مرگ 9 میلیون نفر در جهان به خاطر آلودگی هوا !

مرگ 9 میلیون نفر در جهان به خاطر آلودگی هوا ! شاه بلاگ: پژوهش جدیدی نشان میدهد که آلودگی هوا، عامل مرگ 9 میلیون نفر در سراسر جهان طی سال 2019 بوده است.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیو ساینتیست، یک پژوهش جدید نشان میدهد که آلودگی هوا در سال ۲۰۱۹ موجب مرگ ۹ میلیون نفر در سراسر جهان شده است که از هر ۶ نفر، مرگ یک نفر را شامل می شود.
"ریچ فولر" (Rich Fuller)، پژوهشگر "اتحاد جهانی بهداشت و آلودگی" (GAHP) و همکارانش، ابتدا تاثیر آلودگی را بر مرگ های زودرس ارزیابی کردند و دریافتند که آلودگی هوا موجب مرگ ۹ میلیون نفر شده است.
آنها برای کشف این مساله که مرگ و میرهای در رابطه با آلودگی هوا چقدر ممکنست تغییر کرده باشند، تجزیه و تحلیلی را با بهره گیری از داده های پژوهش "بار جهانی بیماری ها" (GBD) تکرار کردند.
"فولر" اظهار داشت: مشکل آلودگی هوا این است که هیچ کس بطور مستقیم در اثر آن از دنیا نمی رود. انسان ها از بین می روند؛ برای اینکه آلودگی هوا به آنها بیماری را منتقل می کند که بعدا آنها را می کشد.
تعداد کلی مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا نسبت به سال ۲۰۱۵ تغییری نکرده است. با این وجود، تلفات ناشی از آلودگی هوای خانگی مانند گرم کردن چوب در خانه، از ۲.۹ میلیون در سال ۲۰۱۵ به ۲.۳ میلیون در سال ۲۰۱۹ کم شده است؛ برای اینکه خیلی از کشورها به سوخت های پاک تر روی آورده اند.
در هر حال، مرگ و میر ناشی از آلودگی هوای بیرون از ۴.۲ میلیون به ۴.۵ میلیون بالا رفته است. "فولر" اظهار داشت: این مساله به سبب افزایش تعداد خودرو ها و کارخانه ها است. سوزاندن سوخت های فسیلی، ذرات ریزی را منتشر می کند. این ذرات می توانند به اعماق بدن ما نفوذ کنند و با بیماری قلبی و تعدادی از سرطان ها مرتبط هستند.
آلودگی ناشی از سرب نیز در سطح جهانی درحال افزایش است؛ اما دلیل آن معلوم نیست. پژوهشگران در سال ۲۰۱۵ تخمین زدند که سرب موجب مرگ ۵۰۰ هزار نفر شده است. این آمار حالا حداقل ۹۰۰ هزار نفر تصور می شود.
بگفته این گروه پژوهشی، بطور کلی بیش از ۹۰ درصد مرگ و میرهای در رابطه با آلودگی، در کشورهای با درآمد پایین و متوسط رخ می دهند. "فولر" اظهار داشت: بیشتر آلودگی به خاطر صنعتی شدن سریع خیلی از این کشورها است.
بگفته "فولر"، آخرین تجزیه و تحلیل بر طبق داده های قبل از همه گیری کووید-۱۹ انجام شده است. در انگلستان، قرنطینه ها بطور موقت به کاهش وسایل نقلیه در جاده ها منجر گردید و نشانه های بیماری را در افراد مبتلا به بیماری هایی مانند آسم کم کرد. "فولر" افزود: تأثیر این همه گیری بر تحلیل های آلودگی آینده، نامشخص است. می دانم که آلودگی هوا طی همه گیری کم شد، اما حالا باردیگر بالا رفته است.
"فولر" امیدوار است که نتایج این پژوهش، به نظارت و آگاهی بهتر در مورد آلودگی کمک کنند. وی ادامه داد: آلودگی، یکی از سه معضل مهم جهانی زمان ماست. تغییر آب و هوا، به مفهوم از دست دادن تنوع زیستی و افزایش آلودگی است.
"الویز ماریس" (Eloise Marais)، پژوهشگر "کالج دانشگاهی لندن" (UCL) اظهار داشت: تعداد مرگ های سریع جهانی در اثر قرار گرفتن در معرض آلودگی، من را شگفت زده نمی نماید. آنچه که بیش از همه نگران کننده محسوب می شود، عدم اتخاذ تدابیری برای رسیدگی به این مساله است.
این پژوهش در مجله "The Lancet Planetary Health" به چاپ رسید.




منبع:

1401/02/29
13:55:31
5.0 / 5
530
تگهای خبر: پژوهش , جهان , خودرو , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است