خورشید آهنگ منتقل کند. مدار خورشیدآهنگ یک نوع مدار قطبی به مرکزیت زمین(یا سیارات دیگر) است که همواره نسبت به زمین(سیاره میزبان) در یک ساعت خاص قرار دارد.
مدل اصلی لانگ مارچ ۸ نخستین مأموریت خویش را در دسامبر ۲۰۲۰ در مرکز فضایی ونچانگ انجام داد. مأموریت امروز دومین پرواز از سری پروازهای موشک لانگ مارچ ۸ بود.
"چن شیائوفی"(Chen Xiaofei) یکی از طراحان این موشک از آکادمی فناوری وسیله پرتاب چین در پکن، اظهار داشت: تفاوت عمده بین نوع اصلاح شده و لانگ مارچ ۸ اصلی این است که مدل جدید تقویت کننده جانبی ندارد. وی افزود که پساگیر آن هم کوتاه تر از مدل اصلی است. در دانش هوافضا، به قطعاتی که برای کاستن مقاومت هوا به هواپیما و غیره الصاق می شود، پَسارگیر (Aircraft fairing)، تیزه گیر یا پوشش آیرودینامیکی می گویند.


اوایل امروز یکشنبه هم یک موشک لانگ مارچ ۴C از مرکز پرتاب ماهواره جیوچوان در صحرای گبی در شمال غربی چین برای استقرار یک ماهواره راداری رصد زمین پرتاب شد. ماهواره نقشه بردار زمین "۱-۰۱B" ( Land Surveyor 1-01B) بزودی وارد مدار خورشید آهنگ در فاصله حدود ۶۰۷ کیلومتری از سطح زمین خواهد شد و با ماهواره نسل قبلی خود به نام - Land Surveyor ۱-۰۱A که در ۲۶ ژانویه پرتاب شد، هم مسیر خواهد شد. به قول سازمان فضایی چین، این سیستم دو ماهواره ای وظیفه عرضه کرده ها و تصاویر به منابع زمینی، پیشگیری و امداد رسانی از بلایای طبیعی، نقشه برداری و نظارت بر جنگلها را بر عهده دارد و قابلیت واکنش سریع برای جلوگیری از بلایای طبیعی بزرگ را به صورت گسترده تقویت خواهند کرد.




منبع:

1400/12/10
14:53:03
5.0 / 5
420
تگهای خبر: توسعه , جهان , دانش , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است