افزایش ریسک مبتلا شدن به چاقی در مبتلایان به آسم

افزایش ریسک مبتلا شدن به چاقی در مبتلایان به آسم به گزارش شاه بلاگ مطالعه ای با بیشتر از ۸۷۰۰ شرکت کننده از ۱۱ کشور اروپایی و استرالیا نشان داده است که احتمال مبتلا شدن به چاقی در افراد بزرگسالی که به آسم مبتلا هستند نسبت به سایر افراد بیشتر است.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، این تحقیق که توسط موسسه بهداشت جهانی بارسلونا(ISGlobal)، هدایت می شود، نشان داده که این خطر در بین بیماران مبتلا به آسم غیر آلرژیک، کسانی که مدت طولانی تری به این بیماری مبتلا بوده اند و کسانی که تحت درمان با کورتون هستند، هم بیشتر است.
چندین مطالعه نشان داده اند که بعضی از عوامل خطر همچون عوامل محیطی، اقتصاد اجتماعی و رفتاری در آسم و چاقی مشترک هستند. این مورد می تواند منجر به ایجاد هر دوی این بیماری ها شود.
"سابهابراتا مویترا"(Subhabrata Moitra)، که این تحقیق را در موسسه بهداشت جهانی بارسلونا انجام داده و الان محقق دانشگاه آلبرتا است، می گوید: بعضی از تحقیقات قبلی روی مکانیسم هایی متمرکز بوده اند که چاقی بوسیله آنها می تواند منجر به ایجاد آسم شود، اما این رابطه معکوس تا همین اواخر مورد توجه قرار نگرفته بود.
محققان از داده های مطالعه ای معروف به "بررسی سلامت تنفسی جامعه اروپا"(ECRHS) استفاده کردند که در طول سه موج بین سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۴ و با بررسی های مجدد طی فواصل زمانی حدودا ۱۰ ساله جمع آوری شده بودند.
بین نخستین و دومین بررسی، ۱۴.۶ درصد از شرکت کنندگانی که به آسم مبتلا نبودند، گرفتار چاقی شدند، در حالیکه این درصد در بین شرکت کنندگان مبتلا به آسم تا ۱۶.۹ درصد افزایش پیدا کرد. تفاوت بین دو گروه زمانی آشکارتر شد که تیم تحقیقاتی آنرا به صورت یک خطر نسبی(relative risk) در نظر گرفت که در آن نقش عوامل دیگری مانند آسم و سیگار لحاظ شد. در این حالت خطر مبتلا شدن به چاقی در افراد مبتلا به آسم تا ۲۱ درصد افزوده شد.
خطر مبتلا شدن به چاقی در شرکت کنندگان مبتلا به آسم با طول مدت بیماری طولانی تر، ۳۲ درصد بیشتر از افرادی که دوره بیماری کوتاه تری داشتند بود و همینطور در افرادی که آسم غیر آلرژیک داشتند این میزان ۴۷ درصد نسبت به افراد مبتلا به آسم آلرژیک بیشتر بود.
شرکت کنندگان مبتلا به بیماری تنفسی که تحت درمان با کورتون بودند هم در مقایسه با افرادی که از این درمان استفاده نمی کردند، ۹۹ درصد بیشتر در معرض خطر مبتلا شدن چاقی بودند.
"جودیت گارسیا-آیمریچ"(Judith Garcia-Aymerich)، رئیس برنامه بیماری های غیرواگیر و محیط زیست در موسسه بهداشت جهانی بارسلونا و نویسنده ارشد این مطالعه می گوید: یک توضیح بالقوه برای افزایش وزن در رابطه با آسم می تواند کاهش فعالیت بدنی در بیماران مبتلا به آسم باشد. با این وجود، نتایج ما این فرضیه را تایید نمی کند، چونکه سطوح فعالیت بدنی در مطالعه ما بر ارتباط مشاهده شده تاثیری نداشت.
برخلاف مطالعه قبلی که ارتباط بین آسم و افزایش وزن را فقط در زنان نشان داده بود، در این مورد هیچ تفاوتی بین زنان و مردان وجود نداشت. میتوان گفت این نخستین مطالعه ای است که ارتباط میان چاقی و آسم را در بزرگسالان بدون توجه به جنسیت آنها نشان داده است.




منبع:

1401/02/10
12:13:22
5.0 / 5
546
تگهای خبر: جت , جهان , دانش , كشور
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است