تولید غدد اشکی انسان در آزمایشگاه

تولید غدد اشکی انسان در آزمایشگاه شاه بلاگ: محققان روشی برای تولید ارگانوئیدهای سه بعدی غدد اشکی ابداع نموده اند که خصوصیت های مجرای اشکی انسان را با استفاده از سلول های بنیادی شبیه سازی می کند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، پیشرفت در روش های کشت سلولی امکان توسعه ارگانوئیدهای متعدد را فراهم نموده است. ارگانوئیدها اندام های کوچک مشتق شده از سلول های بنیادی هستند که بافت های بدن ما را شبیه سازی می کنند. حالا محققان ژاپنی یک سیستم ارگانوئیدی جدید ساخته اند که امکان دارد اشک شوق را به چشمان کسانی که از سندرم چشم خشک رنج می برند بازگرداند.
در مطالعه ای جدید که در مجله ی "نیچر" به چاپ رسیده است، یک تیم تحقیقاتی به رهبری دانشگاه اوزاکا(Osaka)، روشی برای تولید ارگانوئیدهای سه بعدی مشتق شده از سلول های بنیادی انسانی بوجود آورده اند که غدد اشکی را مدل سازی می کند. این ارگانوئیدهای غدد اشکی، خصوصیت های غده اشکی انسان را نمایش دادند.
سلول های بنیادی توانایی تمایز پیدا کردن به هر نوع سلولی از بدن را دارند. محققان پیش از این یک ارگانوئید دوبعدی مشابه چشم را با استفاده از سلول های بنیادی پرتوان انسان(iPS) توسعه داده بودند و به وجود سلول های شبیه به غده اشکی در این ارگانوئیدها اشاره کرده بودند. غده اشکی در داخل پلک، وظیفه تولید مایعی را بر عهده دارد که بینایی را تسهیل کرده و از چشم محافظت می کند. کاهش تولید اشک با سندرم چشم خشک ارتباط دارد، که یکی از خصوصیت های یک بیماری خودایمنی شایع به نام سندرم "شوگرن"(Sjögren) است. محققان به دنبال تولید ارگانوئیدهای غدد اشکی بودند که می تواند بعنوان بستری برای توسعه درمان های جدید برای بیماری سندرم چشم خشک عمل کند.
"ریوهی هایاشی"(Ryuhei Hayashi )، محقق ارشد و نویسنده اول این مقاله، می گوید: برای ایجاد ارگانوئیدهای غدد اشکی، ابتدا سلول های پیش ساز غدد اشکی را از ارگانوئیدهای دو بعدی مشابه چشم انسان، جدا کردیم. ما دریافتیم که کشت این جمعیت سلولی پیش ساز، منجر به تشکیل موفقیت آمیز ارگانوئیدهای سه بعدی غده اشکی می شود.
جهت بررسی ظرفیت عملکردی این ارگانوئیدها، محققان ارگانوئیدهای غدد اشکی را به جوندگانی پیوند زدند که غده اشکی در آنها به صورت جزئی یا کامل برداشته شده بود.
"کوهجی نیشیدا"(Kohji Nishida) از نویسندگان این مقاله می گوید: ما از فهمیدن این که ارگانوئیدها بعد از پیوند، به بافت بالغ غده اشکی تمایز پیدا کردند خوشحال شدیم.
روشی که محققان استفاده کردند نشان دهنده نخستین فناوری جهان برای تولید ارگانوئیدهای سه بعدی غدد اشکی از سلول های بنیادی پرتوان انسان است. از این ارگانوئیدها میتوان بعنوان پایه و اساسی برای توسعه درمان های احیا کننده و دارو برای بیماری هایی مانند سندرم چشم خشک بهره برد.




منبع:

1401/02/18
23:22:43
5.0 / 5
458
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است