نوع جدیدی از گرافن ابداع شد

نوع جدیدی از گرافن ابداع شد شاه بلاگ: دانشمندان نوع جدیدی از گرافن و در حقیقت یک گرافین(graphyne) را به وجود آورده اند که می تواند مجموعه ای از برنامه های کاربردی جدید را ارائه نماید.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، همه ما درباره گرافن(graphene) شنیده ایم، ماده شگفت انگیزی که می تواند جاده ها و حتی زیستگاه های فضایی را تقویت کند و ممکنست روزی آسانسورهای فضایی را به واقعیت تبدیل کند.
اما گرافین(graphyne) چطور؟ تا همین اواخر، این ماده تا حدودی ناشناخته بود. با این وجود، دانشمندان برای بیش از یک دهه تلاش نموده اند تا گرافین را که شکل جدیدی از کربن است، سنتز یا بازترکیب کنند. حالا یک بیانیه مطبوعاتی نشان میدهد که تیمی از پژوهشگران دانشگاه "کلرادو بولدر" سرانجام موفق به انجام این کار شده اند.
گرافین شباهت هایی به گرافن دارد، اما می تواند راه های جدیدی برای تحقیق در الکترونیک، اپتیک و مواد نیمه هادی بگشاید.
پژوهشگران دانشگاه "کلرادو بولدر" که یافته های خودرا در مجله Nature Synthesis منتشر نموده اند، جزییات چگونگی توسعه این ماده را که ماده ای است که مدت هاست نظریه ای حاوی خواص رسانایی الکترون، مکانیکی و نوری منحصربه فرد است، توضیح داده اند.
"ییمینگ هو"نویسنده اصلی این مطالعه توضیح داد: ما واقعاً از این که این نوآوری بالاخره درحال تحقق است، هیجان زده هستیم.
وی ادامه داد: ایجاد گرافین یک سوال قدیمی و دیرینه است، اما از آنجا که ابزارهای مصنوعی محدود بودند، علاقه به توسعه آنها کم شد. ما باردیگر این مشکل را طرح مسئله کردیم و از ابزار جدیدی برای حل این مشکل قدیمی استفاده کردیم که واقعاً مهمست.
این ابزار جدید به شکل فرآیندی به نام "آلکین متاتیز"(alkyne metathesis) که یک واکنش آلی است که پیوندهای شیمیایی آلکین را قطع و اصلاح می کند و همین طور ترمودینامیک و کنترل جنبشی ارائه شد. پژوهشگران با این فرآیندها توانستند گرافین جدیدی را ایجاد کنند که رسانایی مشابه گرافن اما با قدرت کنترل دارد.
"وی ژانگ" پروفسور شیمی در دانشگاه "کلرادو بولدر" می گوید: تفاوت بسیار بزرگی بین گرافن و گرافین وجود دارد، اما تفاوت خوبی است. این تفاوت می تواند مواد اعجاب انگیز نسل بعدی باشد. بنا بر این است که نسبت به آن بسیار هیجان زده هستیم.
حالا که پژوهشگران این گرافین را به وجود آورده اند، می خواهند بیشتر تحقیق کنند و دریابند که چطور میتوان آنرا در مقیاس انبوه تولید کرد و پتانسیل آنرا به روشی مشابه با گرافن باز کرد.
آنها همین طور امیدوارند که در مورد چگونگی استفاده از این ماده برای کاربردهای صنعتی همچون در تولید باتری های لیتیوم-یون اطلاعات بیشتری کسب کنند.
"ژانگ" می گوید: ما واقعاً در تلاش هستیم تا این ماده جدید را از ابعاد مختلف، هم از نظر تجربی و هم از نظر نظری از سطح اتمی گرفته تا کاربرد در دستگاه های واقعی بررسی نماییم. امیدواری تیم تحقیقاتی این است که بتوانند هزینه تولید گرافین را بطور شایان توجهی کاهش دهند، به این معنا که گرافین یک مسیر طولانی را از یک "هم خانواده گرافن در حد تئوری"، به یک ماده اعجاب انگیز کامل، طی کرده است.




منبع:

1401/03/03
15:09:46
5.0 / 5
452
تگهای خبر: باتری , پژوهش , توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است