نگاهی به عملکرد بی نظیر ربات یوزپلنگ ام آی تی

نگاهی به عملکرد بی نظیر ربات یوزپلنگ ام آی تی به گزارش شاه بلاگ در سالهای اخیر، ربات های چهارپایی که محققان با الهام از حرکت یوزپلنگ ها و دیگر حیوانات آنها را توسعه داده اند، پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته اند. این ماشین ها حالا می توانند راه بروند، برقصند، با موانع برخورد نکنند و درب را باز کنند. اما در مورد دویدن با سرعت بالا و حرکت در خیلی از زمینهای مختلف که برای ربات ها کمی پیچیده تر هستند، هنوز از همتایان پستانداران خود عقب هستند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از تی ای، محققان آزمایشگاه هوش مصنوعی ام آی تی به تازگی روی گام های سریع یک مینی یوزپلنگ رباتیک(robotic mini-cheetah) خود کار کرده اند. محققان حالا یک سیستم یادگیری تقویتی بدون مدل به وجود آورده است که به یوزپلنگ مینی ام آی تی(Mini Cheetah) اجازه می دهد یاد بگیرد که چگونه سریع بدود و با راه رفتن در زمینهای چالش برانگیز سازگار شود.
برنامه ریزی یک ربات برای حرکت سریع تر و مطمئن تر در زمینهای مختلف و تغییر راه رفتن و سرعت آن امری خیلی مشکل است. این فرایند خسته کننده است چونکه اگر یک ربات در یک زمین خاص از کار بیفتد، یک مهندس باید علت خرابی را شناسایی کند و به صورت دستی برنامه را اصلاح کرده و ارتقا دهد تا با تغییرات سازگار شود و این یک فرایند زمان بر است.
یک رویکرد بهتر، یادگیری از راه آزمون و خطا است که احتیاج به حضور انسان برای تعیین دقیق نحوه رفتار ربات در هر موقعیتی را از بین می برد. اگر ربات بتواند در محدوده بسیار وسیعی از زمین ها مورد آزمایش قرار گیرد و حرکت نماید این مشکل هم حل می شود چون که ربات می تواند به صورت خودکار رفتار کرده و حرکات خویش را زمانی که با یک زمین جدید مواجه می شود تغییر دهد.
رویکرد جدید مبتنی بر یادگیری به ربات اجازه می دهد تا با بهره گیری از یک شبکه عصبی ساده بعنوان کنترل کننده، اجرا در یک شبیه ساز را یاد بگیرد. به لطف ابزارهای شبیه سازی مدرن، یک ربات می تواند تجربه ۱۰۰ روزه را در زمینهای مختلف تنها در سه ساعت جمع آوری کند. رفتار ربات از تجربه شبیه سازی شده بهبود می یابد و رویکرد جدید هم امکان استقرار موفقیت آمیز آن رفتارهای آموخته شده را در دنیای واقعی فراهم می آورد.
این ربات چهار پا می تواند خویش را با زمینهای ناپایدار مانند شن سازگار کند و بعد از حرکت و برخورد با موانع بهبود یابد. همانطور که در ویدئوی زیر مشاهده می کنید، سیستم جدید می تواند با تغییراتی که در خود ربات وجود دارد، مانند پای معلول، سازگار شود.
این روش مبتنی بر یادگیری از روش های قبلی طراحی شده توسط انسان بهتر عمل می کند و به این مینی یوزپلنگ رباتیک اجازه می دهد تا رکورد سرعت جدیدی را ثبت کند. این سیستم، مینی یوزپلنگ ام آی تی را قادر می سازد تا با سرعت ۳.۹ متر بر ثانیه(۸.۷ مایل در ساعت) بدود که به قول محققان، بالاترین سرعت گزارش شده تا به امروز است. علاوه بر این، ربات یاد شده می تواند با سرعت بالا حتی در زمینهای لغزنده مانند یخ هم بچرخد.
رویکرد جدید فقط شامل آموزش دویدن به ربات ها نیست. محققان آغاز به استفاده از این پارادایم در سایر سیستم های رباتیک همچون دست های رباتیکی کرده اند که طی آن ربات ها می توانند خیلی از اشیای مختلف را بردارند و جا به جا کنند.



منبع:

1400/12/28
14:25:33
5.0 / 5
502
تگهای خبر: آزمایشگاه , پیشرفت , توسعه , ربات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است