بال های فرشته در فضا

بال های فرشته در فضا به گزارش شاه بلاگ ناسا به تازگی در حساب کاربری تلسکوپ فضایی هابل در اینستاگرام تصویری باشکوه از یک کهکشان که همانند بال فرشته به نظر می آید، منتشر نمود.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا، بال فرشته لقبی است که به دو کهکشان ادغام شده در منظومه VV-۶۸۹ داده شده است. برهم کنش کهکشانی، منظومه VV-۶۸۹ را حدودا کاملا متقارن کرده است و بنابراین همانند بال های کهکشانی به نظر می آید.
این پرتره زیبا از مجموعه ای از مشاهدات هابل به دست آمده است."هابل" پروژه مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا و کانادا است و بیشتر از سه دهه به رصد فضا پرداخته است. این تلسکوپ بیشتر از ۱.۵ میلیون رصد انجام داده و بیشتر از ۱۸ هزار مقاله علمی برپایه داده های آن انتشار یافته است. هابل با سرعت ۲۷ هزار و ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت مدار زمین را دور می زند و در فاصله ۵۴۷ کیلومتری زمین قرار دارد. این تلسکوپ در ماه آوریل سال ۱۹۹۰ توسط موشک فضایی دیسکاوری از پایگاه فضایی کندی در فلوریدا به فضا ارسال شد. "هابل" یکی از بزرگترین و پرکاربردترین تلسکوپ ها به شمار می آید.
"هابل" قوی ترین تلسکوپ جهان است و در سه دهه مشاهدات فضا، این تلسکوپ نگاه ما را به جهان تغییر داده است. این تلسکوپ یکی از مهم ترین مأموریت های کیهانی ناسا تابحال بوده که به مدت ۳۲ سال درحال فعالیت است و ناسا امیدوار است سالهای بیشتری هم فعالیت کند. این تلسکوپ سیارات فراخورشیدی، کهکشان های دور و ماده تاریک را مورد مطالعه قرار داد.
۲۵ دسامبر ۲۰۲۱، ناسا تلسکوپ قدرتمند دیگری معروف به "جیمز وب" را که اغلب بعنوان جانشین "هابل" از آن یاد می شود، پرتاب کرد. "وب" اغلب بعنوان جانشین یا جایگزین "هابل" توصیف می شود، اما به رغم تعداد انگشت شماری مشکل در طول این سال ها، ابزارهای علمی "هابل" همچنان قوی هستند. نمی توان گفت "وب" جایگزین "هابل" خواهد شد، چون که "هابل" همچنان درحال رصد کیهان است و ناسا امیدوار است تا چند سال دیگر، احیانا تا دهه ۲۰۳۰ هم بتواند از آن استفاده نماید. "هابل" می تواند نورهای محدوده طول موج حدود ۲۰۰ نانومتر (nm) تا ۲.۴ میکرون را ببیند، در حالیکه برد "وب" از حدود ۶۰۰ نانومتر تا ۲۸ میکرون است. گفتنی است "وب" گرچه برای کاوش در طیف نور مادون قرمز طراحی شده، اما همچنان قادر خواهد بود قسمت قرمز/نارنجی طیف نور مرئی را هم مشاهده کند.



1401/02/04
08:39:07
5.0 / 5
535
تگهای خبر: اینستاگرام , جهان , فضا , موشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است