ساخت ربات های دارای حس درد برای آموزش پزشکان

ساخت ربات های دارای حس درد برای آموزش پزشکان شاه بلاگ: دانشمندان ربات هایی را با بروز احساس درد واقعی مهندسی می کنند تا به منظور آموزش پزشکان مورد استفاده قرار گیرند و درمان های کمتر دردناک توسعه یابد.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، پیشرفت های رباتیک به آموزش پزشکان کمک می نماید تا درمان های بهتر و شاید دلسوزانه تری توسعه یابد.
طبق بیانیه مطبوعاتی "کالج امپریال لندن"، تیمی به رهبری محققان این کالج، راهی برای مهندسی ربات هایی با ابراز دقیق تر حس درد در صورت ابداع نموده اند که به پزشکان در آموزش و تمرین روی بیماران کمک می نماید. این ربات های جدید همینطور برای آموزش تنوع در بیماران استفاده خواهند شد.
حالات چهره و ابراز احساسات بهتر
"سیبیل ررول"(Sibylle Rérolle) نویسنده این مطالعه از دانشکده مهندسی طراحی کالج امپریال لندن در اطلاعیه ای اظهار داشت: بهبود دقت حالات نمایش درد در صورت روی این ربات ها گامی کلیدی در بهبود کیفیت آموزش معاینه فیزیکی برای دانشجویان پزشکی است.
ربات ها در انواع شکل ها و رنگ هایی هستند که از تفاوت ها در تنوع حمایت می کنند. هدف این ربات های متنوع، پیشگیری از توسعه تعصبات نژادی یا جنسیتی توسط پزشکان مشتاق است.
اگرچه بعضی از محققان قبلا کوشیده اند تا آموزش های ضد سوگیری را برای پزشکان انجام دهند، اما نگاههای آنها به اندازه این روش جدید قابل اعتماد نبوده است.
"جیکوب تان" از نویسندگان این مطالعه اظهار داشت: مطالعات قبلی که تلاش در مدل سازی حالات دردمندی صورت داشتند، بر روی حالت های تصادفی بوجود آمده نمایش داده می شدند. این اولین باری است که از شرکت کنندگان خواسته شده تا عمل فیزیکی احساس درد را انجام دهند که به ما امکان داده تا مدلهای شبیه سازی شده پویا ایجاد نماییم.
آموزش در کمتر از یک ساعت
شاید سودمندترین جنبه این کار جدید این باشد که به سرعت در آموزش کمک می نماید.
دکتر "تریشانتا نانایاکارا" مدیر آزمایشگاه "مورف لب"(Morph Lab)، آزمایشگاهی که مسئول مهندسی این ربات های جدید است، اظهار داشت: تحقیقات فعلی ما در آزمایشگاه به دنبال تعیین قابلیت این روش های آموزشی جدید مبتنی بر رباتیک است و در آینده امیدواریم بتوانیم تعصبات زمینه ای را در دانشجویان پزشکی با کمتر از یک ساعت آموزش کاهش دهیم.
در چکیده این مطالعه آمده است: در شبیه سازهای آموزش پزشکی میتوان محیطی امن و کنترل شده را برای دانشجویان پزشکی فراهم نمود تا مهارت های معاینه فیزیکی خویش را تمرین کنند و بهبود دهند. یک منبع مهم اطلاعاتی برای پزشکان، بازخورد بصری حالات صورت درد غیرارادی در پاسخ به لمس فیزیکی در ناحیه صدمه دیده بیمار است. با این وجود، اغلب شبیه سازهای رباتیک آموزش پزشکی موجود که می توانند رفتارهای معاینه فیزیکی را در لحظه ثبت کنند، نمی توانند حالات چهره را به خوبی نشان دهند و همینطور شامل برخی سوگیری ها از نظر قومیت و جنسیت است.
این محدودیت ها با هم، کاربرد شبیه سازهای آموزش پزشکی را محدود می کنند، چونکه آنها نمونه ای مناسب از حالات درد در صورت را در اختیار دانشجویان پزشکی قرار نمی دهند که می تواند منجر به تشخیص نادرست شود. علاوه بر این، این محدودیت ها کاربرد این شبیه سازهای پزشکی را برای تشخیص و تصحیح علایم اولیه در آموزش پزشکی محدود می کند.
اما در اینجا، برای نخستین بار، سیستم رباتیکی را عرضه می نماییم که می تواند حالات درد چهره را در پاسخ به لمس شبیه سازی کند که بر روی طیف وسیعی از بیماران از هر جنس و قومیتی کارکرد دارد. ما از رویکرد منحصر به فرد مدل سازی حالات درد چهره به شکل پویا با استفاده از یک روش مبتنی بر ادراک و داده ها همراه با ورودی های دیداری-لمسی بهره برده ایم.
یافته های ما نشان داده است که سوگیری های جنسیتی و قومیتی بر استراتژی های لمس و درک حالات صورت نمایش داده شده در این مدل معروف به "MorphFace" تاثیر نمی گذارد. ما پیشبینی می نماییم که رویکرد ما برای تولید مدلهای معاینه فیزیکی برای بیماران مختلف به منظور کاهش قضاوت های اشتباه در دانشجویان پزشکی و عرضه آموزش متمرکز برای رسیدگی به این خطاها استفاده گردد.
این مطالعه جدید در مجله Scientific Reports انتشار یافته است.




منبع:

1400/12/22
20:17:12
5.0 / 5
482
تگهای خبر: آزمایشگاه , پیشرفت , توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است