شناسایی یک مدار مغزی که در اعتیاد به سیگار نقش دارد

شناسایی یک مدار مغزی که در اعتیاد به سیگار نقش دارد به گزارش شاه بلاگ پژوهشگران فنلاندی در بررسی جدید خود دریافتند که یک مدار مغزی امکان دارد در اعتیاد به سیگار نقش داشته باشد.

به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیو ساینتیست، پژوهشگران فنلاندی بعد از بررسی افراد سیگاری که به دنبال صدمه مغزی، بلافاصله تمایل خود به نیکوتین را از دست دادند، یک مدار مغزی را شناسایی نمودند که در اعتیاد نقش دارد.
"جوهو جوتسا"(Juho Joutsa)، پژوهشگر "دانشگاه تورکو"(University of Turku) اظهار داشت: این یافته ها می توانند دستگاههای تحریک مغز را برای کمک کردن به ترک سیگار، الکل و سایر مواد مخدر راهنمایی کنند.
یکی از این دستگاه ها که از روشی به نام "تحریک مغناطیسی مغز"(TMS) استفاده می نماید، جهت کمک به ترک کردن سیگار در آمریکا تأیید شده است. این کار شامل رفتن به یک مرکز درمانی است که در آن، پزشکان دستگاه کوچکی را بالای سر شخص نگه می دارند تا فعالیت بخشی از مغز را موقتاً افزایش دهد. با این حال، نحوه عملکرد آن معلوم نیست و به صورت گسترده مورد استفاده قرار نمی گیرد.
گروه جوتسا برای درک بهتر نواحی مغزی دخیل در اعتیاد، اسکن مغزی ۳۴ نفر را بررسی کردند که بعد از سکته مغزی، ناگهان میل به سیگار کشیدن را از دست داده بودند. بعد از سکته مغزی، به بخش کوچکی از مغز شرکت کنندگان صدمه وارد شده بود یا مغزشان در اثر صدمه فیزیکی، آسیب دیده بود. جوتسا افزود: این یک تغییر چشم گیر در رفتار است. آنها میل به سیگار کشیدن را کاملا از دست دادند.

پژوهشگران، این اسکن های مغزی را با اسکن های ۶۹ شخص سیگاری مقایسه کردند که بعد از صدمه مغزی به عادت خود ادامه دادند. جوتسا اظهار داشت: کسانی که میل به سیگار کشیدن را از دست داده بودند، در یکی از سه ناحیه معروف به "dorsal cingulate"، "lateral prefrontal cortex" و "insula" یا نواحی دیگری از مغز که اتصالاتی قوی با این سه ناحیه دارند، صدمه را تجربه کرده بودند. این را باید بعنوان یک مدار اعتیاد در نظر گرفت.
وی ادامه داد: اما ترک کننده ها در چهارمین ناحیه کلیدی این مدار به نام "medial prefrontal cortex" صدمه ای نداشتند. به نظر می آید این ناحیه که در مرکز پیشانی قرار دارد، بعنوان یک بازدارنده عمل می کند و فعالیت در نقاط دیگر این شبکه را سرکوب می کند. هدف قرار دادن این ناحیه با روش تحریک مغناطیسی مغز می تواند به افراد در غلبه بر اعتیاد کمک نماید.
پژوهشگران با بررسی یک گروه جداگانه متشکل از ۱۸۶ نفر مبتلا به صدمه های مغزی دریافتند که صدمه در این مدار هم با کاهش احتمال اعتیاد به الکل مرتبط می باشد. سایر پزشکان پیش تر گزارش داده بودند که سه نفر با صدمه مغزی در این مدار چگونه به صورت ناگهانی اعتیاد خویش را به مواد افیونی و الکل، چندین داروی غیرقانونی یا نیکوتین از دست دادند.
"نیک دیویس"(Nick Davis)، پژوهشگر "دانشگاه متروپولیتن منچستر"(MMU) در انگلستان اظهار داشت: باآنکه روش تحریک مغناطیسی مغز هم اکنون هم جهت کمک به ترک سیگار در بعضی افراد استفاده می شود اما این یافته های جدید امکان دارد راه هایی را برای تقویت این اثر پیشنهاد کنند. این روش قدرت زیادی دارد چونکه به این معناست که می توانیم مناطقی را پیدا نماییم که با به کار بردن روش هایی مانند تحریک مغناطیسی یا الکتریکی در آنها، فعالیت مغز افزایش یا کاهش پیدا کند.
این پژوهش، در مجله "Nature Medicine" به چاپ رسید.

1401/03/25